Sondaj spital

Declarațiile pacienților Spitalului de Urgență, pe tema șpăgii, se bat cap în cap



Spitalul de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava
Spitalul de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava

Una dintre cele mai frecvente acuzații cu care se confruntă spitalele publice din țară este șpaga pe care pacienții ar fi nevoiți să o dea pentru a primi serviciile medicale de care au nevoie. În chestionarele date spre completare pacienților Spitalului de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava, pe baza cărora ar trebui apreciat gradul de satisfacție a acestora față de serviciile medicale oferite, două dintre întrebări se referă la acest aspect: „Cărui personal ați oferit din propria inițiativă bani sau alte atenții ca recunoștință pentru modul în care ați fost îngrijit?”, cu rubrici pentru medici/asistente medicale/infirmiere/personal auxiliar (agent de pază, brancardier etc.) și „Vi s-au cerut, într-un fel sau altul, bani sau atenții de către personalul spitalului?”, cu aceleași rubrici pentru răspunsuri. Centralizarea chestionarelor completate în perioada februarie-august 2018, de un număr de 7.406 pacienți care au fost internați în diverse secții ale spitalului, arată rezultate contradictorii și greu de crezut, cel puțin în privința procentului celor care susțin că n-au oferit „atenții” personalului.
Deși chestionarele sunt anonime, 6.609 pacienți, adică 89,2%, au declarat că nu au simțit nevoia de a recompensa prin diverse mijloace un cadru medical pentru a beneficia de mai multă atenție din partea acestuia și doar 797, adică 10,8%, au răspuns că da. În același timp, la întrebarea „Ați sesizat orice formă de condiționare a îngrijirilor de care ați avut nevoie?”, 4.274 pacienți (57,7%) au răspuns că nu, iar 3.132 (42,3%) au răspuns că da. Rezultatele sunt postate pe site-ul spitalului, http://www.spitaluljudeteansuceava.ro/pacienti-2/chestionare/.
Răspunsurile pacienților la aceste chestionare ar trebui să poată fi folosite de spital pentru ameliorarea performanței activității. În realitate, însă, nu au mare valoare pentru că oamenii, din diverse motive, nu răspund cu sinceritate la întrebări. Chiar managerul unității medicale, Vasile Rîmbu, a declarat, ieri, că „în mod evident, rezultatele chestionarelor nu arată situația reală”.
„Prin toate mijloacele de care dispunem, noi transmitem că nu este nevoie să facă în continuare ceea ce fac de ani și ani. Dar dacă ei (n.r. – pacienții) simt că în acest mod au un plus de siguranță față de ceea ce noi facem în mod curent, îmi scapă ce putem face ca să-i împiedicăm. Suntem conștienți că nu putem să eradicăm fenomenul, vrem ca măcar să-l limităm și să nu intre, în nici un caz, în sfera condiționalității”, a afirmat Vasile Rîmbu.
În chestionarele completate la spital, peste 90% dintre pacienți se declară mulțumiți de servicii
În ceea ce privește atitudinea personalului medical față de pacient la primirea în spital, 64,2% au răspuns că o apreciază ca foarte bună, 34% ca bună. Pentru 0,4% dintre pacienți a fost total nesatisfăcătoare. Pe parcursul șederii în spital, atitudinea personalului a fost considerată ca foarte bună de 69,6% dintre pacienți, bună de 29,4% și total nesatisfăcătoare de 0,2%.
Calitatea îngrijirii acordate de medici este catalogată ca foarte bună de 73,3% dintre pacienții chestionați și bună de 24,4%. Totodată, 0,9% dintre pacienți s-au declarat total nesatisfăcuți de aceasta. La asistente procentul de îngrijire foarte bună este de 68,8%, bună de 28,9% și 0,8% total nesatisfăcătoare, iar la infirmiere, 58,9% foarte bună, 38% bună și 0,8% total nesatisfăcătoare.
Aceleași procente ridicate, în jurul valorii de 90%, se regăsesc și în aprecierea calității meselor servite, condiții de cazare în salon, grupuri sanitare și curățenie în ansamblu.
La întrebarea „Cât de mulțumit ați fost”, 70,4% dintre pacienți au răspuns că foarte mulțumiți, 26,6% parțial mulțumiți, 0,4% nemulțumiți, 0,8% parțial nemulțumiți și 1,8%, adică 134 dintre pacienți, au spus că au fost foarte nemulțumiți.
Întrebați „Dacă ar fi să aveți nevoie de un serviciu medical disponibil în această unitate v-ați întoarce aici?”, 68,1% dintre pacienți au răspuns „sigur da”, 25,8% au spus „mai degrabă da”, 5,5% „poate da, poate nu”, 0,3% ”mai degrabă nu” și tot 0,3% au spus „sigur nu”.
La întrebarea „Dacă un apropiat, un prieten sau altă persoană ar avea nevoie de un serviciu medical despre care știți că este disponibil aici i-ați recomanda să vină?”, 67,8% au spus că sigur da, 25,8% – mai degrabă da, 5,9% – poate da, poate nu, 0,4% – mai degrabă nu și 0,1% – sigur nu.
Printre lucrurile care îi nemulțumesc pe pacienți se numără lipsa aerului condiționat și interdicția fumatului
În același timp, la întrebarea care este aspectul negativ care le vine în minte, ce nu le-a plăcut, unii pacienți au spus că mâncarea, alții aglomerația, gălăgia, căldura, unii au fost nemulțumiți de lenjerie, de infirmiere, de baie sau de lipsa aerului condiționat. Alții au considerat că sunt prea mulți pacienți în salon, unora nu le-a plăcut dușul, altora ceaiul, programul de vizită, personalul insuficient, lipsa televizoarelor, interzicerea fumatului, suferința, spațiu insuficient la grupul sanitar, așteptarea îndelungată la internare, lipsa de atenție din partea medicilor, dimensiunea redusă a dulapurilor, curățenia, condițiile de cazare, distanța mare dintre toalete și salon, lipsa frigiderelor, murdăria lăsată de unii pacienți, recompensarea personalului, gălăgia făcută pe holuri de personalul medical, mobilierul sau sărăcia.
Pentru alții, însă, exact aceleași lucruri sunt nominalizate la întrebarea „Ce v-a plăcut cel mai mult”: atitudinea personalului, curățenia, disciplina, profesionalismul, calitatea serviciilor, comportamentul personalului, dotarea, respectul arătat pacienților, luxul, medicul, asistentele, colectivul etc.
Printre cei care au răspuns la chestionare sunt 57,4% femei și 42,6% bărbați; 61% provin din mediul urban și 39% din mediul rural, iar ca vârstă, 53,2% au vârsta între 30 și 59 de ani, 32,4% au peste 60 de ani, 11,4% sunt cu vârsta cuprinsă între 20 și 29 de ani și 2,8% au sub 20 de ani.
Din punct de vedere al studiilor, 16,4% au studii superioare, 49,1% au absolvit studii liceale, 31% au opt clase și 3,6% au patru clase.
Menționăm că 54% dintre pacienți au fost la prima internare în Spitalul de Urgență Suceava și 45,4% la reinternare.



