Sărbătoarea de Bobotează, care încheie ciclul sărbătorilor dedicate Crăciunului, marcată în calendarul creștin ca ziua în care a fost botezat Iisus Hristos, are semnificații multiple și în calendarul popular, fiind sărbătoarea care încheie suita celor 14 zile de renovare a timpului.
Eveniment creștin de mare însemnătate, Boboteaza, așa cum remarcă etnograful Mihai Camilar în lucrarea „Calendarul popular bucovinean: punte peste veacurile misterului existenței” (Editura Mușatinii, Suceava, 2012) cuprinde „acte de profilaxie, de purificare a mediului de forțele malefice, ea prezentându-se sub forma unor straturi culturale suprapuse cu segmente specifice de reînnoire a anului, riturile creștine preluându-le pe cele populare de purificare și de alungare a spiritelor malefice prin strigăte, împușcături sau aprinderea focurilor rituale”.
Dacă Boboteaza, ca sărbătoare creștină, este precedată de un Ajun (zi în care sunt excluse din alimentație carnea, laptele, brânza și ouăle), în societatea tradițională ajunul acestei zile este, așa cum spune etnograful bucovinean, „favorabil farmecelor și descântecelor, observațiilor meteorologice și prorocirii recoltelor viitoare”.
Ritualului creștin de sfințire a apei, de aruncare a crucii în apă de către preot, i s-au adăugat o serie de „practici de alungare a spiritelor malefice prin gesturi de stropire cu agheasmă (a copiilor, a bătrânilor, a fântânilor, a animalelor, a gospodăriilor, a pomilor din livezi), prin producerea de zgomote, prin împușcături și focuri ritualice”.
„În Bucovina – scrie Mihai Camilar – Boboteaza cuprinde încă momente specifice zilelor de reînnoire a timpului și a anului… Dacă în vremuri de mult uitate, la Bobotează copiii ce purtau busuioc, crenguțe de brad, vâsc precum și alte plante cu semnificații multiple umblau în grupuri pe la case, când înconjurau casa și acareturile rosteau în cor «Chiraleisa, spic de grâu / Până-n brâu, / Roade bune, / Mană-n grâne», un fel de colind-urătură de bun augur, acest aspect se amplifică în noaptea acestei sărbători de către cei vârstnici, aceștia colindând colinde speciale de Bobotează”.