Arhitectul Doru Ghiocel Olaș, un veteran al graficii satirice sucevene, a deschis cu două zile în urmă, la Galeriile de Artă „Ștefan Luchian” din municipiul Botoșani, o expoziție de caricatură care etalează un număr de 53 de lucrări.
Darul surprinderii gagului, al „scanării” subtile a poantei
Fără să se circumscrie unui generic care să confere expoziției o identitate tematică sau de concept, lucrările realizate de Doru Ghiocel Olaș se înșiruie într-o desfășurare vizuală unitară prin maniera grafică inconfundabilă a autorului, un desenator a cărui linie dinamică sugerează volumetrii incitante pentru care complementaritatea cromatică are rolul unui simplu accent.
Doru Ghiocel Olaș face parte dintre graficienii satirici de forță din branșa celor care nu au nevoie de cuvinte pentru a-și exprima ideile, a caricaturiștilor care, fie că uzează de imagini-metaforă, fie că decupează secvențe ilare din realitate, au darul surprinderii gagului, al „scanării” subtile a poantei.
Un spațiu care merita un astfel de eveniment
După expoziția de caricatură din luna iunie (prezentată în Sala „Nicolae Tonitza” din Iași), Doru Ghiocel Olaș ia cu asalt o nouă redută moldavă, cea a municipiului Botoșani, unde-i are ca aliați pe confrații săi din cadrul Ordinului Arhitecților din România – Filiala Teritorială Nord-Est (care reunește arhitecții din județele Suceava și Botoșani).
O expoziție organizată la Galeriile de Artă „Ștefan Luchian”, un spațiu care, așa cum a spus el la vernisaj „merita un astfel de eveniment”, un perimetru generos și elegant (cum n-a avut și n-o să aibă vreodată Suceava), galerie administrată de Muzeul Județean Botoșani. Un spațiu primitor în care oficiile de gazdă au fost făcute de directorul muzeului local, Lucica Pârvan, care a mediat întâlnirea echipei de suceveni cu publicul participant la vernisaj.
Râsul a constituit liantul unei întâlniri memorabile
Am spus echipei, pentru că Doru Ghiocel Olaș a descins în „Orașul domnițelor” (așa era numit Botoșaniul, întrucât – în perioada medievală – era apanaj domnesc pentru soțiile voievozilor Moldovei) însoțit de graficianul satiric Mihai Pînzaru PIM, de „jupânul” Roman Istrati și de subsemnatul, care-au asigurat prezentarea expoziției și au alcătuit totodată „garda de corp” a caricaturistului sucevean.
„Gardă de corp” inutilă întrucât atmosfera a fost prietenească, iar râsul (scopul urmărit și mărturisit de autor prin prezentarea acestei expoziții) a constituit liantul unei întâlniri memorabile.
Un grafician care „stăpânește știința gagului”
Subliniind faptul că grafica satirică nu este o „cenușăreasă” a artelor grafice, Mihai Pînzaru PIM (care cu mai bine de un deceniu în urmă s-a aflat printre inițiatorii Festivalului de Umor „Lama de râs” de la Botoșani) l-a prezentat pe Doru Ghiocel Olaș în dubla-i ipostază de arhitect și caricaturist, accentuând asupra siguranței liniei din desenul arhitectului care se regăsește și în caricatură. Doru Ghiocel Olaș este, așa cum a spus PIM, un grafician care dincolo de linia inconfundabilă „stăpânește știința gagului”.
Creator de „spații ludice” (expoziții de caricatură provocatoare) și „sacrale” (ca arhitect a proiectat circa 40 de biserici), Doru Ghiocel Olaș este, așa cum a remarcat „jupânul” Roman Istrati, „un incomod și ca grafician și ca arhitect”.
“Un vulcan cuminte care își aruncă în public trăsnăile grafice”
Doru Ghiocel Olaș, “un vulcan cuminte care își aruncă în public trăsnăile grafice” (cum spunea despre el confratele de caricatură Mihai Constantin Papuc), a mărturisit la final că lucrările, care au fost realizate în perioade diferite, n-au făcut obiectul unei “trieri speciale” pentru conturarea acestei expoziții, ci s-au aliniat firesc pentru a oferi o lectură agreabilă.
O expoziție care, așa cum a precizat el fără a se putea deroga de calitatea de arhitect, prezintă cu umor relațiile existente între „materie, spațiu și om” (relații în care „poți descoperi lucruri la care nici nu te aștepți”) pentru a obține ca rezultat zâmbetul privitorului.
Expoziție de caricatură
Doru Ghiocel Olaș, sau „scanarea” subtilă a poantei
