Drumul național care leagă Suceava de Maramureș, șoseaua a cărei reabilitare a fost amânată ani de zile până când s-a ajuns la rezilierea contractului cu firma care urma să o modernizeze și care a reintrat de la începutul lunii iulie în administrarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) din România, prezintă deficiențe majore de siguranță a circulației rutiere. La această concluzie au ajuns nimeni alții decât specialiștii de la CNADNR, cei care, odată ce au preluat drumul în administrare, au devenit brusc interesați de această problemă.
DN 18, fără parapeți, cu marcaj incomplet, gropi și lucrări începute și neterminate
Conform unui comunicat oficial al companiei, pe 1 iulie, o comisie s-a deplasat pe DN 18, pe sectorul Moisei – Iacobeni, pentru a prelua în administrare amplasamentul. Concluzia inginerilor a fost că drumul nu are parapeți de siguranță acolo unde aceștia sunt obligatorii, iar semnalizarea verticală și orizontală permanentă este incompletă. Gropile care mănâncă de ani de zile nervii șoferilor nu au putut fi ignorate. CNADNR a constatat în cadrul inspecției de teren existența unui număr foarte mare de gropi.
De asemenea, s-a mai constatat că lucrările la podețe, poduri și casete au rămas în diferite faze de execuție, neputându-se garanta condițiile de trafic în deplină siguranță. Sunt niște concluzii cât se poate de reale, care par însă a fi făcute publice abia acum în încercarea de aruncare a întregii responsabilități către firma Shapir Structures, cea care a avut în administrare DN 18.
Contractul cu Shapir, reziliat după ce mai bine de doi ani nu s-a lucrat deloc
Conform contractului dintre CNADNR și firma Shapir, lucrările de reabilitate a DN 18, pe sectorul care pleacă de la intersecția cu DN 17, la Iacobeni, traversează comunele Ciocănești și Cârlibaba și continuă până la Moisei, în Maramureș, trebuiau să înceapă pe 1 septembrie 2011 și să fie finalizate pe 31 august 2013. În total, 730 de zile de lucru. În realitate, lucrările de modernizare nici măcar nu au fost începute. Pe de o parte, șefii firmei din Israel s-au plâns că nu au primit finanțare la timp și nici garanții de plată, în timp ce CNADNR a considerat că Shapir nu a respectat contractul, iar acesta trebuie reziliat. Contractul a fost reziliat pe 22 mai 2014, „pentru neîndeplinirea clauzelor contractuale și neasigurarea condițiilor de siguranța circulației, în zona șantierului”, se arată în comunicatul companiei.
Lucrările programate în perioada următoare vor viza amenajarea punctelor periculoase
Compania a mai transmis necesitatea luării de măsuri imediate, prin amenajarea cât mai urgentă a punctelor periculoase și asigurarea unei semnalizări care să înlăture pericolele de accidente.
Inginerul Ovidiu Laicu, directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, reprezentatul companiei pe zona Moldovei, a declarat:“În acest moment suntem în procedura de calcule financiare, pentru a stabili ce sume sunt necesare pentru aceste amenajări în vederea creșterii siguranței traficului. O să luăm o parte din bani din garanția de execuție a lucrării, iar dacă nu ne vom încadra va trebui să facem și o licitație. Oricum, vom trece la aceste lucrări de amenajare cât mai curând posibil”.
Modernizarea drumului se amână încă cel puțin un an
Din păcate, pentru o refacere capitală a drumului, cea așteptată de ani de zile, nu există perspective în 2014.
După cum se precizează în comunicatul CNADNR, se va relua procedura de licitație pentru stabilirea firmelor care vor moderniza DN 18, pe sectorul Moisei-Iacobeni, care va fi împărțit în trei secțiuni, iar procedura de licitație se estimează a fi finalizată la sfârșitului anului 2014.
Asta înseamnă că lucrările ar urma să fie demarate cel mai repede în primăvara lui 2015.
“CNADNR SA depune toate eforturile pentru a rezolva urgent această situație în vederea diminuării disconfortului creat participanților la trafic”, se mai arată în comunicatul companiei, o afirmație care pare o glumă având în vedere perioada foarte mare de timp de când DN 18 arată deplorabil și faptul că lucrările de modernizare au tot fost promise și amânate.
Drumul rușinii
Dezastruosul drum Suceava – Maramureș prezintă deficiențe majore de siguranță rutieră
