Dislexia necesită tratamente diferite în funcție de limba maternă a pacientului



Pacienții dislexici chinezi și occidentali suferă de tulburări neurologice diferite, proprii sistemului lor de scriere, pictograme sau alfabet, dar și factorii genetici sunt importanți, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii americani și chinezi preluat de AFP.
Occidentalii dislexici prezintă anomalii funcționale și un deficit de materie cenușie în partea anterioară a creierului, potrivit acestui studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.
În schimb, la chinezii care suferă de dislexie, anomaliile funcționale și structurale sunt situate în regiunea frontală medie a creierului, potrivit cercetătorilor de la Universitatea din Hong Kong, de la Institutul de tehnologie din Beijing și de la Universitatea din Pittsburgh (Pennsylvania).
La studiu au participat 16 copii chinezi care sufereau de dislexie și alți 16 care nu prezentau dificultăți de învățare, citire sau scriere. Copiii au fost supuși unei serii de teste, iar creierul lor a fost monitorizat cu ajutorul unui scaner.
Cei 32 de copii, elevi de școală primară, au fost rugați mai întâi să privească două caractere de mărime diferită, pentru a se determina dacă pot percepe particularitățile acestora. Apoi, cercetătorii au adăugat alte două caractere, pentru a se vedea ce zonă din creier se activează în timpul procesului de lectură.
Teste științifice.
Cercetătorii au testat apoi sensibilitatea copiilor față de structura sunetelor limbii, fundamentale pentru învățarea citirii.
Scanerele au indicat faptul că acei chinezi care suferă de dislexie prezintă o activitate mai mică în girusul frontal mediu (a 2-a circumvoluție a creierului) față de copiii fără probleme. De asemenea, copiii chinezi dislexici aveau mai puțină materie cenușie în această zonă.
În plus, micii chinezi nu prezentau nici una dintre anomaliile observate în zonele din creier la copiii dislexici occidentali.
„La nivel funcțional, este ușor de înțeles de ce vorbitorii chinezi și occidentali utilizează părți diferite ale creierului”, chinezii servindu-se de ideograme simple sau compuse, în timp ce occidentalii utilizează alfabetul, a spus autorul studiului, profesorul de lingvistică și științe neurologice Li-Hai Tan.
Rețelele din creier sunt activate diferit „dacă este vorba de citirea unei pictograme sau de un sistem fonologic”, a adăugat cercetătorul.
Ceea ce este mai surprinzător este că, în cazul copiilor chinezi dislexici, cantitatea de materie cenușie din girusul frontal mediu este mai mică, iar acest lucru are cauze genetice. Copiii dislexici occidentali au mai puțină materie cenușie în partea anterioară a creierului.