Demersuri

Donțu propune suplimentarea produselor românești care să fie vândute obligatoriu în marile magazine



Senatorul PSD de Suceava Ovidiu Donțu
Senatorul PSD de Suceava Ovidiu Donțu

Senatorul PSD de Suceava Ovidiu Donțu propune suplimentarea sortimentului de produse românești care să fi vândute obligatoriu în marile magazine din România. Solicitarea lui Ovidiu Donțu vine după ce Senatul a adoptat marți propunerea legislativă inițiată de acesta, prin care se instituie o serie de obligații în sarcina comercianților de tip cash&carry, supermarket sau hipermarket în vederea asigurării premiselor pentru accesul facil pe piața de desfacere reprezentată de aceștia a producătorilor naționali, respectiv a celor zonali sau locali, care pot furniza aceste produse, cu respectarea celorlalte prevederi legale și dispoziții în domeniul siguranței sanitar-veterinare.
„În unele hipermarketuri sunt amenajate standuri speciale cu produse românești, semnalizate corespunzător, în general produse de mărci «satelit» ale lanțului respectiv de magazine, unde prețurile pe același tip de produs erau mai mici decât cele practicate pentru produsele unor producători de un mai mare renume. De asemenea, și fructele și legumele românești au început să își câștige locul pe rafturile retailerilor”, a spus Donțu. El a subliniat faptul că un produs românesc din categoriile menționate, certificat sanitar, conferă un plus de garanție pentru clientul care caută un produs proaspăt, cât mai natural, și pentru care faptul că provine din țara sa constituie un criteriu în plus în alegerile făcute.
„Astfel, se va stimula producția, se vor putea crea locuri de muncă, vor crește încasările la buget și cetățeanul va ști că va găsi tot timpul în hipermarket, de exemplu, un măr românesc și nu doar unele aduse din import etc.”, a mai precizat senatorul PSD de Suceava. El a amintit că vara trecută a fost inițiat un program de promovare a vânzării legumelor românești în hipermarketuri, inițiativă care s-a dovedit a fi un succes, motiv pentru care este oportun să se reglementeze și la nivel de legislație astfel de aspecte comerciale, cu scopul asigurării perenității și aplicabilității pe plan național.
„Cota de 51% este gândită pentru a nu se putea considera prezentul demers ca fiind o imixtiune în inițiativa privată, în dreptul întreprinzătorilor particulari de a dispune de propria politică de marketing și de aprovizionare a magazinelor sale. Derogarea introdusă ține cont de specificul de climă al țării noastre, de faptul că în acele luni nu se mai recoltează legume și fructe proaspete de pe câmp, ci doar din sere, precum și de unul din scopurile acestor magazine, respectiv acela de a asigura continuitate în aprovizionarea populației”, a spus Ovidiu Donțu, care a mai adăugat că „prin «lanț scurt agroalimentar» se înțelege existența unui lanț de aprovizionare care implică un număr limitat de operatori economici angajați în activități de cooperare și de dezvoltare economică locală, precum și relații geografice și sociale strânse între producători și consumatori” .
Donțu propune organizarea unei dezbateri pentru găsirea modalităților prin care poate fi aplicată această lege
Ovidiu Donțu a mai spus că proiectul de lege pe care l-a inițiat va intra în dezbaterea Camerei Deputaților și va intra în vigoare în termen de șase luni de la publicarea în Monitorul Oficial.
„Voi solicita conducerii Camerei Deputaților ca la Comisia de Agricultură să organizăm o dezbatere la care să fie invitați fermierii, comercianții, retailerii, asociațiile de producători, asociațiile de protecție a consumatorilor, reprezentanți ai ministerelor însărcinate cu redactarea normelor metodologice, specialiști în domeniu, pentru a ajunge la un numitor comun în privința modalităților prin care poate fi aplicată această lege cu respectarea Politicii Agricole Comune a Uniunii Europene și a legislației concurenței.
De asemenea, voi propune un amendament prin care să fie introduse produsele lactate, produsele de panificație și ouă în obiectul legii, deoarece asociațiile de producători au solicitat acest lucru în mod expres”, a declarat Ovidiu Donțu.
El a ținut să precizeze faptul că în momentul de față supermarketurile vând produse românești în proporție de 17-32%, în funcție de produs. Ovidiu Donțu a explicat că proiectul său de lege vine să creeze premisele vânzării în medie a 51% produse românești în supermarketuri prin referire la lanțul alimentar scurt.
Senatorul PSD a mai afirmat că asociațiile de producători pot beneficia de sprijin prin proiecte europene depuse la submăsura 4.1 PNDR prin care să obțină o finanțare de până la 90%, în situația în care se asociază și investesc în anumite zone expres prevăzute în ghid. De asemenea, el a mai explicat că asociațiile de producători pot să aplice pentru a crea depozite de produse agricole pe submăsura 4.2 PNDR care să mărească capacitatea producătorilor de a face față solicitărilor supermarketurilor.



Recomandări

Auchan România, votat „Magazinul Anului 2025” în retailul autohton și premiat pentru produse marcă proprie românești

Auchan România, votat „Magazinul Anului 2025” în retailul autohton și premiat pentru produse marcă proprie românești
Auchan România, votat „Magazinul Anului 2025” în retailul autohton și premiat pentru produse marcă proprie românești