În 1980, când s-a întors din armată și a obținut permis de conducere, a achiziționat prima mașină din viața sa, un model Volga, atunci des întâlnit pe străzi. În decurs de 30 de ani, până astăzi, autoturismul familiei sale a rămas Volga, schimbând mai multe mașini, dar rămânând consecvent mărcii.
Acum, când mașinile Volga aproape au dispărut de pe șosele, are în proprietate două modele, unul având deja 50 de ani de la data fabricării.
Este, pe scurt, povestea pasiunii de-o viață a lui Gheorghe Bejinariu, un bărbat în vârstă de 54 de ani, care locuiește pe o stradă din cartierul Obcini din municipiul Suceava. Un om câte se poate de normal, tată a trei copii, de profesie lăcătuș mecanic.
Acum are în proprietate un autoturism fabricat în 1960, de culoare albastră, și unul din 1968, negru, ambele în stare de funcționare, cu toate actele la zi. În județ mai sunt înmatriculate doar patru autoturisme Volga, însă este greu de spus în ce măsură acestea mai sunt folosite.
De la mândria de a avea o mașină Volga, la o mare pasiune
„Eram tânăr, în 1980, venisem din armată, și mi-am cumpărat o mașină Volga. Eram tare mândru, pentru un băiat tânăr să aibă așa o mașină era o raritate, îmi aduc aminte că mai era un băiat în poliție care avea o Volga. O spălam de două ori pe zi…”, își începe povestea Gheorghe Bejinariu.
În timp a schimbat aproape zece mașini, toate Volga, fabricate în anii 60. Dintre cele pe care le are acum, pe cea neagră a cumpărat-o de la începutul anilor 80, în timp ce modelul mai vechi, de culoare albastră, este în proprietatea sa de după Revoluție, când l-a achiziționat de la un proprietar care nu mai putea avea grijă de el.
„Au motoare diesel, în trei pistoane, foarte puternice, identice cu cele de pe tractoarele model Fiat. Sunt foarte rezistente și puternice, singurul dezavantaj este că mașina nu trece de 90 de kilometri la oră”, ne explică bărbatul, subliniind că motorul original, pe benzină, permitea rularea cu până la 140 de km/h.
„Mașinile Volga ne-au ajutat să trăim ani de zile”
Când îl întrebăm de ce a preferat cu asemenea consecvență această mașină, Gheorghe Bejinariu înșiră imediat foarte multe motive.
„Și la ora actuală, la cât sunt de vechi, mașinile nu se defectează. Dacă m-ar fi necăjit toată ziua, sigur le lăsam imediat, însă dacă le întreții nu îți fac nici cea mai mică problemă în trafic. Apoi, sunt foarte spațioase iar consumul este acceptabil, aproximativ opt litri la suta de kilometri”, susține bărbatul.
El ne-a povestit că ani de zile a adus bani în casă cu ajutorul mașinilor Volga. Avea o mică afacere cu transportul cărnii de porc, astfel că tracta cu acestea, fără cea mai mică problemă, o remorcă de 1.500 de kilograme.
„Mașinile Volga ne-au ajutat să trăim ani de zile”, spune mândru bărbatul.
Luate în râs în anii 90, admirate astăzi pe străzi
Treptat, după 1990, când și în România au început să apară foarte multe mașini noi, autoturismele Volga au pierdut teren și au dispărut unul după altul. Astfel, la un moment dat, deplasarea cu aceste mașini era luată în râs de cei mai mulți trecători, ele fiind văzute ca niște rable care încurcă traficul și care ar fi trebuit duse la casat. De câțiva ani, de când mașinile Volga au devenit rarități, lucrurile nu mai stau așa.
„Unii mai fac mișto, dar și mai mulți se uită cu admirație. Mă mai întreabă șoferii în glumă pe la semafor dacă mai merge, ori dacă o duc la dezmembrări, dar nu mă supăr”, povestește bărbatul.
Și copiii săi au mai îndurat uneori glumele răutăcioase ale partenerilor de joacă, însă și aici lucrurile s-au schimbat. Băiatul cel mare, în vârstă de 20 de ani, ne-a povestit Gheorghe Bejinariu, chiar l-a atenționat să nu vândă mașinile, deoarece acestea vor valora foarte mult în viitor.
Volga, vedetă pe litoral
Gheorghe Bejinariu și apropiații săi au realizat cel mai bine că mașinile Volga sunt deja vedete când au fost pe litoral. Pe drum erau claxonați și priviți cu admirație, iar la mare atrăgeau privirile, la concurență cu mașinile luxoase.
„Mergeam la restaurant să mâncăm și la ieșire în jurul mașinii erau adunați zece oameni, se uitau curioși, își făceau poze”, își aduce aminte cu mândrie soția bărbatului.
„Până acum câțiva ani mă mai întâlneam în trafic cu alți șoferi de Volga, mă și știam cu câțiva din județ. Acum însă nu am mai văzut pe nimeni cu ele pe stradă, nici măcar în drumurile spre Constanța”, mărturisește Gheorghe Bejinariu, care spune că își face și acum treburile zilnice cu mașinile.
Exclude să vândă acum vreuna dintre mașini
Bărbatul spune că momentan nici nu ia în calcul varianta de a vinde vreuna din cele două mașini.
„Clar acum nu le vând. Mulți mi-au lăsat bilețele pe mașină ori m-au căutat, vroiau să le ia, dar pe sume mici, până în 1.000 de euro. Nu ar avea nici un rost să vând vreuna pe banii ăștia”, spune bărbatul, care amintește că în urmă cu câțiva ani a vândut o mașină Volga, cu 1.500 de euro.
Pentru fiecare mașină plătește un impozit de 360 de lei, plus o asigurare de 700 de lei, destul de mult pentru buzunarul său, însă nu renunță.
ecunoaște că nu are posibilitățile financiare necesare pentru a recondiționa cele două mașini și a le face de lux, însă se descurcă să le întrețină, în timp strângând piese de la modele abandonate de pensionari și cunoscând la perfecție fiecare părticică a vehiculului. Nu se gândește când și dacă va renunța definitiv la marea pasiune, însă încheie optimist că, „peste vreo 20 de ani”, aceste mașini vor valora cu adevărat foarte mult.
„Mercedesul sovietic”
Supranumit „Mercedesul sovietic”, Volga a fost mașina care, în 1956, a înlocuit un alt simbol al fabricilor de autoturisme rusești, modelele Podeba. Cu un design inspirat de mașinile americane ale epocii, Volga a devenit rapid un simbol al vieții comuniste de lux, în țările din Estul Europei. În Bucureștiul anilor ’80, modelele mai vechi erau folosite ca taxiuri.
Mașinile de acest tip au avut întotdeauna un mare atu. Foarte masive și înalte, cu un motor foarte puternic, se descurcă pe orice fel de drum.
„Are suspensiile excelente, e o mașină pentru drumuri grele. Când sunt pe un drum de țară merg așa de lin, de zic că sunt pe mare”, spune suceveanul. Producția mașinii a continuat și după anul 2000, din 2006 fabrica producătoare continuând să scoată pe piață mașini, dar nu sub numele de Volga.