De la pasiune la performanță

De 20 de ani, colecționar înrăit al primelor modele de Dacia 1300



Dănuț Crainiciuc și Dacia 1300 cu numarul SV-90-UAP din 1969, modelul cu numarul 90 din istoria marcii
Dănuț Crainiciuc și Dacia 1300 cu numarul SV-90-UAP din 1969, modelul cu numarul 90 din istoria marcii

Există oameni care își transformă pasiunea în mod de viață, în cel mai important scop al existenței. Atunci când ajungi însă să-ți transformi pasiunea și în performanță, ai reușit un lucru extraordinar. Este cazul unui bărbat din Suceava care ține în cinci garaje adevărate comori. Sunt autoturisme Dacia 1300, primele modele, originale și în stare impecabilă. Pentru a ajunge la nivelul de acum a muncit și a investit bani 20 de ani, însă efortul pare să fi meritat din plin.
Dănuț Crainiciuc, așa cum îl știe toată lumea în Suceava, are 42 de ani și o dragoste de-o viață: Dacia 1300. Îndrăgostit de marcă de când era copil, specialist în mecanică, dispus să investească timp și bani, suficient de abil încât să pună mână pe modelele cu adevărat valoroase și ignorându-i pe cei din jur, care îl descurajau, suceveanul a ajuns astăzi, după ce a avut pe mână aproape 50 de mașini, la performanță în adevăratul sens al cuvântului. Are în proprietate întreaga colecție de mașini marca Dacia 1300, de la primul an de fabricație și până la perioada de tranziție spre momentul în care constructorul a trecut de la motoarele originale franțuzești, la cele autohtone, mai puțin fiabile. Are așadar modelele din perioada de aur a mărcii, deținând inclusiv mașina cu numărul 90 din primul an de fabricație a Daciei 1300.
Începând cu 1990 a avut 43 de Dacii 1300

Pasiunea pentru mașini vechi a suceveanului a început încă din copilărie, când admira pe străzile orașului mașini mărcile Pobeda, Volga, Moskvici, Renault 16, Fiat 850, Dacia 1100 și Dacia 1300. Și-a cultivat pasiunea cu mașinile părinților și apoi, în 1990, și-a cumpărat primul autoturism, o Dacie 1310.
„În 1990 deja era cultivată pasiunea, dar atunci la alt nivel, mașina era tunată, avea 12 difuzoare pe spate…”, își începe povestea Dănuț Crainiciuc. De atunci și până astăzi a avut în proprietate 43 de autoturisme Dacia 1300 și alte două Dacii model 1100, anterior celui 1300.
„Am schimbat mașini, dar tot la Dacii 1300 am rămas, modelul 1310 nu mi-a plăcut niciodată”, explică colecționarul. De la Dacii pentru „trânteală” a trecut în scurt timp la modele valoroase, adică din primii ani de fabricație și bine întreținute.
Dacia, mașină simplă și fiabilă

„Pe vremuri se făceau lucruri de calitate, mașini foarte simple, dar pe cât de simple, pe atât de fiabile. Primele modele 1300 au fost fabricate în 1969, cu motoare 810-02 de Renault, după care, din a doua jumătate a anului 1972 s-a trecut la motoare 810-99, motoare Dacia românești cu subansamble franțuzești”, ne explică colecționarul.
În aceste condiții s-a axat pe modelele fabricate între anii 1969-1972, în perioada în care motoarele erau franțuzești.
A început să-și reîmprospăteze colecția din anii 2002-2003, când s-a axat doar pe mașini din această perioadă, nemodificate și în stare bună.
Fabricate de 40 de ani, impecabile până la ultimul detaliu

