Ordonanța de urgență care prevede interzicerea totală a telefonului mobil la volan intră în vigoare de sâmbătă, 12 octombrie, astfel că cei care obișnuiesc să vorbească la telefon când conduc ori să mai arunce o privire pe ecranul acestuia ar trebui să renunțe la acest obicei, atât pentru siguranța lor, dar și pentru că pot încasa amenzi usturătoare, ba, mai mult, pot rămâne ușor și fără permis de conducere.
Legislația prevede clar că un șofer care utilizează telefonul în orice formă în timp ce conduce și mai încalcă încă o regulă de circulație va primi amenda prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni, de la 4 la 5 puncte-amendă (de la 580 de lei la 725 de lei), plus măsura complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru 30 de zile. Așadar există cadrul legal ca polițistul să-i ridice permisul de conducere unui șofer care vorbește la telefon și nu poartă centura de siguranță, de exemplu.
În primul weekend în care intră în vigoare noua legislație, Serviciul Rutier Suceava nu are programată o acțiune de control dedicată expres sancționării vorbitului la telefon, însă în cadrul acțiunilor standard, pe linia vitezei și a consumului de alcool, se vor avea în vedere și noile modificări.
Lunga listă de abateri care vă poate lăsa fără permis, concomitent cu utilizarea telefonului
Lista de abateri care, adăugate la folosirea telefonului, vă poate lăsa fără permis de conducere pentru 30 de zile este foarte lungă:
– depășirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
– circulația pe un sector de drum pe care accesul este interzis;
– nerespectarea obligației de a folosi luminile de întâlnire și pe timpul zilei ori a luminilor pentru circulația diurnă, pe autostrăzi, drumuri expres și pe drumuri naționale europene (E);
– depășirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
– nerespectarea regulilor privind manevra de întoarcere, mersul înapoi, schimbarea benzii de circulație sau a direcției de mers, dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
– nepăstrarea unei distanțe corespunzătoare față de vehiculul care îl precedă, dacă prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
– pătrunderea într-o intersecție atunci când circulația în interiorul acesteia este blocată;
– neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate și semnalizate, aflați pe sensul de deplasare al autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;
– nerespectarea regulilor privind depășirea;
– depășirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv
– circulația pe sens opus, cu excepția cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depășire;
– depășirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv
– neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune.
Legea este destul de ambiguă și discutabilă, iar ridicarea permiselor de conducere pentru abateri de genul celor amintite mai sus va stârni multe nemulțumiri, acuze și foarte probabil contestații în masă la instanțele de judecată. Practic, va fi vorba în cele mai multe cazuri de cuvântul polițistului contra cuvântului șoferului.
Șoferii care stau pe Facebook în timp ce conduc, o țintă importantă a noii legislații
Spre deosebire de cadrul legal anterior, care viza exclusiv folosirea telefonului mobil, prin noile reglementări a fost interzisă ținerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod atât a telefonului mobil, cât și a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video, de către conducător, în timpul conducerii vehiculului aflat în mișcare.
Această prevedere stufoasă urmărește și pedepsirea șoferilor care stau pe Facebook în trafic ori filmează în timp ce conduc. De la astfel de șoferi au plecat cumplite tragedii rutiere petrecute în ultimii ani în România.
Pentru astfel de abateri se vor aplica amenzile prevăzute în clasa a III-a de sancțiuni, de la 6 la 8 puncte-amendă (în prezent de la 870 de lei la 1.160 de lei) și sancțiunea complementară de 4 puncte de penalizare.