De ce aleg părinții sistemul Step by Step, cum își motivează ei decizia de a-și înscrie copiii la o grădinița Step by Step?
Din ce în ce mai mulți părinți caută pentru copiii lor programe de educație prin care aceștia să se dezvolte global, nu numai din punct de vedere cognitiv sau al limbajului, dar mai ales socio-emoțional și al atitudinilor față de cunoaștere și învățare. Dacă cu ani în urmă părinții așteptau de la copiii lor la intrarea în clasa I să aibă anumite cunoștințe (să numere, să cunoască literele…), azi cei mai mulți caută nu numai un program în care copiii să se familiarizeze cu informații din diverse domenii, dar să și opereze cu ele, un sistem care să-i învețe pe copii să-și exprime opțiunile, să-și susțină ideile, să fie creativi, imaginativi, să găsească soluții la probleme, să lucreze împreună cu alții. La Step by Step există această ucenicie.
Cum se adaptează la școală în clasa I tradițională copiii care au urmat o Grădiniță step by step?
Experiența arată că un preșcolar Step by Step se adaptează foarte bine într-o clasă tradițională. Capacitatea de adaptare dobândită în cadrul unei grupe Step by Step îl va ajuta să se integreze, să asimileze regulile. În privința asimilării cunoștințelor academice ele sunt similare cu cele din sistemul tradițional.
Ce mai știți despre copiii care au făcut grădinița în sistem step by step acum 6, 7 ani? Care au fost efectele tipului de învățământ alternativ step by step pe termen lung?
Ținem legătura cu mulți dintre copiii care au urmat Grădinița Bambi Step by Step – cei mai mari fiind clasa a VI-a acum. Ce au păstrat de la Step by Step și și-au dezvoltat cu timpul: curiozitatea, setea de a afla prin experimente, încercări proprii, dorința de a se implica, de a nu trece pasiv prin experiențele lor de cunoaștere. Cultivarea spontaneității și a încrederii în sine – datorită multiplelor oportunități de a se exprima, de a-și spune părerea, obișnuința de a răspunde fără a fi preocupat dacă acela este răspunsul așteptat de cadrul didactic, sunt numai câteva din aspectele pe care părinții le recunosc ca aparținând perioadei preșcolare la grădinița noastră.
Cum arată o zi obișnuită a unui copil în grădinița Bambi step by step?
O zi începe de la ușa sălii de grupă, de la salutul cald, prietenos al educatoarei. Copiii caută apoi compania colegilor jucându-se liber în centrele de activitate.
Dimineața, centrele cele mai căutate sunt centrele de construcții și jocul de rol. După gustarea de dimineață, copiii sunt invitați la întâlnirea de dimineață, o activitate specială, cu toată grupa de copii, activitate ce are ca scop cunoașterea și autocunoașterea copiilor, transformarea grupei într-o comunitate. Întâlnirea de dimineață este momentul salutului și al urărilor din ziua respectivă, al noutăților zilei și contextul în care copiii își împărtășesc sentimentele, preocupările, interesele. În acest cadru copiii planifică sau aleg activitățile zilei, aleg centrele de activitate unde își încep ziua.
După lucrul în centrele de activitate, în grupuri mici, îndrumați de unul dintre cei 2 adulți din sala de grupă (la Grădinița Bambi în programul de dimineață educatoarea lucrează împreună cu profesoara de limba engleză/germană, astfel încât să existe un raport optim între numărul copiilor și al adulților din grupă) există un moment al evaluării intermediare, astfel încât copiii sunt învățați și invitați să analizeze ce/de ce/cu cine/cum au lucrat în fiecare centru. Apoi, fiecare copil schimbă centrul de activitate, drept pentru care, în fiecare dimineață, copiii participă la cel puțin 3 activități structurate de cadrele didactice, în grupuri mici, în unul dintre centrele specifice alternativei Step by Step: Alfabetizare, Matematică/Jocuri manipulative, Științe, Joc de Rol, Construcții sau Nisip și apă.
După ora 12.00 în Grădinița Bambi se desfășoară o varietate de activități opționale, astfel încât copiii împreună cu părinții pot alege activități care să le dezvoltate aptitudinile, precum: balet, aikido, dans, pian, origami, limba franceză/germană, Fastrackids, teatru, informatică sau logopedie – îndrumați de profesori sau instructori de specialitate.
După prânz, copiii se pot odihni în dormitoare sau pot participa la activități liniștite și de relaxare (mai ales în cazul preșcolarilor mari care au renunțat la somnul de după-amiaza). Perioada de după amiaza cuprinde de cele mai multe ori activități în aer liber, alături de finalizarea sau extinderea lucrului în centrele de activitate pe tema săptămânii.
Există resurse despre sistemul Step by Step în România? Cărți, site-uri, broșuri?
CEDP Step by Step a tradus și editat o serie de materiale pentru cadrele didactice, precum metodologii de aplicare a programului atât pentru perioada 0-3 ani, 3 – 5 ani, dar și pentru învățământul primar. La acestea se adaugă lucrări precum: Formarea claselor integrate – care are ca scop formarea cadrelor didactice în lucrul cu copiii cu nevoi speciale sau Crearea materialelor pentru matematică și știință – lucrare care are drept scop predarea –învățarea matematicii prin intermediul tuturor centrelor de activitate, prin activități integrate care asigura temeinicia cunoștințelor copiilor și transferul și aplicabilitatea lor în contexte reale.
Altă serie de materiale a fost produsă pentru cadre didactice din învățământul superior și studenții la departamentul pentru pregătirea cadrelor didactice și conține titluri precum: Învățarea prin joc, Studiul copilului prin metoda observării și înregistrării, Predarea individualizată în copilăria timpurie, Curriculum centrat pe copil.
O preocupare specială a CEDP este aceea de a pregăti educatorii și părinții pentru a acorda atenția cuvenită primilor ani de viață, în această inițiativă înscriindu-se și editarea lucrării Activități de învățare pentru copiii foarte mici (de la naștere la 3 ani) – ghid pentru activități zilnice www.stepbystep.ro