DEX online, varianta de pe internet a unor dicționare cunoscute ale limbii române, își dorește să atragă publicitate, însă își rezervă dreptul de a refuza reclamele „care conțin greșeli gramaticale sau un stil necizelat”, dar și pe cele la țigări, jocuri de noroc și activități ilegale.
Un proiect inițiat de Cătălin Frâncu, de profesie programator, DEX online a apărut în august 2001. În primele sale luni, DEX online a avut o evoluție lentă și haotică, iar fondul de cuvinte a rămas extrem de limitat (sub 40 de cuvinte), iar în aprilie 2010, site-ul a trecut la un design nou „cu mai multă personalitate”.
În prezent, DEX online – un site la care accesul este gratuit – anunță că închiriază un spațiu tip leaderboard pentru publicitate. Anunțul vine în contextul în care site-ul are 1.100.000 de vizitatori unici lunar și 9.000.000 de pagini afișate lunar (date din mai 2010), după cum se indică pe site.
Totuși, DEX online nu dorește reclame în orice condiții. „Ne rezervăm dreptul de a refuza orice banner din considerente grafice sau etice. Nu dorim să publicăm reclame la țigări, jocuri de noroc, servicii pentru adulți, activități ilegale sau reclame cu tentă politică. De asemenea, suntem sceptici în privința bannerelor care conțin greșeli gramaticale sau un stil necizelat”, se precizează pe site-ul dedicat celor interesați de corectitudinea limbii române.
Sunt acceptate bannere statice sau animate, dar nu și cele expandabile, pop-up-uri sau bannere care depășesc, în orice fel, spațiul alocat. Spațiul disponibil are formatul leaderboard (728×90 pixeli) și este amplasat în colțul de sus-stânga al paginii. „În general, suntem interesați strict de publicarea reclamelor contra cost. Nu promitem să onorăm cereri de schimburi de bannere sau de barter de altă natură”, li se atrage atenția potențialilor clienți.
Costurile pentru mia de afișări sunt: 4 euro/ 1.000 afișări tarif normal; 2 euro/ 1.000 afișări pentru contracte de minim 5.000.000 de afișări; 1,5 euro/ 1.000 afișări pentru contracte de minim 10.000.000 de afișări. La aceste tarife se adaugă TVA-ul în vigoare. Momentan, site-ul nu oferă campanii CPC (Cost Per Click), dar acestea sunt în plan pentru viitorul apropiat.
Cei interesați pot alege opțiuni precum: limitarea numărului de afișări pe zi; derularea campaniei numai între anumite ore ale zilei sau zile ale săptămânii; limitarea numărului de afișări pentru un vizitator unic; livrarea reclamelor numai către vizitatori din anumite țări. De asemenea, cei care doresc să posteze reclame pe DEX online vor avea și acces la detalii despre derularea campaniei (numărul de afișări efectuate/ rămase, numărul de click-uri etc.).
Domeniul dexonline.ro este deținut de S.C. Codex Publicus Media S.R.L. Potrivit datelor disponibile la Registrul Comerțului, societatea Codex Publicus Media S.R.L are sediul în București și îl are ca acționar unic pe Cătălin-Andrei Frâncu. Administratorul societății este Costel Tudoran, durata mandatului său fiind de patru ani începând cu 23 martie 2010 și până în 23 martie 2014.
Inițiatorul DEX online este Cătălin Frâncu, care a pornit acest proiect în 2001, „pentru că cineva trebuia să o facă (și n-a fost ușor: primele 30.000 de definiții le-am tastat manual)”, se arată pe site-ul dicționarului online. „Pentru majoritatea românilor din afara României, dar și pentru mulți dinăuntrul ei, acesta este singurul dicționar explicativ la care au acces”, se precizează pe DEX online.
Cătălin Frâncu este programator de profesie. În timpul liceului, el a luat o medalie de argint la olimpiada internațională de informatică. După trei ani de studiu (1996 – 1999) la Universitatea Politehnică din București, între 1999 și 2002 a urmat un masterat în inginerie la Massachusetts Institute of Technology. Totodată, între 2002 – 2006 a lucrat la Google Inc.
Inițial, DEX online și-a propus să ofere o copie pe Internet a DEX (Dicționarul Explicativ al Limbii Române). Acest proiect a fost finalizat pe 1 august 2004 (circa 65.000 de definiții). Ulterior, pe DEX online au fost încorporate în întregime și patru dicționare de la Editura Litera (de sinonime, de antonime, ortografic și Noul Dicționar Explicativ), precum și MDN (Marele Dicționar de Neologisme, Editura Saeculum). Într-o măsură mai mică, autorii DEX online au folosit și definiții din multe alte surse pentru a îmbogăți baza de date și a o face mai utilă.
Din octombrie 2003, site-ul s-a mutat la adresa www.dexonline.ro. În septembrie 2004, firma Siveco și Editura Litera Internațional au pus la dispoziția DEX online patru dicționare noi. Cu acestea, DEX online a sărit brusc la aproape 200.000 definiții, pentru ca în august 2006 să aibă peste 283.000 de definiții.
În septembrie 2006, serverul principal a fost mutat în România, în speranța ca această mutare să ducă la timpi mai buni de acces la site, având în vedere că majoritatea vizitatorilor DEX online vin din România.
În martie 2010 a fost creat m.dexonline.ro, varianta site-ului optimizată pentru dispozitivele mobile.
Cu toate acestea, DEX online nu este consultat doar de cei interesați de corectitudinea limbii române. „Cam o dată la două-trei zile primesc o definiție obscenă, de obicei a unui cuvânt cu patru litere pe care îl găsim scris prin lifturi”, se mai spune pe DEX online.