Activitate înmulțită

Dornești, punctul fierbinte în tranzitul mărfurilor din Ucraina spre România



Garnituri întregi de vagoane sosesc și pleacă prin Gara Dornești
Garnituri întregi de vagoane sosesc și pleacă prin Gara Dornești

Invazia Rusiei în Ucraina a transformat micuța localitate Dornești într-un nod esențial pentru transportul mărfurilor din țara vecină spre portul Constanța sau spre alte țări din lume. Activitatea a crescut chiar și de zece ori, iar cerințele sunt tot mai mari, ceea ce înseamnă că volumul de activitate și de mărfuri care vor trece pe aici va fi tot mai mare în perioada următoare.
Adrian Frunză este comisionar vamal și deține două firme, Ridia Serv și Ridia Comisionar, din Dornești, iar pentru a putea face față cererii tot mai mare de lucru a fost nevoit să angajeze alți oameni, din Nepal, iar previziunile arată că sunt necesari mai mulți salariați. ”De o lună și ceva a crescut traficul foarte mult, este foarte mult de lucru și nu știm cât va rezista infrastructura, care nu este proiectată pentru așa ceva. Ce pleca pe Odessa vine pe aici, prin Siret și Dornești, și se stă foarte mult la rând. De aici, zilnic pleacă între 4 și 6 trenuri de cereale, cu vagoane care sunt trecute la Vadu Siret în vagoane românești, altele descărcate acolo, în Ucraina. Ca număr de tiruri, sunt minim 20 în decurs de 12 de ore, iar mare parte pleacă în port, în Constanța, dar sunt și altele care descarcă aici, în zonă, inclusiv sâmbăta și duminica. Infrastructura feroviară nu va face față, iar noi, cei care lucrăm în Dornești, suntem acum aproape la capacitate maximă, iar ca să găsești un loc liber este foarte, foarte greu. Am angajat oameni, cumpărăm utilaje și ne pliem după situație. Va începe transvazarea de motorină și vor veni minim 4 trenuri pe zi, din Constanța spre Ucraina”, a dezvăluit Adrian Frunză.
Coloana de tiruri pentru intrarea în România are 20 de kilometri
Volumul de activitate este unul extrem de intens, iar previziunile arată că va fi și mai mare. Pentru că acest centru de greutate al traficului de mărfuri s-a mutat în PTF Siret, s-a ajuns ca tirurile să aștepte zile în șir pentru a intra în România. ”Majoritatea șoferilor de tir nu vor să meargă în Ucraina pentru că au o frică serioasă. Vine foarte multă marfă din Ucraina, iar acolo coloana de mașini este de 20 de kilometri, iar ca timp de așteptare înseamnă 7-8 zile. Fără rând vin doar camioanele cu ajutor umanitar și cele pentru combustibil. Traficul prin Punctul de Trecere a Frontierei Siret, pe cale rutieră, a crescut de minim 6-7 ori. Noi, ca și comisionari vamali, nu facem efectiv față. Am angajat încă doi oameni, iar volumul de activitate va crește pentru că sunt cerințe tot mai mari, de la cereale, caolin, pal, sticle, borcane, care mergeau pe la Odessa și acum trec pe aici. Traficul feroviar a crescut de cel puțin 10 ori. Vin foarte multe cereale, care pleacă la Constanța. Sticla pleacă în Spania, caolinul în Turcia, OSB-ul în Italia și Ungaria. Mare majoritate a traficului de mărfuri din Odessa este mutat acum aici”, a opinat comisionarul vamal Adrian Frunză.

A stat 10 zile la coadă pentru a intra în România
Alexei este șofer de tir, care vine cu mărfuri în România de mai multe săptămâni. Spune că acum timpii de așteptare sunt mult mai mari, dar acceptă acest lucru pentru că Siret este singurul punct de trecere a frontierei dintre Ucraina și România. ”Vin din Ucraina, de la Ternopil, și am stat 10 zile la rând pentru a intra în România. Aduc cereale din Ucraina și le duc la Verești. Sunt foarte multe mașini și asta este singură vamă, dar ar trebui deschise mai multe puncte de trecere”, a opinat Alexei. La Dornești, l-am găsit și pe Catel. E nepalez și a venit în România de mai bine de doi ani. De când a început războiul are mai multă activitate, dar nu se plânge de asta. ”Am doi ani de când lucrez în România, descarc vagoane, încarc mașini. Se câștigă mai bine în România decât în Nepal, iar acum suntem șapte oameni din Nepal care lucrăm aici. Acum e puțin mai mult de lucru, de când e cu războiul”, a precizat Catel.
Transvazarea de motorină, în pregătire
Adrian Frunză spune că volumul de activitate va crește, dar este deja pregătit pentru așa ceva. Va cumpăra pompe pentru a trece motorina din vagoanele românești în cele ucrainene și astfel lucrurile vor merge ca pe roate. ”Sunt două linii de cale ferată, una cu ecartament lărgit, sovietic, și alta cu ecartament normal, cu o diferență de 13 centimetri. Aici vine marfa din Ucraina, fie se depozitează la teren, fie se transbordează dintr-o parte în alta, fie o transvazare de lichide, dintr-un vagon în altul, cu pompe, cu motostivuitoare sau cu podul rulant. O oră la fiecare vagon, dar marea problemă e că se blochează gara și e problemă cu manevra, ceea ce ia foarte mult timp”, a concluzionat comisionarul vamal Adrian Frunză.


