Deputații au adoptat OUG 92: Reputația magistraților, motiv de eliberare din funcție



Plenul Camerei Deputaților a adoptat, miercuri, proiectul de lege privind aprobarea OUG 92/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul justiției. Judecătorii și procurorii vor putea fi eliberați din funcție în cazul neîndeplinirii „condiției privind buna reputație”.
Legea a întrunit 170 de voturi „pentru”, 92 contra și 6 abțineri.
Proiectul merge la Senat, în calitate de for decizional în acest caz.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea unor acte normative în domeniul justiției, respectiv din Legea nr.303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, Legea
nr.304/2004 privind organizarea judiciară și Legea nr.317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii.
Printre modificările aduse la legea 304/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor se numără următoarele:
– „Judecătorii sunt independenți și se supun numai legii. Judecătorii trebuie să fie imparțiali având libertate deplină în soluționarea cauzelor deduse judecății, în conformitate cu legea și în mod imparțial, cu respectarea egalității de arme și a drepturilor procesuale ale părților. Judecătorii trebuie să ia decizii fără nici un fel de restricții, influențe, presiuni, amenințări sau intervenții, directe sau indirecte, din partea oricărei autorități, fie chiar autorități judiciare. Scopul independenței judecătorilor constă inclusiv în a garanta fiecărei persoane dreptul fundamental de a fi examinat cazul său în mod echitabil având la bază doar aplicarea legii”
– A fost eliminată absența „cazierului fiscal” din condițiile pentru admiterea unei persoane la Institutul Național al Magistraturii
– Formarea inițială și continuă este un drept și o îndatorire pentru judecător „și procuror”.
– Pentru a fi promovați în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, procurorii trebuie să nu fi fost sancționați disciplinar „în ultimii 3 ani”, să aibă o bună pregătire profesională, o conduită morală ireproșabilă, cel puțin 10 ani vechime în funcția de procuror sau judecător, cel puțin gradul profesional corespunzător parchetului de pe lângă curtea de apel și să fi fost declarați admiși în urma unui concurs organizat de către comisia constituită în acest scop
– Judecătorii și procurorii vor putea fi eliberați din funcție în cazul neîndeplinirii „condiției privind buna reputație, dacă în acest ultim caz se apreciază că nu se impune menținerea în funcție”.
– A fost eliminat un articol potrivit căruia „constituie vechime, în sensul prezentei legi, perioada în care o persoană a exercitat funcția de notar de stat”
Legea adoptată de plenul Camerei Deputaților modifică și legea 304/2004 privind organizarea judiciară:
– „Hotararea de respingere a cererii de sesizare a Curții Constituționale, pronuntata de ultima instanță în ierarhia instanțelor judecătorești, este supusă căii de atac a recursului”.
– Colegiul de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție nu va mai avea printre atribuții să propună Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii judecătorii care vor face parte din comisiile de concurs pentru promovarea în funcția de judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție
– Pentru a fi numiți în cadrul Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT) și în cadrul Direcției Naționale Anticorupție (DNA) procurorii trebuie să nu fi fost sancționați disciplinar „în ultimii 3 ani”, să aibă o bună pregătire profesională, o conduită morală ireproșabilă, o vechime de cel puțin 10 ani în funcția de procuror sau judecător și să fi fost declarați admiși în urma concursului organizat de către comisia constituită în acest scop
– S-a introdus un nou articol cu următorul cuprins: „Ori de câte ori Codul de procedură penală sau alte legi speciale fac trimitere la „procurorul ierarhic superior” în cazul infracțiunilor de competența Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție, prin acesta se înțelege procurorul șef al secției, inclusiv în cazul soluțiilor dispuse anterior operaționalizării acesteia”.
– A fost eliminată din concursul pentru numirea procurorilor din Secția pentru investigarea infracțiunilor din justiție „o evaluare a unor acte profesionale întocmite de candidați din ultimii 3 ani de activitate”.
– Printre atribuțiile Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție a fost introdusă „exercitarea și retragerea căilor de atac în cauzele de competența Secției, inclusiv în cauzele aflate pe rolul instanțelor la data intrării în vigoare a prezentei”.
– Se introduce posibilitatea ca în cadrul Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție să funcționeze, prin detașare, ofițeri sau agenți de poliție judiciară, numiți pentru 3 ani, cu posibilitate de prelungire.
– A fost eliminat articolul care spunea că specialiștii IT din cadrul instanțelor și parchetelor, din cadrul aparatului propriu al Consiliului Superior al Magistraturii și al instituțiilor aflate în coordonarea acestuia, al Ministerului Justiției și al Inspecției Judiciare beneficiază de aceleași drepturi salariale ca specialiștii din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție stabilite potrivit legislației privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
În ceea ce privește legea 317/2004 privind CSM, legea adoptată în plen prevede, ca modificări, următoarele:
– Secția pentru judecători din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii are printre atribuțiile referitoare la organizarea și funcționarea instanțelor: „urmărește respectarea prevederilor legale și
regulamentare în domeniul organizării și funcționării instanțelor și ia măsurile necesare înlăturării imediate a vulnerabilităților ce pot afecta buna desfășurare a activității acestora”.
– În procedura disciplinară în fața secțiilor Consiliului Superior al Magistraturii, citarea judecătorului sau a procurorului împotriva căruia se exercită acțiunea disciplinară și a Inspecției Judiciare este obligatorie. Judecătorul sau procurorul poate fi reprezentat de un alt judecător ori procuror sau poate fi asistat ori reprezentat de un avocat. Neprezentarea judecătorului sau a procurorului cercetat la judecarea acțiunii nu
împiedică desfășurarea în continuare a judecății
Legea adoptată de deputați a eliminat din OUG 92 articolul IV care se refere la continuarea detașărilor pe perioada exercitării președinției rotative a Consiliului Uniunii Europene de către România.



Recomandări

Președinții Curților de Apel din România reclamă dezinformarea privind vârsta și condițiile de pensionare ale judecătorilor

Președinții Curților de Apel din România reclamă dezinformarea privind vârsta și condițiile de pensionare ale judecătorilor
Președinții Curților de Apel din România reclamă dezinformarea privind vârsta și condițiile de pensionare ale judecătorilor