Dispreț total pentru legalitate din partea maxi-taximetriștilor suceveni



Dispreț total pentru legalitate din partea maxi-taximetriștilor suceveni
Dispreț total pentru legalitate din partea maxi-taximetriștilor suceveni

– Trei sferturi dintre operatorii de maxi-taxi nu mai au dreptul să facă transport public în municipiul Suceava, autorizațiile lor fiind expirate
– La cîțiva dintre aceștia, autorizația de transport public local de călători a expirat tocmai din 2004
– Conform HG 828/2003, “pierderea valabilității licenței de transport sau a autorizației operatorului de transport are drept consecință anularea contractului de concesiune”
– Mai mult, pentru efectuarea transportului public de călători, fără autorizare legală, în HG 828/2003 se prevăd amenzi de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei
Sănătatea și chiar viața sucevenilor care călătoresc cu microbuzele de maxi-taxi este încredințată zilnic în mîinile unor persoane care manifestă un dispreț total față de legalitate. Pe lîngă miile de încălcări flagrante ale regulilor de circulație, pe lîngă numeroase abateri de la regulile impuse prin contractul semnat cu municipalitatea suceveană (trasee nerespectate, staționări nepermis de lungi, încasarea banilor de la călători, fără a elibera bilete, etc.), operatorii de transport se mai fac responsabili și de transport ilegal de persoane pe teritoriul municipiului Suceava.
După ce Monitorul de Suceava a descoperit că, de aproape 4 luni de zile, microbuzele de maxi-taxi care asigură transportul public local în municipiul Suceava circulă ilegal, fără a avea contract cu Primăria Suceava, pentru că Autoritatea Rutieră Română a retras de pe 29 mai 2005 licența de transport rutier public acordată firmei SC Trans Bucovina SA Suceava, care reprezenta asociația transportatorilor de maxi-taxi în cadrul contractului semnat cu Primăria Suceava, o altă serie de ilegalități ale transportatorilor de maxi-taxi a ieșit la iveală.
– 12 din cei 16 operatori de maxi-taxi din Municipiul Suceava nu mai au autorizație de transport public local
Trei sferturi dintre operatorii de maxi-taxi nu mai au dreptul să facă transport public în municipiul Suceava, autorizațiile lor fiind expirate. Din cei 16 operatori de transport public local de călători în municipiul Suceava, doar 4 mai au autorizație din partea comisiei județene de autorizare. Dacă în cazul a șapte operatori, printre care se numără societățile La Trei Flori SRL, Piel-Art-Expo SRL, Azmoro Com SRL, Cadora Com SRL, Ethos SRL, And Flor Com SRL și Bog-Trans SRL, autorizația a expirat la începutul lunii septembrie 2005, în restul cazurilor, situația este mult mai gravă, autorizațiile de transport public de călători în municipiul Suceava fiind expirate de cîteva luni ori chiar și de anul trecut. Astfel, autorizația societăților Nicktrans SRL este expirată din 06.06. 2005, iar cea a Eurotransport SRL din 24.03.2005.
Cele mai grave cazuri sînt cele ale societăților Kol Drag SRL și SC Rîpanii Reisen SRL, ale căror autorizații au expirat tocmai de la sfîrșitul anului 2004, adică pe 21.12.2004, respectiv 15.12.2004.
– Maxi-taximetriștii fără autorizații de transport sînt pasibili de amenzi de la 50.000.000 de lei la 100.000.000 de lei
Astfel, chiar dacă toți acești operatori au licență de transport rutier public eliberată de Autoritatea Rutieră Română, autorizațiile de efectuare a transportului public de călători în municipiul Suceava sînt expirate la o treime din aceștia, încît, din punct de vedere legal, ei nu mai au voie să facă activitate de maxi-taxi în municipiul Suceava, deoarece, conform HG 828/2003, “pierderea valabilității licenței de transport sau a autorizației operatorului de transport are drept consecință anularea contractului de concesiune”.
De altfel, autorizația care se eliberează de comisia județeană de autorizare a operatorilor de transport public local este o condiție obligatorie pentru participarea la licitațiile de concesiune a transportului public local, ea fiind “un document prin care comisia de autorizare atestă dreptul operatorului de transport de a presta serviciul de transport public local de călători sau de transport public special local de calatori”.
Tot în HG 828/2003 se spune că “dacă termenul de aplicabilitate a contractului de concesiune depășește termenul de valabilitate a autorizației de execuție a transportului local, aceasta se va reînnoi înainte de expirarea valabilității, condiție în care termenul de aplicabilitate a contractului nu va fi influențat”, lucru care nu a fost respectat decît de o mică parte a operatorilor de maxi-taxi, printre care se numără SC Euro Tip SRL, SC Polien Serv Com SRL, SC Family SRL și SC Trans DMV Europa SRL.
Ciudat este că deși valabilitatea acestor autorizații ar fi trebuit să fie verificată măcar de Corpul de Control a transportului public local din cadrul Primăriei Suceava, nimeni nu a semnalat nimic de această situație care îi situează “în offsaid” pe cei mai mulți din maxi-taximetriștii suceveni.
În același timp, chiar dacă legea 284/2002 și HG 828/2003 prevăd sancțiuni aspre pentru cei care efectuează transport public local fără a avea autorizații valabile (“Constituie contravenție, dacă nu a fost săvîrșită în astfel de condiții încît să constituie infracțiune, potrivit Codului penal, și se sancționează cu amendă următoarele fapte:
a) prestarea uneia dintre activitățile reglementate de prezenta ordonanță fără existența autorizării legale și/sau fără contract de concesiune, cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei”), maxi-taximetriștii suceveni au fost “ocoliți” de orice măsuri punitive.
În schimb, ei continuă să circule la fel ca înainte, fără a ține cont de reguli de circulație, de normele bunului simț și uneori nici de interdicția de a avea “șoareci”, îndrăznind chiar să amenințe că vor face grevă dacă nu le va fi semnat un contract pe 5 ani de zile.