Viață spirituală

Demnitatea umană salvată prin discreția vindecării



Preafericitul Părinte Patriarh Daniel
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel

În Duminica a II-a din Postul Mare, în cadrul Sfintei Liturghii s-a citit Evanghelia de la Marcu (2, 1-12), a Vindecării slăbănogului din Capernaum, precum și Evanghelia de la Ioan (10, 9-16), în care se vorbește despre Păstorul cel bun, deoarece în această duminică Biserica face pomenirea Sfântului Grigorie Palama. La Catedrala patriarhală, Sfânta Liturghie a fost săvârșită de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.
În cuvântul de învățătură rostit după citirea Sfintelor Evanghelii, Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că din Evanghelia Vindecării slăbănogului din Capernaum învățăm trei adevăruri mari, aceasta arătându-ne în mod deosebit harul sau puterea vindecătoare a Mântuitorului Iisus Hristos. „În primul rând, învățăm că omul trebuie să caute mai întâi vindecarea sufletului de păcate, și apoi vindecarea trupului de boli. În al doilea rând, vedem că Hristos Domnul, deodată cu iertarea păcatelor, pe care o dăruiește omului bolnav care vine la El adus de alții, îi dăruiește și harul înfierii zicându-i: «Fiule, iertate îți sunt păcatele tale!» (Marcu 2, 5). În al treilea rând, vedem că Hristos Domnul, când vindecă pe acest om suferind de multă vreme, ține seama și de credința celor din jurul său, a celor care l-au adus la El. Aceste trei adevăruri sunt o călăuză pentru înțelegerea Evangheliei și pentru viața noastră creștină“, a spus Preafericitul Părinte Patriarh.
„Dacă oamenii nu s-ar mai îmbolnăvi, nu s-ar mai smeri și s-ar crede nemuritori“
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a subliniat că Evanghelia ne arată legătura dintre păcat și boală și că Mântuitorul Iisus Hristos în mod voit i-a iertat mai întâi păcatele slăbănogului, pentru a arăta că El este nu numai Om, ci Dumnezeu Omul, și are această putere dumnezeiască. „Vedem din Evanghelie că boala poate fi o urmare a păcatului sau o pedagogie divină. Desigur, nu toate bolile sunt urmări ale păcatelor. Unele dintre boli sunt îngăduite de Dumnezeu tocmai pentru a ne feri de păcate, sau pentru a nu ne bizui doar pe sănătatea noastră trupească, ci pe ajutorul Lui, înțelegând că sănătatea este darul lui Dumnezeu pentru om. Dacă oamenii nu s-ar mai îmbolnăvi, nu s-ar mai smeri și s-ar crede nemuritori, sau mai grav, ar uita că sănătatea este un dar de la Dumnezeu, pe care trebuie să-l cultive și pentru care trebuie să-I mulțumească (…). Nu trebuie să judecăm pe alții, considerând că orice boală este urmare a păcatului sau pedeapsă pentru păcate. Adesea, boala poate fi o tainică pedagogie divină, o chemare tăcută, dar presantă la înduhovnicire, la smerenie, la înțelepciune, mai precis o chemare la căutarea mântuirii sufletului dimpreună cu dorința de vindecare a trupului“, a arătat Preafericirea Sa.
În continuare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a mai arătat că Evanghelia Vindecării slăbănogului din Capernaum este icoana Sfintei Taine a Spovedaniei. „Când ridică pe cineva din păcat și din boală, Hristos Duhovnicul nu-l umilește pe cel păcătos prin reproșuri, ci El vindecă direct și discret pe cel bolnav, fără să-l judece și fără să divulge păcatele acestuia, pentru a nu-i diminua demnitatea umană în fața comunității. Legătura dintre părintele duhovnicesc și fiul duhovnicesc pe care o vedem în această Evanghelie îndeamnă la pocăință și ridicare din boala păcatului, la vindecarea sufletului nostru de paralizia sau slăbănogirea lui, cauzată de păcatele pe care le-am făcut“, a spus Patriarhul Bisericii noastre. Evanghelia Duminicii a II-a din Postul Mare ne arată că Hristos Domnul iartă păcatele și dăruiește vindecare bolnavului, ținând seama și de credința celor care aduc la El pe omul păcătos și bolnav. „Vedem cât este de folositor să aducem la casa în care se află Hristos, adică la Biserica Sa, pe cei păcătoși și bolnavi. Omului păcătos care se pocăiește, mai ales după ce a trecut prin suferință, Dumnezeu îi dăruiește odată cu iertarea păcatelor și harul înfierii. Dintr-un om al păcatului, harul iertător, vindecător și eliberator al lui Hristos face un fiu al credinței și al iubirii divine părintești. Cei patru oameni care îl ajută pe slăbănog simbolizează pe toți medicii, asistenții medicali, preoții de caritate, părinții, frații, vecinii sau colegii care ajută pe cei bolnavi“, a spus Întâistătătorul Bisericii noastre.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel le-a vorbit credincioșilor și despre Sfântul Ierarh Grigorie Palama, teologul luminii necreate și neapuse din Împărăția lui Dumnezeu. „Biserica a rânduit ca în această duminică să fie pomenit Sfântul Grigorie Palama pentru a ne arăta că dreapta credință, prăznuită cu solemnitate în Duminica Ortodoxiei, este credința prin care ni se deschid cerurile, ca să primim lumina neapusă și viața veșnică. Sfântul Grigorie Palama arată în scrierile sale că această lumină nu vine de la soare, ci este lumina sau slava Preasfintei Treimi, care luminează sufletul și trupul omului unit cu Dumnezeu prin rugăciune“, a explicat Preafericirea Sa.
Diac. Ștefan Sfarghie – ZIARUL LUMINA



Recomandări

Slujbă de pomenire pentru arhim. Grigorie Halciuc, cel mai longeviv stareț al Mănăstirii „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”

Slujbă de pomenire pentru arhim. Grigorie Halciuc, cel mai longeviv stareț al Mănăstirii „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”
Slujbă de pomenire pentru arhim. Grigorie Halciuc, cel mai longeviv stareț al Mănăstirii „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”

„Ce ai Tu cu noi Iisuse, Fiul lui Dumnezeu?” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a V-a după Rusalii

„Ce ai Tu cu noi Iisuse, Fiul lui Dumnezeu?” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a V-a după Rusalii
„Ce ai Tu cu noi Iisuse, Fiul lui Dumnezeu?” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica a V-a după Rusalii