Este un lucru binecunoscut că în învățământul preuniversitar din România se privilegiază latura teoretică a cunoașterii, în detrimentul dezvoltării de abilități și competențe necesare tinerilor pentru a deveni adulți responsabili.Centrul de Studii Sociale și Educație Civică Suceava (CSsEc) este inițiatorul unui proiect ambițios, care și-a propus să crească implicarea civică a tinerilor între 14 și 19 ani din județul Suceava, să îi determine să integreze principiile democratice în viața personală și să producă modificări benefice în societate.
„Democrația suntem noi, implică-te și tu!”este un proiect finanțat de Fondul pentru Inovare Civică, un program dezvoltat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile în parteneriat cu Romanian – American Foundation și Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, cu sprijinul Raiffeisen Bank.
Perioada de implementare este 15 februarie-15 octombrie 2016, iar liceele în care se desfășoară activitățile proiectului sunt: Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Suceava, Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni, Colegiul „Andronic Motrescu” Rădăuți, Liceul Teoretic „Ion Luca” Vatra Dornei, Liceul Tehnologic „Ion Nistor” Vicovu deSus, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Suceava.
Grupul țintă al proiectului este constituit din 120 de tineri și 12 profesori din județul Suceava, care participă la program și primesc sprijin pentru înființarea unor cluburi de educație pentru democrație în liceele lor.
Coordonatorul proiectului este Ana Maria Rusu, profesor de științe socio-umane la Colegiul „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului, iar din echipa de proiect fac parte Laurența Hacman, președinte CSsEc și profesor de științe socio-umane la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Suceava, Daniel Rusu, profesor de științe socio-umane la Colegiul „Alexandru cel Bun” din Gura Humorului, Andrei Tănăsescu, student la Facultatea de Matematică-Informatică din București și Mihaela Buzec, Studentă la Facultatea de Litere a UBB Cluj, ambii membri CssEc.
Noutatea acestui proiect constă în aplicarea unei metode inovatoare în domeniul educației pentru democrație, metodă extrem de apreciată și folosită în contexte non formale în țări precum Germania, Austria, Polonia și Danemarca, dar complet necunoscută în România.
Metoda Betzavta este dezvoltată de Institutul Adam din Israel și are la bază o serie de strategii bazate pe ideea de joc. Jocurile Betzavta creează situații în care participanții exersează în mod direct, fără să teoretizeze, modul în care funcționează democrația. Miza acestei metode este să ajute indivizii să conștientizeze modul în care se comportă, cum iau decizii, ce prejudecăți îi ghidează, cum apar conflictele în societate și să caute soluții democratice în rezolvarea problemelor. In jocurile Betzavta ei înțeleg de ce nu ies unii oameni la vot și care sunt consecințele acestui fapt, cum se fac legile într-un stat, ce criterii prevalează în alegerea unui conducător. Participanții experimentează în mod direct modul în care apar prejudecățile și cum etichetăm oamenii în societate, discriminându-i după rasă, etnie sau naționalitate.
Toate workshopurile Betzavta au drept concept cheie democrația și asigură acel echilibru necesar între acumularea de cunoștințe teoretice și dezvoltarea de abilități și competențe de cetățenie activă.
Libertatea și Egalitatea, ca valori în sine, formează temelia unui sistem democratic.
Scopul metodei Betzavta constă în recunoașterea dreptului la libertate, pentru fiecare individ, în mod egal. Acest scop se concretizează prin analizarea comportamentelor firești ale oamenilor. Cum îi afectează libertatea noastră pe ceilalți, cât de conștienți suntem de cât de mult spațiu „ocupă” libertatea noastră într-un grup? Conștientizarea propriului comportament duce la o mai bună înțelegere atât a nevoilor proprii, cât și a nevoilor celorlalți. La sfârșitul unei sesiuni Betzavta, participanții nu sunt neapărat superiori în ceea ce privește moralitatea, dar devin mult mai conștienți de momentele în care se comportă într-un mod mai puțin democratic. Această abilitate de a fi conștient se cultivă prin practică, ceea ce conduce la o mai bună comunicare în societate.
Proiectul „Democrația suntem noi, implică-te și tu!” facilitează experimentarea directă a libertății și egalității, prin implicarea în deciziile luate de grup, dar și prin analizarea propriului comportament în situațiile date. Activitățile propuse în cadrul proiectului atrag atenția tinerilor asupra unor probleme de actualitate și pot avea în timp un impact considerabil asupra societății.
Prof. Ana Maria Rusu