Diferența dintre taxa auto și cea de poluare, plătită integral doar dacă solicitantul nu are datorii



Proprietarii de autovehicule care solicită restituirea diferenței dintre taxa auto plătită până la 1 iulie 2008 și taxa de poluare vor primi integral banii doar dacă nu au obligații fiscale neachitate, în caz contrar suma care trebuie rambursată urmând să fie redusă cu valoarea datoriei către stat.
Proprietarul autovehiculului poate cere administrației financiare restituirea diferenței atunci când consideră că taxa auto plătită în intervalul 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008 este mai mare decât taxa de poluare calculată în lei la cursul de schimb valutar de la momentul înmatriculării mașinii în România.
La cererea de restituire trebuie anexate, în original sau în copie, chitanța fiscală/ordinul de plată și extrasul de cont care atestă plata taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, precum și copia cărții de identitate și a certificatului de înmatriculare a vehiculului, cu prezentarea în original a acestora. Aceleași documente trebuie prezentate și în cazul autovehiculelor achiziționate printr-un contract de leasing.
„După primirea cererii de restituire, organul fiscal va cere în scris trezoreriei statului să confirme că solicitantul a plătit într-adevăr taxa auto și să furnizeze date privind eventuale obligații fiscale neachitate de către acesta. Dacă în urma verificărilor se constată că persoana care cere rambursarea diferenței are obligații fiscale restante, atunci suma solicitată va fi restituită numai după compensarea cu aceste datorii”, au declarat, miercuri, agenției MEDIAFAX surse din Ministerul Economiei și Finanțelor.
Conform acestora, procedura de compensare a diferenței dintre taxa auto și taxa de poluare cu obligațiile fiscale restante ale solicitantului a fost prevăzută în normele metodologice de aplicare a ordonanței care introduce taxa de poluare pentru autovehicule, aprobate în ședința de marți a Guvernului.
Dacă suma de restituit este mai mare decât cea reprezentând obligațiile fiscale restante, compensarea va fi efectuată până la concurența celei mai mici sume, iar diferența va fi plătită, de la bugetul de stat, în cont bancar sau în numerar, prin unitățile trezoreriei.
Pentru cererile de restituire depuse înainte de 1 iulie 2008, termenul legal de soluționare începe să fie calculat de la această dată, au precizat sursele citate.
Mihai Hură, director în Ministerul Economiei și Finanțelor, a declarat, marți, la Guvern, că diferența dintre taxa auto și taxa de poluare va fi restituită în termen de 45 zile de la depunerea cererii și a documentelor solicitate, conform Codului de Procedură Fiscală.
Pentru autovehiculele care vor fi înmatriculate în România începând cu 1 iulie 2008 și scoase ulterior din parcul auto național, statul va restitui, la cerere, valoarea reziduală a taxei, reprezentând suma care ar fi plătită pentru mașină dacă aceasta ar fi înmatriculată la momentul scoaterii din parcul auto național. Solicitantul va trebui să ateste, prin copia legalizată a cărții de identitate a mașinii scoase din parcul auto, că a fost ultimul proprietar al autovehiculului și să prezinte dovada radierii din circulație a mașinii, factura/contractul de vânzare-cumpărare sau declarația vamală de export ori certificatul de distrugere a vehiculului.
Sumele reprezentând valoarea reziduală a taxei vor fi plătite din bugetul Fondului pentru mediu. Tot din această sursă vor fi achitate și eventualele diferențe solicitate de către proprietarii de autovehicule nemulțumiți de valoarea taxei de poluare pe care o vor plăti după 1 iulie 2008 și care solicită expertiza Registrului Auto Român, au afirmat sursele.
Persoanele care vor cumpăra un autovehicul începând cu 1 iulie, dată de la care va fi percepută taxa de poluare auto, vor beneficia de reduceri suplimentare celor decise deja prin ordonanța de introducere a acestei taxe, calculate în funcție de starea tehnică generală a mașinii, dotare și vechime.
Elementele de depreciere în funcție de care este calculată taxa de poluare auto vor fi evaluate contra cost de către Registrul Auto Român, iar cumpărătorii nemulțumiți de valoarea taxei de poluare vor avea posibilitatea să conteste ulterior suma plătită.
„Proprietarii de autovehicule vor avea astfel posibilitatea să solicite restituirea sumei reprezentând diferența între taxa auto și taxa de poluare, valoarea reziduală a taxei de poluare, dacă autovehiculul pentru care s-a plătit taxa a fost scos între timp din parcul auto național, și diferențe calculate în urma contestării taxei de poluare achitate anterior. Solicitanții trebuie însă să semneze, în cerere, că au luat la cunoștință faptul că din suma de restituit vor fi compensate eventualele obligații fiscale datorate și neachitate la data rambursării”, au arătat sursele citate.
Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, aceasta urmând să înlocuiască, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare.
După noua grilă, taxa crește pentru mașinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
În ordonanță se precizează că statul va restitui diferența de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal și noua taxă de poluare auto.