Diferența dintre taxa auto plătită până în prezent conform Codului Fiscal și taxa de poluare auto, percepută de la 1 iulie 2008, va fi restituită proprietarilor de autovehicule doar pe baza unei documentații, incluzând copia chitanței care atestă plata taxei, în 45 de zile de la depunerea cererii.
„Suma va fi restituită în termen de 45 zile, conform Codului de Procedură Fiscală, și doar pe baza unei documentații complete depuse de către solicitanți la administrația fiscală, care trebuie să includă copia chitanței pentru plata taxei auto și o cerere-tip de restituire a diferenței. Organul fiscal va avea un program informatic prin care se va calcula diferența de taxă, iar suma va fi rambursată în cont bancar sau în numerar”, au declarat, ieri, surse guvernamentale.
Normele metodologice, aprobate azi.
Procedura de restituire a diferenței de taxă auto va fi reglementată prin normele metodologice de aplicarea a OU 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, care urmează să fie aprobate în ședința de astăzi a Guvernului.
Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, aceasta urmând să înlocuiască, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare.
După noua grilă, taxa crește pentru mașinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimetri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
În ordonanță se precizează că statul va restitui diferența de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal și noua taxă de poluare auto.
Istoria unei taxe controversate.
Comisia Europeană a trecut, la finele lunii noiembrie 2007, la a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României în cazul taxei de primă înmatriculare și a cerut Guvernului să modifice taxa auto până la începutul anului 2008. Comisia a cerut României să stabilească un cuantum mai mare al taxei de primă înmatriculare în cazul mașinilor mai slabe din punct de vedere al tipului de catalizator euro folosit, ca taxa să scadă mai mult în funcție de vechime în cadrul aceleiași grupe euro și ca procedura de contestare să fie extinsă și mai clar stabilită.
Ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, i-a anunțat pe membrii Guvernului, în luna ianuarie, că procedura de infringement va fi suspendată total atunci când noua formulă a taxei auto va fi aprobată de Parlament.
Plenul Senatului a adoptat, în luna mai, un proiect de lege inițiat de PDL care prevede anularea taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule și restituirea sumelor încasate din această taxă, în termen de 90 de zile de la depunerea solicitării.
Plenul Senatului a adoptat și un amendament primit din partea Comisiei economice, potrivit căruia Ministerul Economiei și Finanțelor este obligat să restituie persoanelor fizice și juridice îndreptățite sumele încasate prin taxele speciale pentru autoturisme și autovehicule, în termen de 90 de zile de la depunerea solicitării de către acestea.
Senatul a fost prima Cameră sesizată, forul decizional în privința acestui act normativ fiind Camera Deputaților.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a declarat atunci, ca reacție la decizia Senatului, că Guvernul a reglementat deja problema returnării taxei auto, prin ordonanța de urgență care introduce taxa de poluare auto.