– Municipalitatea suceveană refuză să valideze declarațiile de venituri ale solicitanților de energie electrică la tarif social, considerând că nu are asemenea competență
– În schimb, E.ON Moldova consideră că refuzul vine ca urmare a comodității primăriilor de a face anchete sociale la toți solicitanții
Pornind de la intenția E.ON-ului, de a limita numărul consumatorilor de energie electrică la tarif social, prin impunerea condiției ca veniturile totale ale solicitanților să nu depășească 3,1 milioane lei vechi, s-a ajuns la o serie de „fricțiuni” cu mai multe primării din țară, care s-au trezit implicate în relația furnizor-client de un ordin al ANRE.
Conform ordinului 38/2005 al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, responsabilitatea validării sau invalidării declarațiilor pe propria răspundere a celor care solicită să achite energia electrică la tarif social revine primăriilor.
Numai că mai multe primării mari din țară, printre care și cea a municipiului Suceava, refuză să își asume această responsabilitate, din mai multe considerente.
Pe de o parte, așa cum este precizat și în răspunsul trimis luni către ANRE, verificarea tuturor veniturilor cuprinse în declarația pe propria răspundere nu intră în competența personalului din Primărie: „Pentru ca datele cuprinse în declarația pe propria răspundere să fie validate sau invalidate este necesară o operațiune de verificare a acestora, ori Primăria municipiului Suceava nu are atribuții sau competențe în acest sens. În contextul celor arătate mai sus, considerăm că Primăria municipiului Suceava nu poate verifica datele incluse în declarația pe proprie răspundere, neavând o bază de date în care se cuprind toate veniturile declarantului, situație în care nu pot fi primite dosarele solicitanților pentru validare sau invalidare”.
Pe de altă parte, după cum a precizat și viceprimarul Angela Zarojanu, nici declarațiile pe propria răspundere a celor care beneficiază de subvenție la energia termică nu sînt validate de Primărie, care nu este un organ de control financiar.
“Nu putem să ne asumăm noi răspunderea pentru cele declarate de solicitanți, pentru că nu avem cum verifica toate veniturile acestora, iar, în plus, ar însemna să prestăm servicii pentru o societate comercială, pe bani publici”, a adăugat Angela Zarojanu.
Cele peste 3.500 de dosare depuse de sucevenii care vor să beneficieze de energie electrică la tariful social trebuiau să ajungă la Primăria Suceava începând de ieri, dar, ca urmare a acestei adrese, nu s-a mai procedat la transferul lor de la E.ON către municipalitate.
Reprezentanții E.ON consideră nejustificată poziția municipalității sucevene.
“Este un ordin al unei autorități naționale, are valoare de lege, care ar trebui respectat. Mai degrabă este vorba de comoditatea unor primării de a se implica în acest program, pentru verificările respective fiind necesare anchete sociale. Sunt primării mari, precum Iași, care nu au refuzat așa ceva, așa cum nu a făcut-o nici una din primăriile din mediul rural. Vom încerca să rezolvăm aceste neînțelegeri pe cale amiabilă, timp în care consumatorii vor primi curent în baza declarației pe propria răspundere. Dar cei care se știu cu conștiința încărcată, pentru că au mințit în declarații, trebuie să știe că pe lângă pedeapsa pentru fals și uz de fals, îi vom factura retroactiv, la alte tarife, tocmai de pe 1 noiembrie”, a declarat purtătorul de cuvânt al E.ON Moldova, Lucian Luca.
Singurul lucru pe care municipalitatea suceveană consideră că îl poate face în sprijinul solicitării venite de la ANRE este să pună la dispoziția E.ON-ului lista cu cei 329 de familii sucevene care beneficiază de ajutor social, conform legii 416/2001.