Recomandări

În Vatra Dornei a fost inaugurat noul ambulatoriu integrat cu 17 specializări al Spitalului Municipal, care va deservi întregul bazin al Dornelor

În Vatra Dornei a fost inaugurat noul ambulatoriu integrat cu 17 specializări al Spitalului Municipal, care va deservi întregul bazin al Dornelor
În Vatra Dornei a fost inaugurat noul ambulatoriu integrat cu 17 specializări al Spitalului Municipal, care va deservi întregul bazin al Dornelor

Masca de protecție a redevenit obligatorie la Spitalul Clinic din Suceava, din cauza creșterii numărului cazurilor de COVID-19

Masca de protecție a redevenit obligatorie la Spitalul Clinic din Suceava, din cauza creșterii numărului cazurilor de COVID-19
Masca de protecție a redevenit obligatorie la Spitalul Clinic din Suceava, din cauza creșterii numărului cazurilor de COVID-19

Pacienții vor putea reclama direct la Ministerul Sănătății dacă sunt trimiși de la spitalul public către cabinete private

Scandal în Unitatea de Primire Urgențe a Spitalului Suceava după ce o pacientă a fost nemulțumită că nu i se fac analize mai rapid

Scandal în Unitatea de Primire Urgențe a Spitalului Suceava după ce o pacientă a fost nemulțumită că nu i se fac analize mai rapid
Scandal în Unitatea de Primire Urgențe a Spitalului Suceava după ce o pacientă a fost nemulțumită că nu i se fac analize mai rapid

Aproape 700 de pacienți au solicitat până acum consultații pentru bolile genetice, la cabinetul de Genetică Medicală din Spitalul Clinic Suceava