„După 20 de ani de muncă mă consider împlinit. Am colecția întreagă, patru modele din anii 69, 70, 71 și 72, plus încă unul din 72, din perioada de tranziție, când s-a trecut de la motoarele franțuzești la cele românești. Colecția este întreagă și din punct de vedere al paletei coloristice, procentul de originalitate per ansamblu fiind de 90-95%”, și-a prezentat bărbatul pe scurt impresionanta colecție. Achiziționate de la diverși proprietari, mașinile erau în stare bună de funcționare, însă erau departe de modul impecabil în care arată acum.
„Am investit doar în piese originale, până la ultima bucșă. De exemplu, pe una dintre mașini i-am dat proprietarului 3.800 de euro, și am băgat în recondiționare până la 10.000 de euro”, ne spune Crainiciuc. Când te uiți la cele cinci mașini din colecție nu ai cum să nu îi dai dreptate. Totul este impecabil, de la motor, caroserie ori tapițerie și până la banalul ștergător, vehiculul pare scos de câteva zile din fabrică.
„Vedeta” colecției

Deși toate mașinile sunt extrem de valoroase, colecția are și un vârf. Autoturismul Dacia 1300, cu numărul SV-90-UAP, culoarea verde 57 (turcoaz) este fabricat în 1969, primul an în care s-a scos modelul, și are numărul 90.
„Este un model foarte rar, a 90-a mașină construită de uzină. Atunci, în 1969, au fost scoase în total doar 293 de mașini, vă dați seama cât de rară este. E un Renault 12 autentic, dar făcut sub acte de Dacia 1300”, explică suceveanul, arătându-ne ca dovadă seria și numărul acesteia. Mai știe în țară doar de existența a patru mașini Dacia 1300 fabricate în 1969, însă nici acestea nu sunt toate în stare bună.
„Mulți nu prea m-au înțeles, au râs de mine”

Până să ajungă însă la actualul nivel, bărbatul, căsătorit și tată a doi băieți, a trecut prin aproape 20 de ani de muncă și anonimat.
„Mulți nu prea m-au înțeles, au râs de mine. Am prieteni cu mașini de ultimă generație, iar eu ieșeam cu Dacia. Sunt mândru de această mașină. Și soția s-a plâns că le acord mașinilor mai multă atenție decât familiei, însă acum nu m-ar lăsa să le vând. Mulțumesc familiei și copiilor pentru că mă susțin”, se mândrește suceveanul.
Pentru că arată impecabil și sunt valoroase, el se folosește în activitățile de zi cu zi de alte mașini, însă periodic scoate în trafic și Daciile, pentru a le face rodajul.
„Chiar dacă sunt mulți cârcotași, mașina este bună, e fiabilă, nu este adevărat că trebuie să mergi cu sculele după tine la drum lung, cum s-a mai scris într-un reportaj. Și consumul e bun, până la 6 litri la suta de kilometri”, a mai spus Dănuț Crainiciuc.
Atestate ca vehicule istorice

De puțin timp a apărut și recunoașterea meritelor sale. Cum au trecut 30 de ani de când modelele nu se mai fabrică și sunt originale, mașinile au devenit „vehicule istorice”, atestate de Retromobil Club România. Asta înseamnă că sunt scutite de la impozite, iar asigurarea CASCO pentru ele este simbolică, 90 de euro pentru toate cinci. Mai important pentru el este însă că sunt recunoscute ca vehicule istorice de prim rang.
Anul trecut, la Classic Kronstadt Rally 2009, competiție națională între vehicule clasice, a ocupat locul doi la categoria „cele mai frumoase mașini”, cu modelul Dacia 1300 din 1970, deși a fost în competiție cu numeroase mașini mărcile Mercedes, Porsche, Jaguar sau Fiat.
Expoziția de la Mioveni, cea mai mare satisfacție

Cea mai mare satisfacție a trăit-o însă acum o săptămână. La Mioveni s-au aniversat 525 de ani de la atestarea orașului și cu această ocazie s-a organizat expoziția „Dacia… pași în timp”. Prin intermediul prietenilor de pe forumul daciaclub.ro a fost contactat de reprezentanți ai primăriei locale, le-a trimis poze cu cele cinci mașini, și surpriza a fost imensă. A fost chemat în patria Daciei cu toate cele cinci autoturisme ale sale. În fața primăriei locale a fost organizată o expoziție, și cinci din cele șase mașini expuse au fost ale sale. Practic, o recunoaștere imensă a valorii colecției sale, suceveanul având toate motivele să se laude că este posesorul celei mai valoroase colecții de Dacii 1300 din țară. A avut asigurat transportul (mașinile au fost duse pe platformă), cazarea și a primit și o sumă de bani, însă asta, spune el, contează cel mai puțin.
Ofertă șoc: 300.000 de euro pentru întreaga colecție

