La Galeria de Artă “Ion Irimescu” din municipiul Suceava s-a deschis zilele trecute expoziția personală de pictură și grafică “Déjà vu”, a artistei plastice Dorina Costraș.
Expoziția, care etalează un număr de 33 de tablouri din trei cicluri diferite (“Imposibila iubire”, “Șoapte” și “Sentimente”), lucrări care au ca motiv principal chipul și corpul femeii și-n care, așa cum remarca la vernisaj criticul de artă Valentin Ciucă, “actorul principal este starea de grație, care se pulverizează ca-ntr-un vis”, a adus în perimetrul artistic primăvăratec al Sucevei o notă de “eleganță și puritate”.
“Să dialogăm cu lumina și umbra și cu cele mai frumoase forme de viață de pe Pământ…”
Dorina Costraș, care a debutat într-o echipă de creație vestimentară și a lucrat apoi ca profesor de educație plastică, colaborează în prezent cu o serie de firme de amenajări interioare și participă totodată la expoziții de pictură și grafică.
Expoziția de la Suceava, care, așa cum a spus artista plastică Lucia Pușcașu, președintele filialei locale a UAP, s-a realizat ca urmare a colaborării cu alte filiale din țară (în cazul de față cu gruparea artistică din Bacău), ne oferă posibilitatea “să dialogăm cu lumina și umbra și cu cele mai frumoase forme de viață de pe Pământ, reprezentările femeii”.
“Ideea de diafan” și “conceptul de diafanie”
Salutată deopotrivă de subprefectul Angela Zarojanu și de vicepreședintele Consiliului Județean Suceava Vasile Ilie (care au apreciat colaborarea dintre filialele UAP Suceava și Bacău și faptul că manifestarea artistică are în centru femeia, “o minunată și veșnică floare”), expoziția a reunit în perimetrul galeriei sucevene artiști plastici, profesori și elevi de la Colegiul de Artă “Ciprian Porumbescu”, un public iubitor de frumos.
Public provocat de Valentin Ciucă, în contextul cromatic al acestei desfășurări vizuale, să se gândească la “ideea de diafan” și la “conceptul de diafanie”.
“O lecție de maximă puritate”
O expoziție aparent de intimitate, întrucât, așa cum a spus Valentin Ciucă, “privitorul superficial vede în primul rând nuduri de femeie”, dar la care sunt invitați să vină și copiii, pentru că, deși sugerează o oarecare carnalitate, este “o lecție de maximă puritate”, iar copiii, cu inocența lor, au calitatea de “a citi povestea”.
Atmosferă de poveste pe care Dorina Costraș ne invită s-o descoperim în lucrările sale cu transparențe rafinate, lucrări în care găsim “o lume fantastică, o lume marcată de romantism și mister”, lume circumscrisă unor lucrări cu titluri ca „Vise înghețate”, „Adiere de aur”, „Adagio”, „Dans celestial”, „Incertitudine”, „Castele de nisip” sau „Șoapte și valuri”.
“Să tăcem împreună în fața frumuseții, a expresivității portretelor”
O selecție de lucrări în care Valentin Ciucă ne atrage atenția asupra “transparentelor voaluri” care învăluie corpurile feminine, voaluri care ne duc cu gândul la “Primăvara” lui Boticelli (una dintre capodoperele artei italiene din Quatrocentto) trezindu-ne “sentimentul de déjà vu”.
O expoziție la care, așa cum a subliniat criticul de artă ieșen, “ar trebui să tăcem împreună în fața frumuseții”, “a expresivității portretelor” (care-i stârnesc, pe alocuri, “vaga senzație de autoportret”), “a spectacolului cu desfășurări de plete” (“curgeri, despletiri, părul fluviu”).
“Cine își asumă bucuria achiziționării unor astfel de tablouri se angajează la un permanent exercițiu de admirație”
O desfășurare vizuală cu sugestii retro de art nouveau, cu imagini-metaforă care oferă privitorului o bucurie aparte, o bucurie care nu este deloc comună.
“Cine își asumă bucuria achiziționării unor astfel de tablouri – a accentuat Valentin Ciucă – se angajează la un permanent exercițiu de admirație”.
Și, la final, cu emoție și modestie, mulțumiri din partea artistei; mulțumiri pentru găzduire, pentru amabilitatea oficialităților, pentru frumoasa expunere a criticului și pentru prezența publicului.
La Suceava, Dorina Costraș, “Déjà vu”, eleganță și puritate.