Regulatorul de Circulație Suceava, prin intermediul căruia sunt îndrumate și direcționate anual zeci de mii de trenuri, este pe punctul de a se desființa. Decizia a fost luată în birourile de la București, fără a se ține cont de realitățile din teren.
„Se dorește desființarea Regulatorului de Circulație Suceava printr-o așa-zisă reorganizare. Aceasta echivalează cu desființarea acestui punct de control și coordonare a traficului pe cea mai întinsă zonă națională, de la Pașcani, la Ilva Mică”, au precizat ceferiștii suceveni.
Practic, oamenii care lucrează la Regulatorul de Circulație Suceava acoperă integral tot ceea ce mișcă pe calea ferată în județele Suceava și Botoșani și, parțial, în Iași și Bistrița-Năsăud. Este vorba de cea mai întinsă și complexă zonă de trafic feroviar din România, pe o distanță de 500 de km de cale ferată. Anual, prin intermediul Regulatorului de Circulație Suceava sunt coordonate zeci de mii de trenuri. De exemplu, anul trecut au fost analizate la îndrumare 55.027 de trenuri, din care fără întârzieri au fost 54.134, adică 98,38%.
Toată această muncă s-a desfășurat cu 37 de angajați, o mare parte dintre ei fiind nevoiți să facă naveta de la 40-50 km.
„Prin mutarea întregii structuri decizionale la Iași, așa cum se dorește, există riscul ca deciziile de coordonare sau supraveghere feroviară să nu mai fie luate cu aceeași operativitate, profesionalism și în necunoștință de cauză. De asemenea, Regiunea Nord-Est va fi privată de singura structură de conducere și dirijare a traficului feroviar din zonă. În felul acesta se pierde o relație directă de colaborare cu organismele specializate ale statului, acestea fiind private de informații de maximă importanță”, au mai arătat ceferiștii suceveni.
O altă problemă a mutării centrului de comandă al Regulatorului de Circulație la Iași ar fi obligarea salariaților acestei structuri la o navetă de 300 de km dus-întors, ceea ce ar putea afecta și randamentul persoanelor implicate.
Prin Regulatorul de Circulație Suceava se gestionează activitatea feroviară spre București, Transilvania, dar și spre Ucraina, acoperindu-se în același timp și alte situații urgente, cum ar fi defectarea unor locomotive sau a unor instalații feroviare, furturile din infrastructură, blocarea unor vehicule pe diverse pasaje de cale ferată, dar și probleme generate de calamități naturale, cum ar fi inundații sau viscol.
Ceferiștii suceveni fac un apel la toate persoanele cu funcții de răspundere să reanalizeze oportunitatea reorganizării Regulatorului de Circulație Suceava, considerând că importanța strategică a acestuia trebuie să primeze în fața unor interese obscure.