Angajatorii și ITM-urile vor restitui carnetele de muncă titularilor până la sfârșitul lunii iunie 2011, iar refacerea vechimii în muncă se va face doar în instanță, după intrarea în vigoare, la 1 ianuarie, a registrului de evidență a salariaților, precizează, pentru MEDIAFAX, Inspecția Muncii.
Începând de anul viitor, dispozițiile Decretului 92/1976 privind carnetul de muncă se abrogă și odată cu intrarea în vigoare a noilor dispoziții legale, carnetele de muncă vor dispărea, iar evidența muncii se va realiza electronic, prin registrul general de evidență a salariaților.
Astfel, angajatorii care păstrează și completează carnetele de muncă le vor elibera titularilor în mod eșalonat, până la data de 30 iunie 2011, același lucru urmând să fie făcut și de către inspectoratele teritoriale de muncă, care dețin carnetele de muncă ale salariaților, și care vor trebui eliberate angajatorilor până la aceeași dată.
„Ultima ocazie pentru cei cu carnete de muncă «uitate» să – și facă ordine în documente”
„Inspecția Muncii a elaborat un plan de propuneri privind eficientizarea activității Inspecției Muncii în domeniul relațiilor de muncă, care a fost aprobat de către Ministrul Muncii, Familiei si Protecției Sociale, care cuprinde etapele de urmat pentru predarea în condiții optime a carnetelor de muncă către angajatori dar și eficientizarea activității Inspecției Muncii în ceea ce privește activitatea de control prin preluarea inspectorilor de muncă de la evidența muncii la corpurile de control din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă”, precizează Inspecția Muncii, într-un răspuns remis MEDIAFAX.
Astfel, pentru respectarea termenelor prevăzute în Codul Muncii, a început inventarierea carnetelor de muncă păstrate și completate la sediile inspectoratelor teritoriale de muncă, completarea și certificarea înscrierilor efectuate în carnetele de muncă ce se află la inspectoratele teritoriale de muncă și certificarea și contrasemnarea pentru legalitate a înscrierilor efectuate în carnetele de muncă de către angajatorii cărora li s-a aprobat păstrarea și completarea acestora la sediu, precum și alte activități specifice.
„Angajatorii vor fi înștiințați de către inspectoratele teritoriale de muncă prin mijloace proprii, cu privire la activitățile ce urmează a se desfășura în vederea predării carnetelor de muncă”, precizează IM.
Pentru a proba vechimea în muncă a persoanelor care au lucrat înaintea datei de 1 aprilie 2001 datele înscrise în carnetele de muncă trebuie preluate, prin copiere și scanare, la Casa Județeană de Pensii.
„Termenul limită până la care s-au putut prelua datele de pe aceste carnete a fost septembrie 2010 pentru preluare și noiembrie 2010 pentru scanare. Pentru preluarea datelor de către Casa Județeană de Pensii carnetul de muncă trebuie însoțit de o copie după actul de identitate din care să rezulte Codul Numeric Personal. Astfel că pentru carnetele de muncă abandonate de titulari și pentru care deținătorul nu are copie după actul de identitate nu pot fi predate caselor județene de pensii. Este o ultimă ocazie pentru cei cu carnete de muncă «uitate» la foștii angajatori să – și facă ordine în documente. După decembrie 2010 refacerea vechimii se poate realiza numai în instanță”, atrage atenția IM.
Registrul de evidență a salariaților, bază de date la nivel național
Pentru funcționarea registrului de evidență a salariaților, la nivelul Inspecției Muncii a fost organizată o bază de date la nivel național, în care fiecare angajator are obligația să transmită, prin inspectoratul teritorial de muncă, registre de evidență a salariaților în format electronic.
Angajatorul poate transmite în mai multe feluri informațiile către inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială își are sediul sau domiciliul, on-line prin intermediul portalului Inspecției Muncii, prin e-mail pe bază de semnătură electronică sau le poate depune la sediul inspectoratului teritorial de muncă.
„Cheltuielile necesare pentru realizarea aplicației informatice și pentru administrarea bazei de date precum și pentru perfecționarea ei au fost suportate din bugetul Inspecției Muncii, iar angajatorii beneficiază de aceste facilități cu titlu gratuit”, se mai arată în răspunsul către MEDIAFAX.
Contractele de muncă și statele de plată vor fi depuse în format electronic
Contractele de muncă și statele de plată vor fi depuse începând cu anul viitor în format electronic și nu pe suport de hârtie, procedura fiind reglementată în ședința de ieri a Guvernului, a anunțat ministrul Muncii, Ioan Botiș.
El a precizat că ultimele contracte de muncă și state de plată pe suport de hârtie vor mai fi depuse doar până la sfârșitul lunii ianuarie 2011, pentru veniturile aferente lunii decembrie 2010.
Guvernul a mai decis ca angajatorii să nu mai achite comisionul de 0,75% pentru contractele de muncă păstrate la Inspecția Muncii și de 0,25% pentru contractele deținute la firmă.
Ultima șansă
Din ianuarie 2011, refacerea vechimii se va putea realiza numai în instanță
