Deputatul liberal de Suceava Ioan Balan crede că autoritățile centrale trebuie să sprijine mai mult dezvoltarea Aeroportului Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava. Afirmația vine în contextul în care cel puțin patru aeroporturi din România necesită investiții serioase și urgente, iar creșterea numărului de curse de călători, dar și pe partea de transport marfă, prin utilizarea aeroportului din Suceava la capacitate maximă, ar fi o soluție pentru degrevarea celorlalte aeroporturi din țară.
În acest sens, Ioan Balan a adresat o serie de întrebări ministrului Transporturilor, Lucian Șova, de la care așteaptă răspunsuri plauzibile.
„Având în vedere faptul că Aeroportul Internațional «Ștefan cel Mare» din Suceava este un aeroport modernizat, dar neutilizat la capacitatea sa maximă, vă solicit să precizați ce măsuri de susținere a autorităților județene aveți în vedere pentru a crește numărul de curse care pot opera pe acest aeroport. Fac precizarea că o creștere a numărului de curse externe pe Aeroportul Internațional «Ștefan cel Mare» ar crea o punte de legătură între sutele de mii de români plecați în străinătate, care ar dori să aibă posibilitatea de a călători rapid și ieftin către țara lor, România”, este întrebarea argumentată a deputatului liberal.
De asemenea, Ioan Balan a solicitat o situație detaliată cu privire la investițiile programate în anul 2018 pentru ameliorarea infrastructurii aeroportuare, respectiv număr de piste reabilitate; demararea investițiilor la piste noi de mare capacitate; demararea construcțiilor sau extinderilor unor terminale de călători; construirea sau extinderea de zone cargo. Parlamentarul sucevean a amintit că în cursul anului trecut, ministrul de atunci de la Transporturi, Răzvan Cuc, preciza că ministerul se angajase să facă lucrări de modernizare la cel puțin patru aeroporturi, investiții care au rămas doar la stadiul de intenție.
Ioan Balan a făcut și o trecere în revistă a situației actuale și a problemelor cu care se confruntă principalele porți aeriene ale României: „Aeroporturile din Iași, Cluj și București Otopeni gestionează cu tot mai multă dificultate numărul de pasageri care este în creștere de la un an la altul. Acest lucru este cauzat de faptul că, din anul 2011, Ministerul Transporturilor nu a mai acordat nici un fel de atenție investițiilor în transportul aerian: nu s-a demarat construirea nici unui terminal nou de pasageri, nu s-a modernizat nici o pistă de aterizare/decolare, sistemele de ghidaj sunt învechite, capacitatea pistelor este depășită. Îngrijorările în societatea românească au crescut atunci când mass-media a evidențiat starea precară a unei piste de la Aeroportul Internațional Otopeni, plină de găuri și denivelări, din care se desprind bucăți consistente ale stratului de uzură. Acest lucru a fost confirmat și de managerul companiei Tarom S.A., care a reclamat faptul că, din cauza stării avansate de degradare a pistei de pe Aeroportul Otopeni, compania este nevoită să înlocuiască anvelopele aeronavelor chiar și săptămânal, ceea ce presupune cheltuieli suplimentare, nejustificate, pentru compania națională. Consider că o asemenea stare de lucruri reprezintă un risc foarte mare la adresa siguranței transportului aerian, la care Ministerul Transporturilor are doar răspunsuri propagandistice și evazive”.
Parlamentarul liberal de Suceava este de părere că Guvernul are la dispoziție fondul de rezervă bugetară care poate fi utilizat tocmai pentru intervenții rapide și neprevăzute, fonduri care nu au fost accesate pentru modernizarea aeroporturilor.