Majoritatea companiilor de leasing vor majora dobânzile de finanțare până la sfârșitul lunii martie, la circa 8,5%-9%, pe fondul creșterii riscului de țară și a costurilor determinate de lichiditățile scăzute de pe piața financiară internațională, apreciază reprezentanții mai multor firme de profil.
„Cele două componente care stau la baza creșterii costurilor s-au înrăutățit în ultimele două-trei săptămâni, iar efectele lor se vor reflecta în toate domeniile de finanțare, nu numai pe segmentul de leasing. Anul acesta, finanțările vor fi scumpe, sunt jucători care vor urca dobânzile la 8,4%-8,5% până la sfârșitul lunii martie, posibil chiar până la 9%, în funcție de evoluțiile pieței financiare”, a declarat, marți, agenției MEDIAFAX, directorul general al UniCredit Leasing Corporation, Septimiu Postelnicu.
Compania pe care o conduce a majorat, luni, dobânda de la 7,9% la 8,25%, nivelul acesteia urmând să ajungă la 8,5% la începutul lunii martie, în funcție de indicatorii europeni.
Țiriac Leasing a crescut, de asemenea, nivelul dobânzilor practicate cu 0,5%, acestea ajungând să fie cuprinse între 7,5% și 8,5%, pe diferite segmente de finanțare.
„Estimez că dobânda medie pe piața de leasing va fi de 8,5%-9% în acest an, variația fiind influențată în special de modificarea cotației Euribor, întrucât majoritatea companiilor de leasing practică dobânzi variabile, precum și de disponibilitatea lichidităților pe piețele internaționale și situația riscului de țară, a cărui creștere a intervenit recent și care are o contribuție de circa 0,5% la creșterea costurilor reflectate asupra clientului”, a afirmat directorul general al Țiriac Leasing, Adrian Alexe.
La rândul său, Impuls Leasing, companie deținută de Impuls Leasing International AG și care și-a început activitatea în vara anului trecut, ia în calcul majorarea nivelului dobânzii cu circa 0,4%, la 8,3%, decizia depinzând de mișcările marilor jucători din piață.
„Dobânda medie pe piață se va situa la jumătatea anului la circa 8% pentru finanțările de vehicule comerciale, urcând la 8,5% pentru leasingul de autoturisme, iar finanțările de echipamente vor fi puțin mai scumpe, cu dobândă de aproximativ 9%”, apreciază directorul general al Impuls Leasing, Răzvan Diaconescu.
La aceste valori ale dobânzilor s-ar putea adăuga circa un punct procentual, pe fondul deciziilor BNR de majorare a dobânzii de politică monetară și a majorării provizioanelor la împrumuturile în monede străine, mai spune Postelnicu.
BNR a majorat, luni, dobânda de politică monetară cu un punct procentual, la 9% pe an. De asemenea, banca centrală a decis adoptarea unor măsuri prudențiale suplimentare, inclusiv prin majorarea provizioanelor la creditele în valută, destinate debitorilor expuși riscului valutar, precum și extinderea aplicabilității acestor prevederi la nivelul instituțiilor financiare nebancare.
Aceasta este a treia majorare consecutivă a dobânzii de politică monetară începând cu luna octombrie a anului trecut, primele două fiind de câte 0,5 puncte procentuale.
Analiștii au apreciat că măsurile luate de banca centrală vor determina creșterea dobânzilor la creditele contractate în valută.
Pe de altă parte, oficialii BCR Leasing spun că majorarea dobânzii este o decizie care aparține fiecărei companii, în funcție de situația individuală, subsidiara Băncii Comerciale Române neavând intenția să crească, în perioada imediat următoare, nivelul dobânzilor pentru finanțările în leasing
„Majorarea dobânzii pe zona de leasing reprezintă un aspect care trebuie tratat individual de fiecare companie în parte, care decide cum își gestionează costurile pe fiecare zonă”, a afirmat Stănescu.
Compania a decis chiar să scadă, până la 30 aprilie, dobânda pentru finanțarea achizițiilor de vehicule comerciale grele, la 7%, ca parte a unei promoții lansate la începutul acestei săptămâni.
„Noi am plecat de la o dobândă de 7%, care ne va aduce un plus al volumului de business, chiar dacă marja de profit nu va fi foarte mare. Ne-am făcut calculele și ne-am asumat aceste costuri pentru o perioadă de trei luni, pentru a putea oferi o finanțare la costuri accesibile clientului”, a spus Stănescu.
Piața de leasing este estimată la 4,2 miliarde de euro pentru anul trecut, în 2008 fiind așteptată o creștere a acesteia de 25%, potrivit directorului BCR Leasing.