Cele patru sondaje din ultimul timp, cu date atât de diferite în ce privește partidele și politicienii, au ridicat din nou problema manipulării electoratului prin instituțiile de investigare a opiniei publice.
S-a tras din nou concluzia:
Sondajele sunt mincinoase!
Și cu asta basta.
Ca și cum s-ar fi tras o ușă după cei care au formulat concluzia.
Nimeni nu și-a pus însă întrebarea:
De ce mint sondajele?
Sau, mai precis, de ce au nevoie unii politicieni și unele partide ca sondajele să mintă în favoarea lor?
O întrebare firească.
Să zicem că un sondaj de opinie umflă urieșește procentajul unui partid la întrebarea: dacă duminica viitoare ar fi alegeri parlamentare, cu ce formațiuni ați vota?
Partidul respectiv știe că în realitate n-are acest procent. Că în realitate, stă rău, dacă nu chiar rău de tot.
La ce-i folosește această minciună?
Cum la ce-i folosește?
Cele mai mincinoase sondaje se publică, de regulă, în perioadele când alegerile sunt departe.
În astfel de perioade, de altfel, își permit instituțiile să mintă contracost. În apropierea alegerilor, există riscul ca sondajele să fie contrazise violent de realitatea care e scrutinul. Când alegerile sunt departe, institutele știu că nu riscă nimic. Rezultatele de pe hârtie n-au cum fi confruntate cu cele din realitate.
Astfel că, având în vedere banii cu care se pot pricopsi, institutele consideră că merită să mintă.
Când vor veni alegerile, vor spune că între timp trendul s-a schimbat.
Asta dacă le va lua cineva la întrebări.
De regulă însă nu le ia nimeni la întrebări.
Opinia publică autohtonă se definește prin slăbiciunea că uită ușor.
Din motive asemănătoare sunt gata și partidele să plătească pentru a fi mințite.
Alegerile fiind departe, nu există riscul ca procentajele de pe hârtie să fie contrazise. Și, până la alegeri, sondajele țin loc examenului prin care un partid dovedește că politica sa a avut succes și, lucru mult mai important, că e puternic.
Dacă politica unui partid trece drept una de succes, liderii n-au probleme cu adversarii din interior.
Vrea cineva să-i conteste?
I se pun în față imediat procentajele uriașe din sondaje!
La fel și în legătură cu imaginea de puternic.
Are de gând un sponsor să-și coase baierele buzunarului?
Liderii formațiunii îi arată sondajele de opinie.
Care sondaje dau, ca în cazul PD, formațiunea drept câștigătoare la viitoarele alegeri.
Și atunci sponsorul își desface baierele pungii, zicându-și că merită să investească în partidul respectiv.
Partidul respectiv va câștiga alegerile.
Și el, la rându-i, va câștiga bani frumoși.