Data de aplicare a noii taxe auto și de începere a procedurilor de restituire a banilor pentru proprietarii de mașini a deveni incertă, deoarece termenul de 1 iulie 2011 a fost eliminat din proiectul de lege, care nu poate intra în dezbaterea Parlamentului decât spre finalul anului.
Proiectul de lege privind noua taxă auto prevedea, în forma redactată vineri, ca taxa să fie redusă cu circa 30% de la 1 iulie 2011, dată de la care să înceapă și procedurile de restituire a unei diferențe de bani către proprietarii de mașini deja înmatriculate în țară.
Proiectul indica astfel în mod distinct că noile reguli vor intra în vigoare la 1 iulie 2011, deși aceasta presupunea inclusiv obținerea aprobării Parlamentului într-un interval extrem de scurt, de doar două săptămâni, în condițiile în care vacanța parlamentară începe în luna iulie. Urgența emiterii actului normativ era însă explicată în document atât prin nevoia reducerii nivelului de poluare, dar și prin evitarea unor sancțiuni din partea Comisiei Europene, prin abrogarea de urgență a OU 50/2008 privind taxa auto.
Documentul a fost însă refăcut prin eliminarea datei de 1 iulie 2011, fără să fie avansat un alt termen, astfel că momentul la care ar urma să fie introdusă taxa auto redusă cu 30% și să înceapă restituirea banilor a devenit incert.
În forma inițială, proiectul de lege stabilea de altfel restituirea unei diferențe de bani pentru proprietarii de mașini care au achitat taxa pe poluare în perioada 1 iulie 2008 – 30 iunie 2011. În forma actuală, documentul prevede restituiri de bani pentru taxa plătită în intervalul 1 iulie 2008 și „data intrării în vigoare a legii”.
Pentru a intra în vigoare, proiectul de lege privind noua taxă auto și restituirea banilor trebuie aprobat atât de Guvern, cât și de Parlament. Vacanța parlamentară începe însă în luna iulie și va dura până în luna septembrie, astfel că dezbaterile din legislativ asupra proiectului pot începe cel mai devreme în toamna acestui an, în timp ce data de aplicare a prevederilor privind reducerea taxei și restituirea banilor este incertă.
Mai mult, procedura de restituire a banilor va fi stabilită prin norme metodologice, aprobate în termen de 30 zile de la data publicării legii în Monitorul Oficial.
Modificările la taxa auto prevăd plata taxei la prima vânzare a mașinilor înmatriculate în țară înainte de anul 2007, dar și reducerea cuantumului taxei de circa 30% și restituirea unei diferențe din bani.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiție a Comunităților Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanțe românești, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislația Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea mașinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care și-a cumpărat, în iulie 2008, o mașină second-hand din Germania și a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu și celorlalte mașini second-hand deja înregistrate în țară și revândute.
Experții în domeniul juridic au atenționat Guvernul că România riscă sancțiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanșării unei posibile proceduri de infringement, și numeroase alte procese cu proprietarii de mașini, inclusiv cu cei care au pierdut inițial în instanță, dacă nu modifică urgent taxa auto și nu restituie din sumele plătite.