Despre sfânta cruce



Foto: PROFIMEDIA
Foto: PROFIMEDIA

1. Crucea este un simplu semn?
– Crucea nu este un simplu semn, ci un semn însoțit de putere, precum s-a dovedit încă din Vechiul Testament, când Moise se ruga cu mâinile ridicate în semnul Sfintei Cruci.
Iar: „Când își ridica Moise mâinile, biruia Israel, iar când își lăsa el mâinile, biruia Amalec ” ( Ieșire 17, 11).
Sfântul Apostol Pavel zice:
„Cuvântul crucii pentru cei ce pier este nebunie, iar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu” (I Corinteni 1, 18).
Crucea este semnul biruinței, care se va arăta pe cer la sfârșitul veacurilor.
„Atunci se va arăta pe cer semnul Fiului Omului și vor plânge toate neamurile pământului și vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului în putere și slavă multă” ( Matei 24, 30 ).
2. Ce semnificație mai poate avea Sfânta Cruce?
– Sfânta Cruce mai poate avea semnificația de altar, cel mai sfânt altar pe care s-a adus cea mai sfântă jertfa.
„Altarele Tale, Doamne al puterilor, Împăratul meu și Dumnezeul meu” (Psalmul 83, 4)
3. Crucea poate fi vrăjmașa lui Hristos, așa cum se spune uneori?
– Crucea nu poate fi vrăjmașa lui Hristos, ci, dimpotrivă, textul Sfintei Scripturi ne spune că Mântuitorul a veni ca:
„Să-i împace cu Dumnezeu pe amândoi, uniți într-un singur trup prin cruce, omorând prin ea vrăjmășia ” (Efeseni 2, 16).
4. Ce înțeles mai poate avea crucea?
– Crucea mai poate avea înțeles de suferință, după cuvântul Mântuitorului:
„Dacă vrea cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-mi urmeze Mie” (Matei 16, 24).
5. Putem să ne luam noi înșine crucea suferințelor de bună voie?
– Noi suntem chiar sfătuiți să ne luăm crucea suferințelor de bună voie, dacă vrem să fim ai lui Hristos, pentru că: „Cei ce sunt ai lui Hristos Iisus și-au răstignit trupul împreună cu patimile și cu poftele” (Galateni 5, 24).
6. Ce se întâmplă dacă nu ne luăm crucea suferințelor înfrânărilor de bună voie?
– Dacă nu ne luăm crucea înfrânării de bună voie, vom purta crucea grea a mustrărilor de conștiință pentru păcatele săvârșite, prin neînfrânare și lipsă de răbdare, ca și bogatul nemilostiv care strigă:
„Părinte Avraame, fie-ți milă de mine și trimite pe Lazăr să-și ude vârful degetului în apă și să-mi răcorească limba, căci mă chinuiesc în această văpaie” (Luca 16, 24).
7. Dar Crucea, pusă de Dumnezeu pe umerii noștri, cum trebuie să o înțelegem?
– Crucea, pusă ca suferință de Dumnezeu pe umerii noștri trebuie să o înțelegem ca un medicament vindecător al păcatelor, precum i s-a dat chiar și Sfântului Apostol Pavel:
„Și pentru ca să nu mă trufesc cu înălțimea descoperirilor, datu-mi-s-a mie un ghimpe în trup, un înger al satanii, să mă bată peste obraz ca să nu mă trufesc” (II Corinteni 12, 7).
Și ca un prilej de întărire în credință, asemenea crucii pusă pe umerii lui Iov, fapt constatat și de Psalmist, care zice:
„De multe ori s-au luptat cu mine, din tinerețile mele, și nu m-au biruit” (Psalmul 128, 2).
Dacă e grea crucea suferințelor luate de bunăvoie, crucea suferințelor ca urmare a fărădelegilor e groaznic de chinuitoare.
(Sursa: www.biserica.org)