Paradox

Directori de „Foarte bine”, în fruntea liceelor cu promovabilitate mediocră la examenul de bacalaureat



Laura Hacman: „Promovabilitatea la bacalaureat nu este un indicator cu o pondere mare în evaluarea directorilor”
Laura Hacman: „Promovabilitatea la bacalaureat nu este un indicator cu o pondere mare în evaluarea directorilor”

Cu toate că au obținut rezultate mediocre la examenul maturității, liceele cu procente demne de topul rușinii au la cârmă directori ale căror calități didactice și profesionale nu pot fi puse sub semnul întrebării. Cel puțin așa reiese din raportul întocmit de Inspectoratul Școlar Județean Suceava (IȘJ), raport ce consemnează calificativele obținute de directorii de licee la evaluarea activității profesionale din anii de învățământ 2011-2012 și 2012-2013.
Astfel, mai toate liceele din Suceava care au înregistrat rezultate slabe la examenul de final de liceu au în comun nu doar acest tablou sumbru, ci și faptul că toți directorii lor au calități profesionale remarcabile, potrivit calificativului cu care au fost evaluați de IȘJ.
Directorul liceului cu nici un promovat la bac a primit tot FB
La început de fiecare an școlar, directorii tuturor instituțiilor de învățământ din județ primesc un calificativ de evaluare aferent anului școlar precedent. Fișa de evaluare a directorilor conține o serie de indicatori de performanță, iar managerii sunt notați pentru rezultatele din domeniile: Curriculum, Resurse umane, Resurse financiare și materiale, Dezvoltare și relații comunitare.
Cu excepția liceelor particulare, directorii liceelor și colegiilor care în ultimii doi ani au obținut rezultate slabe și foarte slabe la bacalaureat au fost notați cu „Foarte bine” pe linie. Este vorba despre Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară, Colegiul Tehnic „Samuil Isopescu” Suceava, Colegiul Tehnic „Al. I. Cuza” Suceava, Colegiul Tehnic „Petru Mușat” Suceava, Colegiul „Andronic Motrescu” Rădăuți, Liceul Tehnologic „Vasile Gherasim” Marginea, Liceul Tehnologic Cajvana. De menționat este faptul că la coada clasamentului, în fiecare an, se află directorii liceelor particulare, însă aceștia nu sunt evaluați de IȘJ.
Procentul de promovabilitate de la bac de la Colegiul „Andronic Motrescu”, în 2013, a fost cu mult sub media de promovare din județ, iar anul trecut a fost de doar 16,73%, fapt ce nu a fost o piedică pentru directorul Florin Drîmbă să rămână la cârma școlii și, mai mult de atât, să fie notat cu calificativ maxim atât în 2012, cât și în 2013.
Rezultate slabe au fost consemnate și la Colegiul Tehnic „Al. I. Cuza”, însă, cu toate acestea, peste actuala conducere a liceului au trecut cel puțin trei sesiuni de bac, toate „premiate” cu calificative de FB. Scenariul este similar în cazul tuturor liceelor menționate, cu excepția unuia – Liceul Tehnologic „Vasile Gherasim” Marginea, unitate școlară unde, în 2013, nici un absolvent nu a reușit să ia măcar 6 la examenul de bac. Chiar dacă absolvenții liceului la cârma căruia a stat au fost toți o apă și un pământ, Felicia Palamar a fost notată cu FB pe linie. Cu toate acestea, potrivit reprezentanților IȘJ, aceasta nu mai ocupă funcția de director al liceului din Marginea, începând cu anul școlar 2013-2014.
Elevii nu sunt motivați să muncească pentru note mai mari
Conducerea Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară, liceu unde în ultimii trei ani nici un sfert dintre candidați nu au trecut de examenul maturității, a fost notată cu calificativul maxim. Potrivit conducerii, faptul că numărul elevilor care reușesc să obțină notă de trecere la bac nu este unul mulțumitor nu are doar cauze care țin de cei ce ocupă fotoliul de director. Dezinteresul elevilor pare să fie principala pricină a notelor dezastruoase, dovadă stând sesiunile gratuite de pregătire organizate de liceu pentru elevii de clasa a XII-a.
Pe fondul rezultatelor modeste obținute de elevi în cadrul examenului de bacalaureat, liceele au demarat programe de meditații pentru bac. Dacă profesorii au înțeles că trebuie să vină în sprijinul elevilor și au fost de acord să susțină ore neplătite cu elevii, aceștia din urmă nu s-au arătat tocmai interesați de oportunitatea lansată de licee.
„Mulți dintre elevii noștri sunt de la țară, sunt nevoiți să facă naveta pentru a ajunge la școală și, în cele din urmă, renunță să mai vină. Anul trecut, dintr-o clasă de elevi, la pregătire, veneau câte cinci liceeni”, declara Crăița Buda Niga, directoarea Colegiului de Industrie Alimentară.
Rezultatul de la bac cântărește puțin la evaluare
Purtătorul de cuvânt din cadrul IȘJ Suceava, inspectorul Laura Hacman, explică faptul că evaluarea activității desfășurate de directori într-un an școlar are în vedere mai multe criterii, iar promovabilitatea de la examenul de bac nu este un indicator care să cântărească mult sau să influențeze rezultatul evaluării.
Potrivit acesteia, „promovabilitatea la bacalaureat nu este un indicator cu o pondere mare în evaluarea directorilor. Directorii fac dovada că organizează întâlniri cu părinții, că organizează sesiuni de pregătire pentru elevi sau alte activități pentru a pregăti elevii pentru examen, însă la toate acestea elevii nu vin”. Aceasta a mai punctat faptul că îmvățământul de zece clase este obligatoriu, astfel că la liceu sunt admiși elevi cu note de admitere de 3 sau 4, elevi ce nu au competența de a urma o programă școlară normală și de a promova examenul de bacalaureat. „Acești elevi trebuie cuprinși în sistem, însă pentru profesori este o muncă enormă să lucreze cu ei și să-i ducă până în clasa a XII-a”, a mai completat Laura Hacman.
Care sunt criteriile de evaluare?
În fiecare an, directorii își depun, la IȘJ, fișele de autoevaluare și raportul asupra activității desfășurate în anul școlar precedent, acestea urmând a fi analizate de către inspectorii școlari de specialitate pentru implementarea descentralizării. Inspectorii propun un punctaj pentru activitatea managerilor, calificativele urmând a fi aprobate de către Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Suceava. Fișele de evaluare ale directorilor conține o serie de indicatori de performanță, managerii urmând a fi notați pentru rezultatele din domeniile: Curriculum, Resurse umane, Resurse financiare și materiale, Dezvoltare și relații comunitare. Fiecare din cele patru domenii are următorii indicatori: proiectare, organizare, conducere, control, motivare, implicare, formare, formarea grupurilor și rezolvarea conflictelor.
În urma evaluării, punctajul obținut va determina acordarea calificativului, astfel: pentru 86-100 de puncte va fi acordat calificativul “Foarte bine”, pentru 71-85 de puncte – calificativul “Bine”, pentru 61-70 de puncte – “Satisfăcător” și pentru 0-60 de puncte – “Nesatisfăcător”. În funcție de punctajul pe care îl primesc și de calificativele acordate, directorii mai pot spera sau nu la rămânerea în funcție. Directorii care vor obține calificativul “nesatisfăcător” vor trebui să părăsească funcția de conducere. Însă nici calificativele “Bine” și “Foarte bine” nu reprezintă neapărat un garant al păstrării funcțiilor.