Doar autoritățile locale gestionează serviciile publice de iluminat și înființează altele



Autoritățile publice locale vor fi singurele care vor gestiona sistemele publice de iluminat, fie direct, fie prin delegare către firme, putând de asemenea înființa noi sisteme și ajusta tarifele speciale propuse de operatori pentru prestarea serviciilor.
Proiectul de lege privind serviciul de iluminat public se înscrie în acțiunea de revizuire a legislației referitoare la serviciile comunitare de utilități publice și corelarea reglementărilor cu dispozițiile Legii serviciilor comunitare de utilități publice 51/2006, potrivit expunerii de motive afișată pe site-ul Ministerului Administrației și Internelor (MAI).
Modificările și amendamentele propuse în proiectul de lege definesc rolul și responsabilitățile Guvernului, ale autorităților administrației publice centrale și locale, respectiv ale operatorilor și utilizatorilor cu privire la prestarea serviciului de iluminat public și clarifică competențele, atribuțiile, drepturile și obligațiile ce revin fiecărei părți implicate.
Proiectul clarifică competențele și responsabilitățile autorităților administrației publice locale și stabilește drepturile și obligațiile acestora cu privire la serviciul de iluminat public la nivelul comunelor, orașelor și municipiilor.
Serviciul de iluminat public se realizează prin intermediul unor operatori
Astfel, sunt stabilite atribuțiile și competențele exclusive ale autorităților administrației publice locale cu privire la elaborarea și adoptarea politicilor, a programelor de acțiune și a strategiilor locale de dezvoltare a serviciului de iluminat, conferind acestora dreptul exclusiv de a înființa, organiza, coordona și de a exploata serviciul de iluminat public la nivelul unităților administrativ-teritoriale, precum și de a înființa, dezvolta, moderniza, administra și exploata sistemele de iluminat public.
De asemenea, autoritățile locale au dreptul să verifice și să aprobe modul de stabilire, ajustare sau modificare, după caz, a tarifelor sau taxelor speciale propuse de operatori pentru prestarea serviciului.
În proiect s-a stipulat explicit că, în ceea ce privește reglementarea, monitorizarea și controlul serviciului de iluminat public, autoritățile publice locale au competențe partajate cu autoritățile administrației centrale și cu autoritățile de reglementare competente.
Potrivit reglementărilor adoptate, serviciul de iluminat public se realizează prin intermediul unor operatori ce acționează sub conducerea, coordonarea și controlul autorităților administrației publice locale.
Operatorii pot fi compartimente funcționale, fără personalitate juridică, organizate în structura aparatului de specialitate al primarului sau, după caz, al consiliului județean. De asemenea, pot fi servicii publice de interes local sau, după caz, județean, fără personalitate juridică, înființate și organizate prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale sau servicii publice de interes local sau județean, cu personalitate juridică, înființate și organizate prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale, ce funcționează pe bază de gestiune economică proprie și au autonomie financiară și funcțională.
Firmele pot de asemenea să fie operatori, dacă au capital social integral al unităților administrativ-teritoriale și au fost înființate și organizate prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale, dacă au capital social privat și dacă au capital social mixt.
Sistemele de iluminat public aparțin proprietății publice a unităților administrativ-teritoriale
Reglementările adoptate clarifică definitiv și regimul juridic al sistemelor de iluminat public, stipulându-se explicit faptul că acestea aparțin proprietății publice a unităților administrativ-teritoriale.
În ceea ce privește forma de gestiune a serviciului de iluminat public, autoritățile administrației publice locale pot opta pentru gestiune directă sau delegată.
În mod direct, gestiunea poate fi realizată prin compartimente sau servicii publice de interes local sau județean, specializate, cu sau fără personalitate juridică, subordonate direct autorităților administrației publice locale, înființate în cadrul aparatului de specialitate al primarului sau al consiliului județean prin hotărâri ale consiliilor locale, ale consiliilor județene, ale Consiliului General al Municipiului București sau ale consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București, după caz.
Gestiunea delegată se realizează prin societăți comerciale cu capital social integral al unităților administrativ-teritoriale, înființate prin hotărâri ale autorităților deliberative ale unităților administrativ-teritoriale sau prin societăți comerciale cu capital privat ori mixt, în baza unui contract de delegare a gestiunii. Acest tip de gestiune implică concesionarea către operatori a infrastructurii aferente serviciului delegate, precum și dreptul și obligația acestora de a administra și de a exploata aceste sisteme.
Proiectul de lege cuprinde și prevederi vizând reabilitarea, întreținerea și dezvoltarea sistemelor de iluminat public, respectiv modalitățile de finanțare și condițiile de realizare a investițiilor în infrastructura specifică acestora.
Prin actul normativ se promovează principiul dezvoltării durabile, urmărind să se creeze condițiile favorabile dezvoltării și reabilitării infrastructurii tehnico-edilitare a localităților și să se contribuie la întărirea autonomiei locale, la descentralizarea reală a serviciului de iluminat public, la creșterea nivelului calitativ și cantitativ al acestora și, implicit, la îmbunătățirea condițiilor de viată, de muncă și de locuire ale populației.
„Având în vedere faptul că obiectul proiectului de act normativ vizează asigurarea cadrului juridic și instituțional pentru organizarea, funcționarea și exploatarea serviciului de iluminat public, implementarea acestuia după aprobare nu aduce modificări ale veniturilor bugetare, ale cheltuielilor bugetare și nu are un impact financiar suplimentar asupra bugetului general consolidat și/sau asupra bugetelor locale”, precizează MAI în expunerea de motive.