Linia de cale ferată Gura Putnei-Nisipitu, închisă traficului după inundațiile din vara anului 2008, continuă să fie descompletată de hoți, un ultim furt fiind descoperit la finele lunii martie a acestui an. Polițiștii de la Serviciul Județean Transporturi Suceava au reușit între timp să dea de autor și să recupereze linia furată, însă având în vedere încălzirea vremii și exemplele din ultimii ani, comiterea unor noi furturi este o chestiune de timp. Asta dacă nu cumva între timp s-a mai furat linie, însă fapta nu a fost încă descoperită.
Se întâmplă pentru că CFR nu asigură paza acestui lung tronson de cale ferată, Gura Putnei-Straja-Falcău-Brodina-Nisipitu (Ulma), de aproximativ 25 de kilometri. În aceste condiții, conducerea Serviciului Județean al Poliției Transporturi Suceava a făcut o nouă adresă către CFR, care se adaugă celor din anii precedenți, în care a cerut demontarea liniei.
A furat două șine de câte 12 metri pentru o construcție din gospodărie
Pe 25 martie a.c., polițiștii au fost sesizați că de pe raza comunei Straja au fost sustrase două cupoane de cale ferată (fiecare de 12 metri). Anchetatorii l-au depistat pe autor, un localnic în vârstă de 35 de ani, șinele fiind găsite în curtea acestuia. Bărbatul a declarat că a sustras șinele pentru a le folosi la o construcție din gospodărie. La furturile de acest gen hoții susțin că nu și-au dat seama că au comis un furt, în condițiile în care linia este abandonată.
Trebuie spus că în ultimii doi ani, pe acest sector, Gura Putnei-Nisipitu, s-au înregistrat mai multe furturi de cale ferată. În câteva cazuri s-au furat zeci de metri de șină, autorii acționând cu căruțe sau mașini și, într-un caz, fiind prinși după o urmărire cu focuri de armă.
Argumentele polițiștilor pentru demontarea liniei
Comisarul-șef Florin Catană, șeful Serviciului Județean al Poliției Transporturi Suceava, a declarat: „Am cerut oficial, în mai multe rânduri, demontarea liniei pentru că cei de la Districtul de Linii Dornești, care răspund de zonă, nu au cum asigura paza ori măcar patrularea periodică. Conform legii, ar trebui asigurată paza sau încheiat un contract cu o firmă de specialitate. De aceea am solicitat demontarea liniei în condițiile în care aceasta este închisă traficului și nu mai corespunde standardelor pentru o eventuală redeschidere”.
Trebuie făcută o diferențiere între această linie, care a fost măturară pe numeroase porțiuni de inundații, și altele, gen Dornești-Putna sau Vatra Dornei-Dornișoara, pe care CFR nu mai are curse, dar care sunt încă funcționale. Pentru acestea din urmă se fac eforturi pentru a nu ajunge într-o stare de degradare care să nu mai permită o eventuală reluare a circulației de către un operator privat.
De altfel, conform unor informații neoficiale, CFR urmează să treacă în curând la demontarea mai multor linii secundare din țară care se află într-o stare de degradare accentuată plecând chiar de la terasament și care nu mai sunt recuperabile.