Înființarea de dispecerate pentru planificarea internărilor, gruparea mai multor specialități într-o structură și organizarea spitalelor în asociații și fundații sunt câteva din prevederile unui proiect de modificare a statutului spitalelor, ce ar putea fi implementat din 2014, în 12 unități-pilot.
Proiectul de lege privind modificarea statutului spitalelor, lansat în dezbatere publică de Ministerul Sănătății inițial la începutul lunii, cu completările și modificările din 27 august, dă posibilitatea celor 12 unități-pilot să devină instituții autonome, cu mai multă libertate în organizare și cu posibilitatea depolitizării funcțiilor de management.
Conform proiectului-pilot, spitalele vor fi împărțite în două categorii: de interes național – spitalele regionale și cele de urgență – și de interes local – spitalele municipale și orășenești.
Ministrul Sănătății Eugen Nicolăescu a precizat, în 31 iulie, într-o conferință de presă în care a anunțat acest proiect, că au fost alese 12 unități medicale pentru implementarea proiectului, pentru care Guvernul își va asuma răspunderea prin hotărâre de Guvern (HG).
Proiectul de completare a celui de la începutul lunii august, lansat marți pe site-ul Ministerului Sănătății, prevede că, în spitalele-pilot, activitatea medicală se poate reorganiza pe „poli de specialitate”.
Polul de specialitate este o structură cu paturi, organizată pe o specialitate sau pe un grup de specialități, personalul din cadrul acesteia fiind organizat în echipe pe specialități, dar paturile nefiind diferențiate.
Totodată, potrivit proiectului, în structura spitalului-pilot va funcționa o unitate de management al calității, în care va fi încadrat personal cu pregătire în domeniu, precum și un dispecerat medical cu atribuții în planificarea internărilor. Într-un spital-pilot nu pot funcționa mai multe secții cu aceeași specialitate, mai prevede proiectul.
Veniturile spitalelor-pilot, organizate ca instituții de sănătate, provin din mai multe surse, respectiv contractele de servicii de sănătate încheiate cu casele de asigurări de sănătate, bugetul Ministerului Sănătății, al ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, contracte de servicii de sănătate încheiate cu alte persoane juridice la cerere, fonduri europene nerambursabile, servicii de închiriere a unor spații medicale, echipamente sau aparatură medicală, servicii medicale acordate în regim privat, donații, sponsorizări, contracte de cercetare, contracte pentru studii clinice, coplată pentru servicii medicale, servicii de sănătate, hoteliere sau de altă natură furnizate la cerere, împrumuturi interne sau externe în vederea finanțării investițiilor în condițiile în care acestea se rambursează din venituri proprii, asocieri în participațiune sau parteneriat public-privat, cu scop investițional, de furnizare de servicii în domeniul medical ori de cercetare medicală și farmaceutică, dar și editarea și furnizarea unor publicații cu caracter medical.
Spitalele-pilot de interes local se pot reorganiza, la inițiativa instituției care are în responsabilitate managementul spitalului, și ca asociații sau fundații medicale, persoane juridice de drept privat fără scop patrimonial, care urmăresc desfășurarea unor activități de furnizare de servicii medicale de interes general sau în interesul unor colectivități.
Patrimoniul și bunurile aflate în proprietatea sau în administrarea asociațiilor sau fundațiilor medicale nu se pot transmite către persoane fizice și nici către persoane juridice de drept privat, cu sau fără scop patrimonial, dar pot fi transmise către persoane juridice de drept public fără scop patrimonial, care au scop identic sau asemănător, printr-o procedură stabilită în statutul asociației sau al fundației, cu avizul conform al Ministerului Sănătății.