Ministerul Mediului și Pădurilor (MMP) afirmă că decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CEJ) privind legalitatea taxei de primă înmatriculare se referă la forma inițială a legii prin care aceasta a fost introdusă și nu la cea modificată în 2010.
„Hotărarea Curții Europene de Justiție din 7 aprilie 2011 care se referă la cauza Tatu are ca obiect prevederile OUG 50 din 2008, în forma sa inițială. (…) Forma actuală a OUG din decembrie 2010 a fost finalizată cu sprijinul și în urma unor consultări permanente cu experții Comisiei Europene. De altfel, acordul asupra actualului conținut al OUG rezultă și din prevederile articolului 31 al hotărârii Curții Europene de Justiție. În prezent, aceasta taxă se percepe pentru toate autovehiculele, la prima înmatriculare în România, indiferent de proveniența lor și de cetățenia și naționalitatea proprietarilor”, se precizează într-un punct de vedere al MMP în legătură cu decizia CEJ de joi referitoare la conformitatea taxei auto.
MMP mai spune că, prin decizia de joi, CEJ „nu se pronunță asupra legalității actului normativ”, ci „dă o interpretare” prevederilor din Tratatul de Funcționare al Uniunii Europene, „în sensul că un stat membru nu trebuie să instituie o taxa pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculari dacă acea taxă descurajează punerea în circulație în statul membru respectiv a unor autovehicule de ocazie cumpărate în alte state membre”.
MMP susține că CEJ precizează în hotărârea pronunțată că „după intrarea în vigoare a modificărilor OUG 50 din 2008, acestea nu pot fi aplicate retroactiv și, astfel, nu pot avea efect discriminatoriu între situațiile constituite anterior și cele care sunt posterioare intrării în vigoare a acestui act normativ”.
CEJ a anunțat, joi, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanțe românești, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislația Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea mașinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
„Taxa de poluare introdusă de România, impusă mașinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislației Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima înmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul și punerea în circulație a mașinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, se preciza într-un comunicat de presă al CEJ dat publicității joi.
Decizia CEJ privind taxa auto se referă la forma veche a legii prin care ea a fost impusă
