Femeile au reprezentat 5% dintre regizori și, totodată, 18% dintre cineaști, producători executivi, scenariști, directori de imagine și editori, în 2011, potrivit unui studiu lansat marți și citat de Reuters.
Pentru acest studiu au fost luate în considerare posturile amintite în echipele primelor 250 de filme americane cu cele mai mari încasări de anul trecut.
Studiul „The Celluloid Ceiling: Behind-the-Scenes Employment of Women on the Top 250 Films of 2011”, de Martha M. Lauzen, directorul executiv al Centrului pentru studiul femeii în televiziune și cinema de la San Diego State University, arată că în 38% din echipele acestor 250 de filme fie nu era nicio femeie, fie era una singură, pe unul dintre următoarele posturi: regizor, producător executiv, producător, scenarist, director de imagine și editor.
Astfel, anul trecut s-a înregistrat o creștere cu 2% a prezenței femeilor în spatele camerei, dar numărul acestora rămâne mic, a spus Lauzen pentru TheWrap.
„Femeile au reprezentat doar 5% dintre regizori anul trecut. La un moment dat, în 1998, eram până la 9%, așa că 5% – adică aproape jumătate – este într-adevăr o cifră îngrijorătoare”, a spus autoarea studiului.
Ea a mai explicat că numărul femeilor în poziții de top în spatele camerei a oscilat între 16% și 19% de când a început să realizeze acest studiu anual, în 1997. Pe de altă parte, femeile reprezintă circa 51% din populația SUA.
Studiul a fost bazat pe un eșantion de 2.636 de oameni care au făcut parte din echipele de producție ale celor 250 de filme ce au adus cele mai mari încasări în 2011.
Cercetarea a mai relevat că, în timp ce procentul de femei-regizori a scăzut din 1998, proporția scenaristelor și producătoarelor a crescut ușor. Femeile au reprezentat 14% dintre scenariștii filmelor cu cele mai mari încasări. Totodată, femeile au reprezentat 25% dintre toți producătorii la filmele studiate, respectiv 20% dintre editori. Femeile în poziția de director de imagine au fost chiar mai puține decât regizoarele, reprezentând 4%.
Din spatele camerelor, femeile au lucrat mai mult la documentare, drame și comedii și cel mai puțin la filme de groază, de acțiune și animații.
Lauzen a mai remarcat că, după ce Kathryn Bigelow a câștigat Oscarul pentru regie în 2010, pentru „The Hurt Locker”, mulți au crezut că acest lucru va genera o schimbare în ideile și stereotipurile oamenilor despre femeile care regizează, ceea ce încă nu s-a întâmplat.
„Dacă în școală femeile văd că nu sunt prea multe regizoare în industrie, ar putea alege să nu urmeze o astfel de carieră”, iar filmele au de suferit, mai spune Lauzen, subliniind că aceasta nu este o problemă doar pentru industrie, ci și pentru societate, tocmai pentru că absența femeilor în posturile amintite nu este percepută ca o problemă decât de câțiva oameni.