Cuvânt de învățătură

Două cărți deosebit de utile părinților și cateheților creștini



Întrucât energia catehetică ortodoxă, grație unor inițiative binecuvântate, a luat o amploare ce nu poate decât să ne bucure (în speranța că va spori continuu), descoperim, pe zi ce trece, nevoia de a asimila cât mai multe materiale de sprijin în misiunea noastră. Acesta este motivul pentru care dorim să semnalăm tuturor celor care primesc cu bucurie această frumoasă responsabilitate educativă două instrumente bibliografice de excepție. Ele se adresează, așadar, părinților creștini, preoților cateheți și profesorilor de religie. Tuturor, în egală măsură, cu convingerea că fiecare categorie are rolul său bine determinat în procesul formativ creștin. Este vorba, deci, despre cele două lucrări semnate de Maica Magdalena de la bine cunoscuta Mănăstire „Sfântul Ioan Botezătorul” din Essex, Anglia.
„Cum să comunicăm copiilor credința ortodoxă”
În ordinea apariției lor, prima carte se intitulează „Sfaturi pentru o educație ortodoxă a copiilor de azi”, completată de celebrul „Cuvânt despre cum trebuie să-i crească părinții pe copii” al Sfântului Ioan Gură de Aur, iar cea de-a doua carte se numește generic „Cum să comunicăm copiilor credința ortodoxă. Convorbiri, reflecții și alte sfaturi”. Departe de a se considera infailibile, sfaturile și considerațiile pedagogice cuprinse în aceste cărți constituie, totuși, o bine-venită sursă de inspirație pentru educatorii creștini, cu atât mai mult cu cât astfel de îndrumări catehetice nu abundă în literatura ortodoxă românească. După cum însăși autoarea mărturisește, cărțile au luat naștere din convorbirile și ședințele catehetice pe care cuvioșia sa le-a desfășurat cu copiii și tinerii, ca ascultare și pasiune pedagogică totodată, la mănăstirea sus-amintită. Călăuzite conștiincios de înțeleptul principiu psihologic (al respectării particularităților de vârstă) sau al accesibilității, esențial în actul didactic, și de celelalte principii recomandate de pedagogi (al autonomiei și respectării libertății individuale, al motivației sau al învățământului plăcut și interesant, al temeiniciei și durabilității, cel intuitiv, al participării conștiente și active, al legăturii dintre teorie și practică, cel teocentric și eclesiocentric), sfaturile Maicii Magdalena denotă, în același timp, un realism admirabil, reflectat într-o diversitate metodologică pe măsură.
„Hristos împărtășit copiilor”
Subiectele tratate sunt, de asemenea, foarte variate, reușind să cuprindă, cu tact și profunzime, multiplele aspecte ale vieții duhovnicești ortodoxe. Clădite pe principiile sănătoase ale învățăturii evanghelice, povețele și metodele expuse în aceste cărți se constituie într-o veritabilă pastorală catehetică adresată copiilor și tinerilor, a cărei lipsă se resimțea demult atât în preocupările noastre parohiale, cât și în viața familiei creștine contemporane. Credem, așadar, că utilitatea lor inclusiv pentru programul „Hristos împărtășit copiilor” nu mai are nevoie de vreo subliniere aparte.
De aceea, întrucât scopul nostru în cadrul scurtelor rânduri de față este doar acela de a semnala cele două instrumente bibliografice de o certă valoare catehetică, lăsând cercetarea amănunțită a conținutului tematic în seama celor care se vor arăta receptivi la sugestia noastră, nu ne rămâne decât să reproducem din ele, pe final, o frază care sintetizează, cu multă înțelepciune, regula fundamentală a oricărei pedagogii, cu precădere a celei creștine: „Dacă învățătorii sunt ei înșiși copii recunoscători ai Părintelui nostru Ceresc, atunci copiii noștri vor învăța din atitudinea noastră mai mult decât din orice altceva” („Cum să comunicăm copiilor credința ortodoxă”, Sibiu, Ed. Deisis, 2008, p. 10).
(Pr. prof. drd. Marius Daniel CIOBOTĂ)