Dănuț Crainiciuc spune că recent i s-a acceptat o cerere șoc, făcută mai mult pentru a scăpa de cel care îl aborda. Să cedeze întreaga colecție contra a 300.000 de euro.
„Nu vreau să spun cu cine am discutat, însă nu le vând. M-am gândit că eu le dau acuma și el poate le vinde cu jumătate de milion de euro. După 20 de ani de muncă pomul meu dă roade. M-am gândit de ce să-l vând tocmai când dă roade, nu mai bine îl țin și mă bucur de el?”, s-a întrebat Crainiciuc. Împătimit până la extrem de aceste mașini, bărbatul mărturisește că nu ar putea dormi noaptea cu gândul la ce s-ar întâmpla cu ele dacă le-ar ceda, mai ales că este un naționalist convins.
„Acum nu se pune problema să vând colecția sau vreuna din cele cinci mașini”, a ținut să lămurească lucrurile suceveanul.
Scurt istoric al Daciei 1300
La un an după ce uzina de la Mioveni dădea naștere primului automobil românesc, Renault își onora contractul încheiat cu Dacia și oferea autorităților de la București licența noului model Renault 12. Constructorul român a demarat imediat producția noului model, botezat la acea vreme 1300, indicativ care reprezintă, ca și în cazul modelului 1100, capacitatea cilindrică a autoturismului.
Pentru a marca importanța momentului, comuniștii au decis să lanseze noul autoturism în data de 23 august 1969, cea mai importantă pentru a simboliza un punct important în istoria constructorilor și a românilor.
Producția noi Dacii a asigurat un procent important pentru export, pe piețele din blocul comunist estic.
Tabla de pe vehicul a fost mai întâi suedeză, din 1969 până în 1971, după care s-a trecut la tablă produsă de cehoslovaci, până în 1977 inclusiv. De aici încolo, tabla de pe Dacie a fost produsă în România.
Cu elemente uzinale de Dacie 1310, modelele 1300 au continuat să fie fabricate și la începutul anilor 80.
În 1969 din uzină au fost scoase 293 de autoturisme, în 1970 s-a ajuns la 4.128, pentru ca astăzi, în 24 de ore, pe trei schimburi, să fie fabricate 1.350 de mașini Dacia.



Mașinile lui Crainiciuc, adevărate bijuterii
Mașinile lui Crainiciuc, adevărate bijuterii
Daciile arată impecabil
Daciile arată impecabil
A 90 masina din istoria Dacia 1300
A 90 masina din istoria Dacia 1300
Danut Crainiciuc si impresionanta sa colectie
Danut Crainiciuc si impresionanta sa colectie
Impecabila colectie de Dacii a suceveanului
Impecabila colectie de Dacii a suceveanului
Masinile suceveanului la expozitia de la Mioveni
Masinile suceveanului la expozitia de la Mioveni
Vechi de 40 de ani masinile par abia scoase din fabrica
Vechi de 40 de ani masinile par abia scoase din fabrica
Dănuț Crainiciuc și Dacia 1300 cu numarul SV-90-UAP din 1969, modelul cu numarul 90 din istoria marcii
Dănuț Crainiciuc și Dacia 1300 cu numarul SV-90-UAP din 1969, modelul cu numarul 90 din istoria marcii


Recomandări

50 de ani de la înființarea Muzeului de Artă „Ion Irimescu”, marcați prin lansarea unui album de artă semnat de Grigore Ilisei

50 de ani de la înființarea Muzeului de Artă „Ion Irimescu”, marcați prin lansarea unui album de artă semnat de Grigore Ilisei
50 de ani de la înființarea Muzeului de Artă „Ion Irimescu”, marcați prin lansarea unui album de artă semnat de Grigore Ilisei