Autoritățile au dat soluții de restituire în natură pentru doar 23.382 de cazuri din cele 202.114 cereri de recuperare a proprietăților preluate abuziv de comuniști, numai în cazul a 17.351 solicitări fiind vorba exclusiv de restituire în natură, adică sub 10% din total.
Pentru 5.743 de situații s-a aplicat restituirea în natură și în bani, iar pentru 288 de cazuri s-a procedat la restituirea în natură și compensare, astfel că totalul despăgubirirea în natură reprezintă 11,5% din cererile depuse.
Datele publicate de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților (ANRP) pentru finele anului 2011 arată un eșec total al procesului de restituire, în condițiile în care este vorba de o perioadă de szece ani de la apariția Legii 10/2001.
Astfel, circa 122.150 de solicitări, adică mai mult de jumătate dintre cererile de restituire, au fost respinse, redistribuite sau pur și simplu nesoluționate.
Din această categorie cele mai multe cereri sunt încă nesoluționate, în număr de 53.114, iar alte 23.489 au fost redirecționate.
De asemenea, un procentaj foarte ridicat îl reprezintă cererile respinse, și care cel mai probabil se află pe rolul instanțelor de judecată.
Întârzierea în soluționare a fost cauzată în primul rând de lipsa oricăror sancțiuni pentru funcționari și autorități, inclusiv în cazul în care foștii proprietari au obținut în instanță și despăgubiri pentru lipsa de folosință.
Soluția cea mai răspândită a fost restituirea în echivalent, preferată mai ales de cei care cumpărau drepturi litigioase și urmăreau lichidități immediate. Restituirea în echivalent s-a aplicat pentru 53.602 cereri de despăgubire, adică un sfert din total, ceea ce justifică într-un fel și suma mare pe care statul a plătit-o până în prezent.
Paradoxal apare în aceste condiții propunerea din proiectul de act normativ prin care se intenționează eliminarea restituirii în natură, singura varianta prin care de fapt bugetul statului sau datoria publică nu sunt afectate.
Despăgubirile pentru imobilele naționalizate vor fi plătite de stat foștilor proprietari în limita a doar 15% din valoarea reală a bunului, pe o perioadă eșalonată între 10-12 ani, termenul de depunere a dosarului fiind unul de decădere și stabilit la maximum 90 zile.
Modificările sunt avansate de Guvern într-un proiect de lege, care urmează să fie lansat în dezbatere publică și, ulterior, transmis Parlamentului.
„Despăgubirile vor fi eșalonate în tranșe egale, anual. Suma care va fi alocată pe an este de 531 milioane lei, atât își permite statul să aloce, s-a avut în vedere în primul rând strategia fiscal-bugetară”, a declarat, la Guvern, președintele Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților (ANRM), Dorina Danielescu.
Proiectul mai prevede că vor fi eliminate măsurile reparatorii prin restituirea în natură a proprietății solicitate sau compensarea cu alte bunuri ori servicii sau restituirea pe alt amplasament, fiind acceptată doar plata despăgubirilor în condițiile acestui proiect de lege.
Conform documentului, despăgubirile pentru imobile naționalizate vor fi plătite în tranșe egale, anuale, eșalonat, pe o perioadă de 10 ani și actualizate doar cu ultimul indice al prețurilor de consum comunicat de Institutul Național de Statistică, în raport cu indicele prețurilor de consum stabilit la data emiterii titlului de plată.
Sumele prevăzute în hotărârile judecătorești definitive și irevocabile și în titlurile de despăgubire eliberate de către Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, emise sau, după caz, pronunțate până la data intrării în vigoare a noii legi și neexecutate, vor fi achitate eșalonat pe o perioadă de 12 ani, tot în tranșe anuale, egale. Despăgubirile pentru cetățenii români prejudiciați prin confiscarea bunurilor în Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța vor fi plătite eșalonat tot pe o perioadă de 12 ani, în tranșe anuale, egale.