Explicații

De ce sucevenii au apă rece la robinetele de apă caldă



Constantin Plăcintă: În contractele cu asociațiile, temperatura la apă caldă este de 55 de grade
Constantin Plăcintă: În contractele cu asociațiile, temperatura la apă caldă este de 55 de grade

V-ați săturat să dați drumul la apă caldă și să curgă apă rece minute în șir? Să stați cel puțin un sfert de oră până când apa așa-zis caldă să devină măcar călâie, să vă puteți băga în cadă sau să faceți rapid un duș? Să vă gândiți îngroziți că toată apa aia rece, care se pierde, o plătiți drept apă caldă?
Pentru toți cei care se regăsesc în rândurile de mai sus, ne-am deplasat zilele trecute să obținem câteva răspunsuri de la directorul general al SC Termica SA Suceava, Constantin Plăcintă, care a acceptat să ne răspundă la întrebări.
„În contractele cu asociațiile, temperatura la apă caldă este de 55 de grade”
Ținând cont chiar și de problemele și limitările tehnice ale sistemului de termoficare din municipiul Suceava, cu conducte vechi și peticite, șeful Termica consideră o anomalie să stai mai mult de 15 minute să se încălzească apa caldă și e de părere că, în majoritatea cazurilor, e vorba de neglijența unora dintre subordonații săi, operatori la punctele termice, care trimit apa la consumatori la o temperatură mult mai mică decât ar trebui.
„În contractele cu asociațiile, temperatura la apă caldă este de 55 de grade”, precizează Plăcintă, anunțând că va demara o serie de controale la punctele termice din oraș.
În municipiul Suceava, sunt în jur de 25.000 de locuințe racordate la sistemul centralizat de termoficare și 46 de puncte termice mari.
Teoretic, susține directorul SC Termica SA, probleme de acest gen nu ar trebui să existe la cele 16 puncte termice modernizate în ultimii ani, acolo unde există un circuit de recirculare a apei.
La restul celor 30 de puncte termice mari din oraș, problema ar fi tocmai lipsa acestui circuit de recirculare a apei, apă care, nefolosită, rămâne pe conductă și se răcește.
Problema cu apa rece curgând minute în șir pe robinetele de apă caldă poate fi explicată tehnic, susține directorul, doar în anumite situații și doar la primele ore ale dimineții, explică Constantin Plăcintă.
Practic, dimineața, locatarii care deschid primii robinetele de apă caldă, „scurg” toată apa rece rămasă pe conductă peste noapte.
Totuși, faptul că problema se repetă și în timpul zilei, după-amiaza și chiar seara, când consumul de apă este mult mai mare, este clar, în opinia directorului Plăcintă, „o greșeală a operatorului de la punctul termic”.
Paradoxal, pentru mulți suceveni care așteaptă acum pe ceas să se încălzească apa rece la robinetul de apă caldă, înainte de repararea și înlocuirea multora dintre conductele vechi de termoficare era mai bine, iar apa caldă era… caldă, pentru că fisurile din conducte asigurau un așa-zis sistem de recirculare naturală, în sensul că apa se scurgea în pământ, iar rețeaua era alimentată în continuare cu apă caldă de la punctul termic.
Cât plătim pe apa rece care curge la robinetul de apă caldă
Constantin Plăcintă explică faptul că apa rece, călâie, care curge la robinetul de apă caldă, până când aceasta se încălzește, nu este plătită la preț de apă caldă, datorită gigacalorimetrelor montate la nivel de scări de bloc.
„Se face o medie între debitul apei și temperatura ei. Mie, Termica, consumatorul îmi plătește numai cantitatea de căldură care e conținută. Atunci când dumneavoastră ați dat drumul la robinet și ați lăsat să curgă, dacă era rece, călâie, ați plătit-o mai puțin decât apa caldă. E drept că apa aia nu vă trebuie, e o pierdere, dar asta e tot ce s-a putut face și vă spun că sigur se plătește numai cantitatea de căldură efectiv intrată în bloc”, susține directorul general al SC Termica SA.
