Guvernul va interzice dispozitivele de detectare a aparatelor radar, va permite șoferilor să conducă vehicule și fără permis, pe anumite drumuri, la ore speciale și cu însoțitor, va crește taxele pentru proprietarii de mai multe mașini și va condiționa permisul auto de învățământul minim obligatoriu.
Toate aceste măsuri au fost incluse în proiectul Strategiei naționale pentru siguranță rutieră 2011-2020.
Documentul relevă că Executivul va evalua posibilitatea introducerii dreptului de a conduce anumite vehicule, în intervale orare speciale și doar pe unele drumuri publice, anterior obținerii pentru prima dată a permisului de conducere. Procedura va fi permisă după ce șoferul va fi supus unui proces de instruire și testare și va impune prezența unui însoțitor cu experiență, care va răspunde juridic solidar cu șoferul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul.
În paralel, va fi introdus și „permisul provizoriu de conducere”, premergător obținerii permisului auto și valabil numai pe teritoriul României, cu anumite restricții pentru șofer.
Detectoarele de radare vor fi interzise
Guvernul va interzice folosirea dispozitivelor de detectare a aparatelor radar, ca măsură împotriva „agresivității rutiere”, va introduce obligativitatea permisului de conducere pentru mopede, va reduce durata de valabilitate a permisului auto de la anumite vârste, va interzice accesul pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV, cu excepția drumurilor comunale, și va impune finalizarea învățământului minim obligatoriu pentru obținerea permisului de conducere.
Conform noii Legi a educației, învățământul general obligatoriu este de 10 clase și cuprinde învățământul primar și pe cel gimnazial. Obligația de a frecventa învățământul de 10 clase, la forma cu frecvență, încetează la vârsta de 18 ani.
În același timp va fi introdusă posibilitatea plății pe loc a amenzii, pe bază de chitanță eliberată de agentul de poliție și cu eliminarea prescrierii proceselor verbale.
Va fi introdus „tichetul de contravenție”
O parte din încasările obținute din amenzi vor fi vărsate la bugetul, fără ca sumele să fie cedate integral la bugetele locale, ca în prezent.
Totodată, va fi introdus „tichetul de contravenție”, anexat permisului de conducere și care va evidenția amenzile plătite. Lipsa acestui tichet va însemna că șoferul nu a achitat amenda și va atrage după sine suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule până la plata sumei respective, conform sursei citate.
Vitezomanii, taxați mai aspru
Pentru „creșterea gradului de intransigență” a legii în cazul vehiculelor care circulă cu viteză mai mare decât cea legală, vor fi majorate gradual, în funcție de cuantumul vitezei, atât durata de suspendare a permisului, cât și cuantumul amenzii, iar șoferii care vor să beneficieze de reducerea duratei de suspendare a permisului vor putea opta pentru programe de reabilitare comportamentală/consiliere psihologică, pentru cursuri de conducere defensivă/preventivă sau pentru efectuarea în spitale a unui „stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere”.
Taxe mai mari pentru cei ce dețin mai multe vehicule
Creșterea progresivă a taxelor pentru deținerea mai multor autovehicule necomerciale, introducerea „taxelor pe congestie” și reducerea taxelor pentru autovehiculele folosite în comun prin sistemul „car-sharing” (pentru reducerea ponderii transportului motorizat individual), închirierea cu ora din puncte fixe a vehiculelor, îmbunătățirea evaluării psihologice a candidaților pentru obținerea permisului auto, a sistemului de criterii la examinarea pentru acordarea permisului de conducere și a „capacității de supraveghere și impunere a legii” prin intermediul sistemelor de supraveghere video, creșterea gradului de încasare a amenzilor, promovarea transportului public și a celui nemotorizat cu „descurajarea” transportului motorizat individual, introducerea inspecției tehnice de siguranță pentru repunerea în circulație a vehiculelor implicate în accidente rutiere, crearea instanțelor judecătorești specializate pentru domeniul circulației rutiere cu scopul reducerii duratei de soluționare a dosarelor, achiziția de noi elicoptere, descurajarea furtului elementelor de semnalizare rutieră prin folosirea unor materiale „nevalorificabile”, dar și modificarea „formatului de prezentare” a știrilor legate de accidentele rutiere sunt alte măsuri avute în vedere pentru perioada următoare.
Evaluare mai amplă la obținerea permisului
Procedura de examinare pentru acordarea permisului de conducere va fi modificată în sensul unei evaluări „mai ample”, inclusiv medico-psihologice, a abilităților de conducere, nu doar cu verificarea cunoașterii legislației și a abilității de a efectua anumite manevre în trafic.
În document se atenționează că, deși la data aderării la UE România a preluat obiectivul comunitar de reducere cu 50%, până în 2010, a numărului de victime ale accidentelor rutiere, acest indicator a crescut anual, proporțional cu creșterea parcului auto în condițiile unei infrastructuri învechite și în lipsa unei politici coerente în domeniu.
„În momentul actual, estimarea pierderilor economice și sociale cauzate de accidentele rutiere ne indică o valoare de aproximativ 1,5% din Produsul Intern Brut”, se arată în același document.
Pentru o treime dintre accidentele grave, vinovați sunt șoferii tineri, cu vârste cuprinse între 18-25 ani, în principal din cauza vitezei. Un sfert dintre toți conducătorii auto au fost de altfel amendați cel puțin o dată în ultimii trei ani pentru depășirea limitei de viteză.
Amenzile aplicate conform regimului circulației sunt estimate la peste 450 milioane lei anual, cu un grad de încasare de doar 40% față de peste 90% în alte state UE.
Strategia pentru siguranță rutieră
Detectarea radarelor va fi interzisă, va fi posibil șofatul fără carnet, dar condiționat de 10 clase
