DAE: Propunerea de sesizare a CJCE în cazul taxei auto, retrasă de pe agenda Comisiei Europene



DAE anunță că șeful de cabinet al comisarului european pentru taxe a confirmat, marți, retragerea de pe agenda colegiului CE a propunerii de sesizare a Curții de Justiție a Comunităților Europene, în cazul taxei de primă înmatriculare, urmare a adoptării de către Guvern a OUG de modificare a taxei.
„Departamentul pentru Afaceri Europene al Guvernului României aduce la cunostința opiniei publice că în cursul zilei de marți, 22 aprilie 2008, șeful de cabinet al lui Laszlo Kovacs, comisar pentru taxare și uniune vamală, a confirmat retragerea de pe agenda colegiului Comisiei Europene a propunerii de decizie pentru sesizarea Curții de Justiție a Comunităților Europene (CJCE) în cazul taxei de primă înmatriculare a autovehiculelor. Această retragere se datorează adoptării de către Guvernul României a actului normativ de modificare a taxei”, se arată într-un comunicat al Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE) remis, miercuri, agenției MEDIAFAX.
DAE menționează că, în prezent, procedura deschisă de către Comisia Europeană cu privire la România în legătură cu acest aspect este suspendată.
„Procedura va fi închisă definitiv după adoptarea normelor metodologice de aplicare a ordonanței de urgență adoptate de către Guvern și după ce Parlamentul României va aproba prin lege ordonanța de urgență într-o formă care să nu altereze compatibilitatea acesteia cu dispozițiile art. 90 din Tratatul de instituire a Comunității Europene”, se mai arată în comunicat.
Guvernul a transmis, marți, Comisiei Europene textul ordonanței de urgență care introduce taxa de poluare auto, în forma aprobată la începutul acestei săptămâni, inclusiv anexele care stabilesc noua formulă de calcul a taxei.
Guvernul a aprobat, luni, ordonanța de urgență prin care este introdusă taxa de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, aceasta urmând să înlocuiască, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată în vigoare.
După noua grilă, taxa crește pentru mașinile noi vândute în România, în timp ce valorile scad la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
Statul va restitui diferența de taxă auto rezultată din suma plătită potrivit reglementărilor din Codul Fiscal și noua taxă de poluare auto.
La finalul ședinței de luni a Guvernului, ministrul Mediului, Attila Korodi, a declarat că a fost luată în considerare posibilitatea ca sumele colectate din taxa de poluare auto, care va alimenta Fondul de Mediu, să fie folosite și pentru înnoirea parcului auto al transportului public, dar a arătat că Regulamentul Comisiei Europene nu permite crearea unor scheme de ajutor de stat pentru schimbarea mijloacelor de transport.
„Am cerut Guvernului și primului-ministru să ne permită totuși să începem discuții cu oficialii Comisiei, pentru a vedea dacă există vreo posibilitate prin care chiar acea idee foarte bună, de a începe să ajutăm autoritățile publice locale să schimbe parcul de transport în comun, să poată fie dusă la îndeplinire”, a spus Korodi.