Constantin Plăcintă consideră că restul punctelor termice vor fi modernizate în următorii cinci-șase ani, iar atunci problema apei reci care curge la robinetul de apa caldă se va duce pe conductă.
Ce trebuie să faceți dacă apa caldă e rece și nu se mai încălzește
Directorul general al SC Termica SA a declarat, în urma discuției cu reporterii „Monitorului de Suceava”, că va demara o acțiune de control la punctele termice și de verificare a modului în care își îndeplinesc sarcinile de serviciu toți operatorii din Suceava.
Multe dintre punctele termice din oraș au fost automatizate, explică Plăcintă, iar un operator are acum în grijă patru-cinci astfel de puncte.
„El (n.r. – operatorul) trebuie să asigure punctul termic și e posibil să fi omis din nu știu ce motiv, iar atunci a trimis apa nu foarte caldă. Bucla aia poate să mai sară de pe automat, mai rar, dar dacă omul a adormit, s-a dus pe undeva ori a tras o țuică… Pe mine, ca director general, care trebuie să le asigur 20 de miliarde și ceva pe lună salarii, mă ajutați ca entitate, dacă aceste lucruri se reclamă. Conform contractului colectiv de muncă, și săpun pe mâini să se spele trebuie să le dau. Le dau materiale de reparații, le dau mașini de reparație, au stații radio, au 16 puncte modernizate, deci tot ce le trebuie, n-ar avea motive. Cum eu trebuie să-mi fac job-ul, să și-l facă și el (n.r. – operatorul). Nu-mi convine să pierd consumatori. Reacția este că se satură omul de CET și pleacă la centrală termică”, a declarat Plăcintă.
El a precizat că sucevenii nemulțumiți pot suna la dispecerat, la termoficare, la numărul 0230 520 924 sau la numărul de mobil 0735 530 590, iar dacă problema persistă, sunt rugați să se adreseze cu o plângere scrisă conducerii Termica.
Proprietarii a peste 700 de locuințe s-au debranșat, în 2010, de la Termica
De la an la an, proprietarii a sute de locuințe racordate la sistemul centralizat de termoficare decid să se debranșeze de la Termica.
„În acest an am pierdut mult, vreo 700 și ceva. Mie nu-mi convine, pierd consumatori. De-ați ști cât stau de vorbă cu ei, cât efort se depune – de la a contracta cărbune, de la a-l descărca, măcina, arde, pe niște instalații care au acuș 30 de ani și tu (n.r. – operatorul de la centrală), care ești la capătul unui lanț întreg, îți bați joc de munca atâtor oameni”, a răbufnit directorul Plăcintă.
Directorul Termica se încălzește acasă cu centrală pe lemne
Constantin Plăcintă locuiește la Tișăuți și, de aproape trei ani, a înlocuit centrala pe gaz cu cea pe lemne.
Întrebat ce ar face dacă ar locui la Suceava, la bloc, directorul general al Termica nu a ezitat: „Dacă aș locui în Suceava, aș sta la sistemul centralizat și mi-aș monta un boiler de apă caldă, 200-300 de lei, pentru că poate stau la un punct termic nemodernizat și vin noaptea și vreau să mă spăl”.
Plăcintă: „Nu vă puneți centrale termice!”
Directorul general al SC Termica SA îi sfătuiește pe cei care au de gând să-și pună centrale termice să nu o facă și să rămână în continuare la sistemul centralizat de termoficare.
„Va crește prețul la gaz și automat costurile celor care au centrală. Mesajul meu este să așteptați, mai suferiți, mai sunați la Termica, mai dăm un om afară, că am dat destui pentru băutură, că dacă a luat unul un rachiu nu mai are el capul să mai dea apă… Modernizarea sistemului de termoficare se va finaliza în câțiva ani. Prețul la gaz aproape că se va dubla, sunt sigur, pe când noi încercăm să rezistăm. Eu vând acuma, în medie, la un apartament de 70 de metri pătrați, cam 9,6 până la 9,8 gigacalorii pe an, până în 20 de milioane pe an, energie termică. Nu-i scump. E rentabil…”, e sfatul lui Constantin Plăcintă.
Acesta mai este de părere că, în timp, faptul că în multe blocuri sunt apartamente care racordate la sistemul centralizat, care cu centrale termice, va duce la deteriorarea imobilelor, din cauza diferențelor de temperatură și vor fi probleme în împărțirea energiei termice.