Din 15 ianuarie încep vînzările de soldare la produsele pentru toamnă-iarnă



Perioada în care comercianții cu amănuntul pot practica reduceri de preț pentru produsele specifice sezonului toamnă-iarnă, va începe potrivit legii pe 15 ianuarie și se va întinde până pe 15 aprilie inclusiv.
Potrivit unui comunicat al Agenției Naționale pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii și Cooperație comercianții își pot stabili perioada de soldare de la o zi până la 45 de zile calendaristice, în funcție de necesități, dar cu condiția să respecte intervalul stabilit prin lege.
Pot fi practicate reduceri de preț doar pentru produsele ne-alimentare a căror desfacere are caracter sezonier, precum confecții, inclusiv blănărie, pielărie, produse de marochinărie, galanterie, tricotaje, țesături, încălțăminte, articole sport-turism, cosmetice, aparate de încălzire și climatizare, ventilatoare și alte produse similare.
Produsele propuse pentru soldare trebuie să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puțin 30 de zile înaintea datei de începere a reducerilor de prețuri și oferite spre vânzare în mod obișnuit, înaintea acestei date.
În plus, proprietarii magazinelor au obligația să notifice cu cel puțin 15 zile înainte, perioada în care efectuează vânzările de soldare, la primăria în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea .
Orice anunț sau altă formă de publicitate privind soldarea trebuie să specifice obligatoriu data de începere a vânzării de soldare și durata acesteia, precum și sortimentul de mărfuri supus soldării în cazul în care operațiunea de soldare nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare.
Reducerile de preț trebuie să se raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice.
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință, care reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării prețului redus.
Anunțul de reducere de preț, exprimată în valoare absolută sau în procent, trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc, pentru fiecare produs sau grupă de produse identice, fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat, fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
Orice anunț de reducere de prețuri ce nu corespunde reducerii practicate efectiv în raport cu prețul de referință este considerat o formă de publicitate înșelătoare și este sancționat conform reglementărilor legale.
Comercianții care operează reduceri de prețuri fără să respecte prevederile legale vor fi amendați cu sume cuprinse între 20 milioane lei și 100 milioane lei.
În comunicat se precizează însă că se pot practica și alte forme de reduceri de preț, cu respectarea prevederilor legale, în orice perioadă a anului.
Acestea se pot realiza pentru vânzări de lichidare, pentru produsele comercializate în magazine de fabrică sau depozit de fabrică, pentru promoții, pentru produse destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, pentru produse specifice unui anume eveniment, nevândute în perioada respectivă și pentru care este evident că nu mai pot fi vândute în condiții comerciale normale.
În plus, pot fi comercializate la prețuri reduse produsele care nu au fost vândute în termen de trei luni de la aprovizionare și produsele susceptibile de o deteriorare rapidă sau a căror conservare nu mai poate fi asigurată până la limita termenului de valabilitate.