Cuvânt de învățătură

Darurile Sfântului Botez



Taina Sfântului Botez cuprinde întreaga ființă omenească, pentru că tot trupul, în a cărui construcție se află sufletul, este afundat în apa peste care Se pogoară Sfântul Duh. Tocmai această pogorâre a Sfântului Duh face ca apa din interiorul cristelniței să fie curățitoare și sfințitoare; astfel, vorbim despre folosul sau darurile care se oferă prin Taina Sfântului Botez.
În primul rând, Botezul curăță, vindecă cumva ființa umană decăzută prin păcat. Concret, omul este purtător al păcatului strămoșesc, adică, poartă prin naștere urmarea păcatului protopărinților Adam și Eva, păcat care a adus moartea în lume. Astfel, Botezul curăță prin har păcatul strămoșesc, care trece prin firea umană la toți cei născuți în lume.
Pe lângă păcatul strămoșesc, Botezul iartă și celelalte păcate, dacă omul care primește Taina este la o vârstă ce conștientizează păcatul, căci apa Botezului este „baie nașterii de-a doua, iertare păcatelor și îmbrăcăminte spre nestricăciune”.
În al doilea rând, prin Botez „ne-am îngropat cu El, în moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a înviat din morți, prin slava Tatălui, așa să umblăm și noi întru înnoirea vieții” (Rom. 6, 4). Rezultă că Botezul îl face pe om mort păcatului, dar viu pentru Dumnezeu; oferă o nouă viață spirituală cu Hristos și-l face „fiu al luminii și moștenitor al veșnicelor bunătăți; împreună sădit și părtaș morții și Învierii lui Hristos”.
Al treilea dar al Tainei Botezului este acela de a integra persoana umană în comuniunea Bisericii ca membru al Trupului tainic al Domnului, căci El aduce toate din neființă în ființă și poartă grijă față de făptura Sa. Noul botezat face de-acum parte din comunitatea eclesială; el poate fi părtaș dumnezeieștii Taine a Împărtășaniei și poate participa la comuniunea rugăciunii cu frații săi în Hristos, cu toți cei aleși prin Botez.
Pe lângă aceste trei puncte esențiale, Botezul umple pe om de puterea Duhului Sfânt spre unirea cu Hristos. Deci, te poți uni cu Hristos prin Împărtășanie numai dacă ești botezat; de aici rezultă posibilitatea mântuirii și posibilitatea intrării în Împărăția lui Dumnezeu.
Botezul mai oferă și alte daruri, dintre care amintim: „haina nestricăciunii”, „pecete duhovnicească”, luminare prin „apă și prin Duh”, sfințire și binecuvântare.
Iată, așadar, roadele Botezului sau roadele Duhului Sfânt care plinește refacerea umanității, căci Botezul aduce Însăși Treimea în ființa omenească; căci cel ce este botezat se botează în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. (Pr. Răzvan-George TOPALĂ)