Parlamentarii, reprezentanții societății civile și cei ai BOR nu au ajuns, marți, la un consens privind problema studierii religiei în școli și cea a manualelor de religie, convenind să continue dezbaterile pentru găsirea unei soluții de reglementare a relației „școală-Biserică”.
Președintele Ligii Pro-Europa, Smaranda Enache, a criticat foarte dur actualul sistem de învățământ religios, menționând că „discuția nu este despre Biserică, ci despre un obiect de studiu în învățământ”.
„Procesul de catehizare și de rugăciune să se petreacă acolo unde trebuie, în locașurile de cult, care sunt și ele subvenționate de stat. În școlile publice din Anglia, unde predarea religiei e obligatorie, elementele de predare confesională lipsesc, fiind vorba deci de de cultură generală religioasă. Prezența ritualurilor, locașilor de cult și a manualelor catehizate e o prezență extrem de marginalizată în UE”, a susținut Smaranda Enache.
Ea a menționat că, potrivit unei hotărâri a Curții de Apel, Ministerul Educației are îndatorirea să vegheze ca inclusiv educația religioasă să respecte principiului separării puterii religioase de cea a statului.
„Respectăm toate credințele religoase și dreptul de a nu fi afiliat vreunei credințe, dar în același timp respectăm drepturile omului. Prin strucutura manualelor de religie, se aduce atingere și idealului de armonie interconfesională, de toleranță față de cei care nu cred neapărat pentru un cult și se produc inegalități între tinerii care ajung să absolve pe bani publici același sistem de învățământ”, a mai spus Smaranda Enache.
Președintele Ligii Pro Europa a evidențiat și faptul că „există chestiuni fragile în ceea ce privește drepturile omului”, în cazul predării disciplinei religie, informând că în școli se fac tabele la începutul anului școlar, în care se cere declararea confesiunii religioase, iar tinerii sunt tratați inegal, cei care nu vor să studieze religia fiind constrânși să depună cereri în acest sens.
Enache a ținut să explice că raportul redactat de Liga Pro Europa referitor la educația religioasă în școlile publice nu a fost făcut de „un nucleu ateo-comunist”, precizând că toți autorii acestui raport sunt creștini, iar dintre aceștia numai ea a fost membră a PCR.
Colegul său, Gabriel Andreescu, a apreciat că Legea fundamentală nu prevede, în niciun caz, că învățământul religios ar trebui să arate cum arată astăzi – un învățământ confesional.
El a adăugat că tema religiei în școli „nu se opune principiului separației dintre stat și Biserică și nu e o încercare de intervenție în treburile Bisericii” și a afirmat că în viitor s-ar putea crea o avalașă de procese la CEDO din cauza constrângerii elevilor de a studia religia.
La rândul său, consilierul patriarhal la Sectorul teologic-educațional al Patriarhiei Române, Bogdan Popescu, a susținut că manualele de religie sunt instrumente perfectibile, menționând că societatea civilă nu ar trebui să inițieze campanii în presă de criticare a acestora.
„Manualele sunt instrumente de lucru perfectibile. Se pot strecura anumite greșeli. Dar dacă vrem să facem observații, nu lansăm o campanie de atac la adresa cultelor, în presă. Nu putem generaliza plecând de la câteva cazuri decupate dintr-un context. Mesajul a fost distorsioant și nu putem spune că aceste 5-6 cazuri reprezintă toate manualele de religie”, a spus Bogdan Popescu referindu-se la criticile lansate de Liga Pro Europa.
El a declarat că „religia e un antidot pentru toate problemele cu care se confruntă tinerii în acest moment”, subliniind că religia este importantă pentru toți.
„Patriarhia Română apreciază aceste momente în care gândim împreună și dorim perfecționarea predării religiei în școli. Acest caracter confesional al învățământului religios se regăsește și în alte țări precum Austria, Spania, Grecia etc. (…) Întotdeauna, în școala românească s-a predat religia, mai puțin în perioada comunistă. Să încercăm să perfecționăm învățământul religios cu bună credință și să nu renunțăm la niște valori necesare în numele unei libertăți înțelese greșit”, a precizat consilierul patriarhal.
Pe de altă parte, deputatul PSD Anghel Stanciu a spus că societatea civilă ar trebui să fie „un factor coagulant” și ar trebui să conlucreze cu parlamentarii și cu Biserica în vederea găsirii unei soluții în această problemă.
„Cumva o să oferim o alternativă. Cred că obiectivele sunt comune și la noi și la Liga Pro-Europa, căile sunt diferite. Hai să plecăm de la ideea că învățământul religios e necesar în școli și să găsim apoi împreună căile de a nu crea animozități, discriminări sau fanatisme și aici societatea civilă trebuie să fie un factor coagulant, nu dizolvant”, a spus Stanciu.
Deputatul social-democrat a conschis că „religia își are locul în școli, și nu în afara școlilor”, precizând că România nu are învățământ confesional în sistemul de învățământ de stat, iar copiii nu sunt obligați să urmeze această disciplină, a religiei.
Din partea Ministerului Educației, Megdonia Păunescu, a declarat că studierea religiei în școli nu creează discriminări și nici nu va produce o avalanșă de procese la CEDO.
„Nu putem spune că ar putea fi vorba de o avlanșă de procese la CEDO, atât timp cât 81 % dintre elevi consideră religia ca fiind importantă. Nu putem vorbi că elevii nu au curaj civic, atât timp cât 41% din ei consideră că religia cultivă atitudinea de solidaritate umană. Nu discriminăm pe nimeni, oamenii au posibilitatea de a opta”, a spus Megdonia Păunescu.
Un alt reprezentant al MECT, a subliniat că „manualele de religie sunt perfectibile”, iar „disputele legate de subiecte precum Marea Schismă sau secte de prozelitism pot fi rezolvate prin dialogul dintre știință și credință”.
Pe de altă parte, senatorul PRM Aurel Ardelean a propus, chiar, extinderea studierii religiei și în învățământul universitar la toate nivelurile, iar colegul său deputat, Aurel Rus, a ținut să lanseze un îndemn participanților la dezbatere să încerce să clădească rugăciunea cu fapta bună pentru găsirea unei soluții în acest caz.
Liderul Grupului de rugăciune, Petru Andea, a spus că, uitându-se în câteva manuale, poate spune că acestea prezintă bine elementele de dogmă, dar la unele taine, precum Botezul, mai trebuie lucrat.
„Am avut o discuție cu Patriarhul Daniel, care admitea că în conținutul manualelor sunt elemente care trebuie revizuite. Această copilărie a manualelor poate că se apropie de sfârșit”, a spus Petru Andea.
De asemenea, reprezentantul Consiliul Național pentru Curiculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar, Mihaela Zăbavă, a declarat că va ține cont de sugestiile societății civile.