Liceeni vor da dictări pentru „consolidarea scrierii ortografice”, elevii din gimnaziu vor avea la lecțiile de limba română „alfabetizare” în înțelegerea textului, iar la clasele I-IV a fost introdusă oră de lectură în orar.
Ministrul Educației, Daniel Funeiu, a anunțat, duminică, mai multe măsuri pentru îmbunătățirea procesului educațional și reducerea „analfabetismului funcțional”, respectiv dictare la liceu, alfabetizare în înțelegerea textului la gimnaziu și lectură la ciclul primar.
„Pentru reducerea analfabetismului funcțional trebuie îmbunătățirea competențelor de lectură. Prin aceste măsuri impunem o intervenție imediată și unitară la nivelul întregului sistem, având beneficiari toți elevii”, a spus ministrul Daniel Funeriu.
Concret, la clasele I-IV se introduce oră de lectură distinctă în orar, cu activități specifice elevilor de clasa întâi și a II-a. Pentru clasele V-VIII, la orele de limba română sunt alocate minim două secvențe în structura lecției pentru alfabetizare în înțelegerea textului.
În toate ariile curriculare se introduc din acest an secvențe care vor duce la alfabetizare în înțelegerea textului specific. De asemenea, a fost introdusă obligativitatea „momentului ortografic”, inclusiv la clasele de liceu, a mai spus Funeriu.
Secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar, Oana Badea, a precizat că „moment ortografic” în liceu înseamnă că elevii vor da dictări pentru consolidarea scrierii ortografice. În plus, alfabetizarea în înțelegerea unui text se referă la explicarea unor noțiuni pe care elevii nu le înțeleg.
„Spre exemplu, la geografie, fizică sau chimie. Degeaba încearcă profesorul să predea anumite noțiuni, dacă elevul nu are cunoștințele de bază. La geografie, nu știu să citească o hartă. Atunci va fi ajutat, alfabetizat pentru înțelegerea textului, și la gimanziu, dar și la liceu”, a explicat Oana Badea.
Ea a mai spus că pentru alfabetizarea în înțelegerea textului sunt pregătiți zeci de formatori.
Ministrul Educației a mai spus că o altă măsură specifică anului școlar viitor vizează transformarea evaluării într-un instrument standardizat, cu scopul de orientare și optimizare a învățări.
Astfel, la începutul anului școlar, după două săptămâni de recapitulare, la disciplinele indicate în foaia de parcurs, elevii vor susține o evaluare inițială, a cărei structură unitară va fi asigurată de Centrul Național de Evaluare și Examinare, a precizat ministrul Educației.
El a adăugat că obiectivele acestei evaluări sunt optimizarea predării și învățării în funcție de nivelul constatat și reprezintă, de asemenea, un prim pas spre personalizarea învățării.
Rezultatele acestor evaluări nu sunt publice și nu duc la ierarhizarea elevilor sau a claselor, ele fiind oarecum ierarhizate.
„Accentuez aici importanța acestor evaluări în ceea ce-i privește pe elevii de clasa a XI-a și a XII-a, în vederea examenului național de bacalaureat. Pentru acești elevi, rezultatele evaluării se vor regăsi în fișe standardizate ale elevului, semnate de profesori, diriginte și director și luate la cunoștință de părinte sau tutore. În această fișă se vor regăsi eventualele elemente de risc în vederea bacalaureatului și mijloacele de adaptare a programului de învățare pentru creșterea șanselor la bacalaureat. Astfel dimensionăm corect relația părinte-elev-profesor. De asemenea astfel ne propunem să eliminăm iluzia că bacalaureatul poate fi luat de oricine, oricum”, a mai spus ministrul Daniel Funeriu.
Elevii vor fi evaluați la toate disciplinele după două săptămâni de recapituale, iar rezultatele testelor vor fi transmise de către diriginți fiecărui părinte și trecute în „foaia de parcurs”, potrivit unei note transmise de Ministerul Educației unităților de învățământ.
La sfârșitul anului, elevii vor susțin un nou test similar celui din septembrie, iar rezultele vor fi trecute în aceeași fișă de parcurs și vor fi comparate cu cele de la prima evaluare. Tot în foaia de parcurs vor fi înregistrate absențele.