Bătaie de joc generalizată

Doctorii de familie, executați în masă, alături de pacienți, de marea reformă a sistemului sanitar



Dr. Irina Franciuc: ”Este o bătaie de joc generalizată. Când merge unul, nu merge altul. Mereu este ceva nefuncțional. Asta este marea economie pe care au spus că o fac cu hoții de doctori?!”
Dr. Irina Franciuc: ”Este o bătaie de joc generalizată. Când merge unul, nu merge altul. Mereu este ceva nefuncțional. Asta este marea economie pe care au spus că o fac cu hoții de doctori?!”

Sistemul electronic de validare a serviciilor medicale furnizate pacienților aduce la exasperare medicii de familie. Oficialii Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate și ai Ministerului Sănătății au tot spus că blocajele înregistrate în luna mai, la implementarea cardurilor de sănătate, au fost doar temporare, dar realitatea este cu totul alta. De trei zile, situația se repetă. Doctorii nu reușesc să se conecteze decât cu mare dificultate sau deloc la serverele Casei Naționale de Sănătate pentru a raporta serviciile furnizate luna trecută și nici nu pot utiliza cardurile de sănătate ale pacienților, așa cum prevede legea. Sigur că există posibilitatea de a face consultații și fără card, numai că și acestea trebuie introduse în sistem în maximum 72 de ore pentru a fi validate. Este mai greu cu rețetele compensate și gratuite deoarece pentru farmacii sistemul offline nu este acceptat, așa că pacienții fie își cumpără medicamentele, fie pleacă acasă și revin după ce rețeta pe care le-a prescris-o medicul este validată de sistem. Situația este identică în toată țara, atât în ambulatoriile spitalelor, cât și la medicii de familie și la medicii specialiști. Pacienții reazemă pereții spitalelor și cabinetelor ore în șir sau pleacă acasă. Dacă medicul apucă să-i consulte și să le dea o rețetă offline, la farmacie constată că aceasta este în imposibilitatea de a onora rețeta deoarece nu-i validată electronic. Dacă mai și mor din cauza lipsei tratamentului, cu atât mai bine pentru sistem: face economie.
Președintele Asociației Medicilor de Familie din județul Suceava, dr. Irina Franciuc, ne-a declarat, ieri, că ”este o bătaie de joc generală” și că este ”ca pe vremea lui Ceaușescu: la televizor ni se spune o minciună sfruntată, că totul este în regulă și sistemul funcționează, dar în realitate nu merge nimic”.
”Plâng lângă calculator. Am cinci feluri de internet, soft performant și de marți nu am reușit să raportez serviciile pe luna mai. Am primit doar mesaje de eroare, ultimul chiar că nu exist ca furnizor de servicii medicale. Sunt în pragul atacului cerebral. Ieri, de la ora 13.00 până la 17.30 am validat cinci servicii. Îmi acceptă o rețetă, a doua nu mai merge. 45 de minute nu funcționează, o iau de la capăt. A doua merge, a treia nu. Nu mai am nervi”, a spus medicul.
CAS: ”Nu au existat întreruperi, doar timpii de răspuns sunt mai mari”
Acest lucru se repetă la indigo în toate cabinetele medicilor de familie și ale specialiștilor. Conform legii, în primele cinci zile ale lunii, ei sunt obligați să raporteze la Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate toate serviciile din luna precedentă. Concomitent, trebuie să ofere consultații și să scrie rețete. Toate, în sistemul electronic, care, asaltat de un asemenea flux de date din toată țara, cedează.
În spitale, raportarea se face la două entități: Școala Națională de Sănătate Publică, Management și Perfecționare în Domeniul Medical, care validează serviciile oferite de spitale din punct de vedere medical, și la Casa Națională a Asigurărilor de Sănătate, care validează sumele pentru decontare. Fluxul mare de date generează aceleași probleme ca și la medicii de familie, mai ales în privința rețetelor. Pentru a reuși să introducă datele în sistem în termenul celor 72 de ore, pentru consultațiile offline, statisticienii spitalului lucrează după miezul nopții, altfel unitatea spitalicească nu-și primește banii. Dar dacă în spitale există statisticieni, în cazul medicilor de familie și al specialiștilor în contract cu CAS ei trebuie să facă totul singuri: consultații, rețete, raportări de început de lună pentru luna precedentă și retrimiterea până la validare a serviciilor pe care le-au furnizat cât sistemul electronic n-a funcționat.
”Este o bătaie de joc generalizată. Când merge unul, nu merge altul. Mereu este ceva nefuncțional. Asta este marea economie pe care au spus că o fac cu hoții de doctori?!”, întreabă revoltată dr. Franciuc.
De cealaltă parte, Casa Județeană a Asigurărilor de Sănătate Suceava afirmă că în sistem nu au existat întreruperi, ci doar ”timpii de răspuns sunt mai mari din cauza fluxului foarte mare de date care se transmite în aceste zile”. Este adevărat că IT-știi CAS Suceava sunt permanent pe teren pentru a oferi asistență medicilor în cazul cardurilor de sănătate blocate sau invalide, dar în ceea ce privește timpul de răspuns al serverelor Casei Naționale și Școlii Naționale de Sănătate Publică, ei nu au ce face.



Recomandări

Secția de oncologie a Spitalului Clinic Județean Suceava dispune de echipamente esențiale pentru diagnosticul, tratamentul și monitorizarea pacienților

Secția de oncologie a Spitalului Clinic Județean Suceava dispune de echipamente esențiale pentru diagnosticul, tratamentul și monitorizarea pacienților
Secția de oncologie a Spitalului Clinic Județean Suceava dispune de echipamente esențiale pentru diagnosticul, tratamentul și monitorizarea pacienților

Băieții, mai grijulii decât fetele în utilizarea contraceptivelor, dar cu o frecvență mai mare a comportamentelor sexuale riscante

Băieții, mai grijulii decât fetele în utilizarea contraceptivelor, dar cu o frecvență mai mare a comportamentelor sexuale riscante
Băieții, mai grijulii decât fetele în utilizarea contraceptivelor, dar cu o frecvență mai mare a comportamentelor sexuale riscante

Băieții, mai grijulii decât fetele în utilizarea contraceptivelor, dar cu o frecvență mai mare a comportamentelor sexuale riscante

Băieții, mai grijulii decât fetele în utilizarea contraceptivelor, dar cu o frecvență mai mare a comportamentelor sexuale riscante
Băieții, mai grijulii decât fetele în utilizarea contraceptivelor, dar cu o frecvență mai mare a comportamentelor sexuale riscante

Recomandările medicilor în privința copiilor aflați în tabere, a bebelușilor și a bolnavilor cronici pentru zilele caniculare

Recomandările medicilor în privința copiilor aflați în tabere, bebelușilor și bolnavilor cronici pentru zilele caniculare
Recomandările medicilor în privința copiilor aflați în tabere, bebelușilor și bolnavilor cronici pentru zilele caniculare

Instituțiile publice și firmele au solicitat, din ianuarie 2025, decontarea a peste 7 milioane de euro pentru concediile medicale ale angajaților

Instituțiile publice și firmele au solicitat, din ianuarie 2025, decontarea a peste 7 milioane de euro pentru concediile medicale ale angajaților
Instituțiile publice și firmele au solicitat, din ianuarie 2025, decontarea a peste 7 milioane de euro pentru concediile medicale ale angajaților