Deputatul PNL de Suceava Mihai Sandu Capră a declarat, la sfârșitul săptămânii trecute, că noul Cod Fiscal adoptat de Guvern reprezintă o variantă îmbunătățită a Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal. Membru al comisiei de buget finanțe al Camerei Deputaților, Sandu Capră a afirmat că noul Cod Fiscal prezintă atât părți pozitive, cât și negative, motiv pentru care a ținut să facă o scurtă analiză a modificărilor legislației în domeniul fiscal. Astfel, el a precizat că prin menținerea cotei unice și a TVA se dă un semnal de stabilitate, iar adoptarea noilor prevederi reprezintă continuarea armonizării legislației fiscale cu directivele Uniunii Europene. Mihai Sandu Capră a explicat că, în ceea ce privește impozitul pe profit, printre aspectele pozitive ale noului Cod Fiscal se numără facilitarea extinderii activității prin neimpozitarea diferențelor de valoare la investițiile financiare, scutirea pentru distribuirea de dividende între persoanele juridice, deduceri pentru stocurile distruse ca urmare a unor calamități și deduceri pentru finanțarea prin intermediul obligațiunilor. La capitolul aspecte negative, deputatul liberal a menționat restrângerea unor facilități fiscale în sectoare de activitate precum cooperația agricolă și a pensiunilor turistice; eliminarea unor rezerve speciale în domeniul bancar și al asigurărilor; abrogarea sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor. Mihai Sandu Capră a mai adăugat că, în domeniul impozitului pe venit, unde ca aspecte pozitive a amintit neimpozitarea veniturilor din dobânzi la depozitele la vedere/conturi curente, precum și a veniturilor din dobânzi aferente titlurilor de stat și obligațiunilor municipale, se mai remarcă atribuirea competenței Direcțiilor generale ale finanțelor publice teritoriale de a stabili nomenclatorul activităților independente pentru care venitul net se determină pe baza de norme de venit; asigurarea deductibilității din veniturile impozabile a sumelor economisite potrivit legii privind economisirea în sistem colectiv pentru domeniul locativ, în limita unei sume de 300 lei pe an, dar și reglementări simple și ușor de administrat pentru veniturile realizate de persoanele fizice din tranzacțiile cu titluri de valoare. La capitolul aspecte negative în ceea ce privește impozitul pe venit, deputatul liberal a amintit anularea facilității fiscale acordată programatorilor și impunerea veniturilor din agricultură cu 2 la sută din valoarea produselor livrate.
– Noul cod fiscal restrânge competențele consiliilor locale de a majora impozitele și taxele locale la 20%
În ceea ce privește taxa pe valoarea adăugată, Mihai Sandu Capră că noile reglementări ale Codului Fiscal aduc o serie de prevederi pozitive pentru agenții economici, printre care eliminarea plății acestei taxe la organele vamale pentru importurile realizate de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, dar și extinderea aplicării măsurilor de simplificare asupra tuturor deșeurilor și materiilor prime secundare rezultate din valorificarea acestora și bunurilor sau serviciilor livrate sau prestate de, sau către, persoanele aflate în stare de faliment declarată prin hotărâre definitivă și irevocabilă. Sandu Capră a precizat că și în ceea ce privește TVA există câteva aspecte negative, amintind aici includerea în baza de impozitare a acestei taxe a dobânzii percepute pentru operațiunile de leasing și eliminarea prevederilor potrivit cărora, pentru contractele de vânzare cu plata în rate, exigibilitatea TVA intervenea la data prevăzută în contracte pentru plata ratelor. De asemenea, deputatul liberal a precizat că printre aspectele pozitive la capitolul accize se poate nominaliza generalizarea principiului privind producția de produse accizabile în regim suspensiv de la plata accizelor, restructurarea sferei scutirilor de la plata accizelor pentru produsele energetice și electricitate, preluarea în accize a actualului impozit pentru gazele naturale din producția internă, eliminându-se astfel dubla impozitare a aceluiași produs. Nu în ultimul rând, Mihai Sandu Capră a analizat și capitolul „Impozite și taxe locale”, precizând că, aici, printre aspectele pozitive se numără existența a două termene de plată față de patru în prezent, restrângerea competențelor consiliilor locale de a majora impozitele și taxele locale, fără limită în prezent, la 20%; acordarea de competență consiliilor locale privind scutirea de impozite pe clădiri și pe teren, în cazul investițiilor majore ce depășesc un milion de euro și a cotei minime pentru următorii trei ani; în timp ce la „aspecte negative” este menționată introducerea taxei pentru eliberarea autorizației privind desfășurarea activității de alimentație publică, în sumă de până la 3.000 lei/an.