Dornești, punctul fierbinte în tranzitul mărfurilor din Ucraina spre România
Dornești, punctul fierbinte în tranzitul mărfurilor din Ucraina spre România
Dornești, punctul fierbinte în tranzitul mărfurilor din Ucraina spre România
Dornești, punctul fierbinte în tranzitul mărfurilor din Ucraina spre România
Dornești, punctul fierbinte în tranzitul mărfurilor din Ucraina spre România
Dornești, punctul fierbinte în tranzitul mărfurilor din Ucraina spre România
Vagoanele cu cereale venite din Ucraina
Vagoanele cu cereale venite din Ucraina
Ajutoare sosite din Turcia și care sunt depozitate la Dornești
Ajutoare sosite din Turcia și care sunt depozitate la Dornești
Tiruri cu cereale din Ucraina
Tiruri cu cereale din Ucraina
Gara Dornești
Gara Dornești
Caolin adus din Ucraina pentru țări din Vestul Europei
Caolin adus din Ucraina pentru țări din Vestul Europei
Materialele sunt transbordate din vagoanele ucrainene în cele românești
Materialele sunt transbordate din vagoanele ucrainene în cele românești
Caten, muncitor nepalez
Caten, muncitor nepalez
Adrian Frunză, comisionar vamal
Adrian Frunză, comisionar vamal
Marfa adusă din Ucraina este descărcată la Dornești de unde pleacă către diferite țări din Europa
Marfa adusă din Ucraina este descărcată la Dornești de unde pleacă către diferite țări din Europa
Dornești, punctul fierbinte în tranzitul mărfurilor din Ucraina spre România
Dornești, punctul fierbinte în tranzitul mărfurilor din Ucraina spre România
Garnituri întregi de vagoane sosesc și pleacă prin Gara Dornești
Garnituri întregi de vagoane sosesc și pleacă prin Gara Dornești


Recomandări

Deputatul Ioan Balan consideră că România are nevoie de sprijinul Uniunii Europene pentru a trece peste actuala criză

Deputatul Ioan Balan consideră că România are nevoie de sprijinul Uniunii Europene pentru a trece peste actuala criză
Deputatul Ioan Balan consideră că România are nevoie de sprijinul Uniunii Europene pentru a trece peste actuala criză

Dezvoltarea infrastructurii de frontieră România–Ucraina, susținută de președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan, la „bilaterala” de la Cernăuți

Dezvoltarea infrastructurii de frontieră România–Ucraina, susținută de președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan, la „bilaterala” de la Cernăuți
Dezvoltarea infrastructurii de frontieră România–Ucraina, susținută de președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan, la „bilaterala” de la Cernăuți

Dezvoltarea infrastructurii de frontieră România–Ucraina, susținută de președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan, la „bilaterala” de la Cernăuți

Dezvoltarea infrastructurii de frontieră România–Ucraina, susținută de președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan, la „bilaterala” de la Cernăuți
Dezvoltarea infrastructurii de frontieră România–Ucraina, susținută de președintele CJ Suceava, Gheorghe Șoldan, la „bilaterala” de la Cernăuți

Președintele CJ, la inaugurarea celui mai mare terminal de transbordare a cerealelor din Europa: „Această investiție va reduce numărul de tiruri de pe drumuri, însă eu aștept și autostrada A7”

GRAMPET Group a inaugurat la Dornești cel mai mare terminal de transbordare din Europa pentru transportul cerealelor din Ucraina către portul Constanța
GRAMPET Group a inaugurat la Dornești cel mai mare terminal de transbordare din Europa pentru transportul cerealelor din Ucraina către portul Constanța

Gheorghe Flutur a participat la lansarea candidaților PNL pentru primăriile Dornești și Slatina, actualul primar Gheorghe Luță, respectiv tânărul inginer Adrian Gemanaru