Doi elevi ai Colegiului Național „Petru Rareș” Suceava se pregătesc pentru cea mai mare competiție de știință și inginerie din lume dedicată liceenilor – „Intel ISEF” 2016 – competiție care va avea loc în perioada 8-13 mai în Phoenix, Arizona, Statele Unite ale Americii.
România va fi reprezentată de două echipaje din București și unul din Suceava, delegația fiind condusă de universitarul sucevean Dan Laurențiu Milici.
Peste 1.000 de tineri pasionați de inventică și știință din 75 de țări își vor prezenta proiectele la competiția „Intel ISEF”, care pune la bătaie premii de peste patru milioane de dolari.
«Copilotul» care semnalează pericolele și ține șoferul departe de smartphone
Tudor Andronic și Raul Alexandru Hănțăscu sunt elevi în clasa a X-a la Colegiul „Petru Rareș”.
Pornind de la o serie de date statistice privind cauzele producerii accidentelor rutiere, tinerii suceveni au hotărât ca proiectul pe care îl vor prezenta în Phoenix, capitala statului Arizona, să vizeze creșterea siguranței conducătorilor auto.
„Este vorba despre un copilot inteligent, îi spunem noi, un asistent pentru șofer, care va spori atenția șoferului față de drum, înlăturând principalii factori ce distrag atenția acestuia. Sistemul va arăta ca o mininavigație care va putea fi instalată pe orice mașină, indiferent de anul de fabricație, model sau marcă”, au explicat tinerii.
Aceștia au menționat că o multitudine de accidente se întâmplă la volan din cauza neatenției, oboselii și vitezei excesive, iar un studiu din 2014 arăta că România se află pe locul al II-lea în topul țărilor europene cu cele mai multe decese cauzate de accidentele rutiere.
În aceste condiții, tinerii vor să realizeze un dispozitiv care să-i semnalizeze șoferului o serie de pericole și care să-l țină pe acesta departe de smartphone.
„Acesta va spori atenția șoferului față de drum, înlăturând principalii factori ce distrag atenția acestuia. «Copilotul» se conectează cu telefonul șoferului, determinând șoferul să nu-l folosească în timpul condusului. Funcțiile telefonului vor fi transferate pe dispozitivul nostru. Apelurile telefonice și mesajele vor putea fi efectuate printr-o comandă vocală sau prin gesturi, fără a atinge telefonul. Totodată, dispozitivul va avertiza șoferul când acesta depășește limitele de viteză, însă semnalele vor fi transmise în așa fel încât să nu agaseze șoferul. De asemenea, dispozitivul va monitoriza atenția șoferului, iar dacă acesta adoarme la volan sau dă semne de oboseală se va transmite un sunet puternic în boxă. Vor fi montate două camere video, una în exterior, iar alta în interior, îndreptată spre șofer”, au mai precizat tinerii suceveni.
Camera din exterior va avea rolul de a detecta eventualele obstacole și pericole, dar și semnele de circulație și de a semnala acest lucru conducătorului auto.
Nu în ultimul rând, display-ul situat pe bord va avea și aplicabilitate multimedia, putând rula filme, muzică, etc.
Tudor Andronic și Raul Alexandru Hănțăscu lucrează din vara lui 2015 la acest proiect, fiind îndrumați de profesorii Victor Șutac și Marius Ududec.
Calificarea la competiția din Statele Unite a fost posibilă datorită rezultatului obținut în urma Concursului Național de Știință și Tehnologie RoSEF.