Copiii supradotați, la fel ca și cei cu dizabilități, sunt priviți ca abateri de la ceea ce definim în mod curent ca „normal”, astfel încât ei pot avea dificultăți de integrare și de comunicare cu cei din jur. Inteligența generală este apreciată a fi capacitatea de a rezolva probleme sau abilitatea de a avea succes în mediul academic și este apreciată prin IQ.
Valorile IQ tipice după care se apreciază inteligența generală sunt peste 140 – geniu sau aproape geniu, 120 – 140 – inteligență superioară, 110 – 119 – inteligență peste medie, 90 – 109 – inteligență normală, 80 – 89 – inteligență deficitară, 70 – 79 – deficiență mentală posibilă, sub 70 – deficiență mentală definită.
Potrivit psihologului sucevean Dinu Octavian Luca, există însă și alte multe tipuri de inteligență care nu sunt măsurate de testele IQ clasice și aici pot fi nominalizate testele fizice ale sportivilor, testele de abilități, de inteligență emoțională etc.
Psihologul Dinu Luca spune că inteligența generală poate inhiba statutul în viața socială, deci copiii și oamenii foarte inteligenți nu reușesc să se adapteze la cotidian.
„Nu modestia este principala lor calitate”
„Pot fi foarte buni în viața științifică, foarte buni cercetători, dar pot avea un handicap în viața socială. Inteligența relevă foarte bine succesul școlar”, afirmă psihologul.
Acest lucru este confirmat de directorul Colegiului Național „Ștefan cel Mare”, Dan Popescu. La acest colegiu funcționează un centru de excelență pentru informatică, matematică și biologie, frecventat de aproximativ 300 de elevi. Dintre aceștia, potrivit directorului Popescu, circa 40 sunt copii supradotați, cu un coeficient de inteligență superior, iar unii dintre ei manifestă probleme de integrare.
„Pe de o parte, unii sunt conștienți de valoarea lor și nu prea stau de vorbă cu ceilalți, să spunem că nu modestia este principala lor calitate. Alții au tot felul de complexe, pentru că acești copii nu prea stau prin baruri, nu au subcultura străzii și apar scurt-circuite de comunicare cu ceilalți, ei nici nu înțeleg semnalele care vin de acolo, nu au legătură cu strada”, afirmă profesorul, care mai spune că tot atât de mulți elevi cu inteligență superioară, dacă nu chiar mai mulți, sunt și la Colegiul Național „Petru Rareș”. Copii supradotați sunt și la alte școli din județ, dar fie nu s-au manifestat, fie nu și-a bătut nimeni capul să-i descopere.
„Și copiii supradotați trebuie lăsați să sufere, să plângă, să aibă toate experiențele vieții”
Testele pentru determinarea IQ se pot efectua la vârste destul de mici, de pe la 6-7 ani, dar psihologul Dinu Luca nu este de acord cu acest mod de abordare.
„Orice psiholog poate testa copiii la școală, dar nu este util ca părinții să-și testeze copiii decât dacă au indicii că ar putea fi clar peste medie. Să păstrăm pentru teste dimensiunea pe care o merită, adică numai pentru extreme. Altfel, fiind implicați afectiv, testele îi pot afecta negativ, mai ales că la copii pot fi variații foarte mari, îndeosebi la adolescenți”, a afirmat psihologul.
În opinia sa, pentru aceste categorii de copii cel mai recomandat este să urmeze școala în clase obișnuite, să nu fie separați de ceilalți, deoarece, „dacă îi punem într-un glob de sticlă, îi izolăm și mai mult”.
„Ei trebuie integrați, la fel ca și cei cu handicap, pentru că, altfel, din start le este afectată integrarea socială. Dacă îi retragem în clase speciale, merg foarte bine în perioada școlară, dar îi rupem de contextul social și vor aștepta tot timpul condiții speciale. Vor trebui să lupte și ei nu sunt obișnuiți. Pot fi foarte buni elevi, studenți, dar ulterior la serviciu să nu dea randament. Sunt singuratici, individualiști, nu sunt învățați să lucreze în echipă”, a declarat Dinu Luca.
El recomandă în mod special acestor copii să practice sporturile de echipă, mai ales pentru a se obișnui cu ideea că există domenii în care alții sunt mai buni decât ei: „nu putem să-i protejăm toată viața, ei trebuie lăsați să sufere, să plângă, să aibă toate experiențele vieții, evident, până la un anumit nivel”.
Psihologul a arătat că obișnuința succesului timpuriu este o explicație pentru faptul că sportivi sau muzicieni care s-au lansat la vârste tinere au clacat la primul insucces.
În puținele școli în care există centre de excelență, elevii cu inteligență ridicată sunt încurajați să-și exerseze abilitățile, să devină tot mai competitivi. Copiii din tot județul vin la aceste cursuri sâmbăta, pe banii lor, iar orele sunt ținute de profesori din cadrul colegiului, plătiți pentru această activitate de școală cu 3-6 euro pe oră, în funcție de vechime și gradele didactice.
În sistem sunt cuprinși elevi de la clasa a V-a până la a XII-a, inclusiv, și reprezintă „pepiniera” de olimpici naționali și internaționali și laureați ai concursurilor școlare la toate disciplinele.
Mensa, organizația internațională a celor cu IQ mult peste medie
Cei care vor să meargă și mai departe și vor să intre în dialog cu cei asemenea lor se pot înscrie la testele de admitere în organizația internațională Mensa, a oamenilor cu un IQ mult peste medie. Organizația este compusă din grupuri naționale aflate sub autoritatea formală a Mensa International.
Membrii Mensa trebuie să fie printre primii 2% la testele de inteligență folosite de organizație. Printre cei mai tineri membri admiși se află Oscar Wrigley, admis în 2009 la vârsta de doi ani, cinci luni și 11 zile și al cărui IQ se pare că depășește 160, Elise Tan Roberts, din Edmonton, Londra, care a fost acceptată, în 2008, cu un IQ de 154 la vârsta de doar doi ani, patru luni și 14 zile și Ben Woods, care avea doi ani și 10 luni în 1995.
Mensa este o organizație apolitică, non profit, înființată în 1946 în Anglia. Singura condiție de a deveni membru este să ai o inteligență superioară dovedită prin obținerea unui scor care să te situeze la testele de inteligență în top 2%. Potrivit site-ului Mensa România, http://mensa-romania.ro, pentru acest an testarea se va organiza în data de 11 aprilie, însă nu a fost stabilită locația. Taxa de testare este 25 lei, iar cotizația anuală 60 lei (30 lei pentru elevi și studenți). Din Mensa România fac parte doctori, ingineri, profesori, psihologi, filologi, specialiști IT, câțiva ziariști. În străinătate sunt membri chiar și șoferi de TIR, alături de profesori universitari cu doctorate multiple, pompieri alături de cercetători, pensionari, șomeri și milionari.
În prezent, Mensa România are numai puțin peste 100 de membri. Raportat la populație, ar trebui să numere în jur de 2.000 de membri. Mai trebuie spus că, deși unii dintre cei care au IQ peste 140 spun că asta nu este întotdeauna o mare fericire, certificatul de membru Mensa reprezintă una dintre cele mai solide cărți de vizită la angajarea în străinătate.
Situație
Doar câteva zeci dintre copiii suceveni supradotați sunt „exersați” în centrele de excelență
