„Dacă unii dintre colegii mei nu-și vor schimba mentalitatea, vor fi liberi să plece”



„Dacă unii dintre colegii mei nu-și vor schimba mentalitatea, vor fi liberi să plece”
„Dacă unii dintre colegii mei nu-și vor schimba mentalitatea, vor fi liberi să plece”

– Interviu cu directorul executiv al Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorului, Vasile Latiș
– Domnule director, sîntem la final de an și se apropie ora bilanțului pentru instituția pe care o conduceți. Anticipați un bilanț pozitiv ?
– Cu certitudine că bilanțul va fi unul pozitiv, însă eu nu aș considera bilanțul ca o înșiruire de cifre sau o comparație între cifre. Spun că va fi pozitiv datorită faptului că am primit multe scrisori și telefoane de mulțumire de la unii consumatori care și-au exprimat satisfacția pentru felul cum le-am soluționat reclamațiile și diferendele pe care le-au avut cu agenții economici împotriva cărora au făcut plîngere. Aceste telefoane și scrisori de mulțumire reprezintă pentru mine bilanțul adevărat. Bineînțeles că sînt și scrisori critice, dar predomină cele de mulțumire pentru că sînt anumite situații în care cercetarea este mai dificilă, iar așteptările petentului, care sînt foarte mari, sînt răsplătite în final. Oamenii trebuie să înțeleagă însă că în unele cazuri soluționarea reclamațiilor ia mai mult timp pentru că sîntem obligați să parcurgem niște etape. Sînt reclamații la unele produse comercializate pe piața suceveană de diverse firme din țară și în aceste situații trebuie să luăm legătura cu colegii noștri din acele zone pentru a clarifica lucrurile. Or asta cere ceva mai mult timp.
– „Au fost destule reclamații făcute doar cu scopul de a face rău cuiva”
– V-ați făcut planul la amenzi în acest an ?
– Noi nu avem plan la amenzi. Sigur că amenda reprezintă unul dintre criteriile de evaluare a activității noastre, însă pentru noi este foarte important ca valoarea contravenției să se încadreze în legislație. Mai exact, e necesar să se facă o evaluare exactă a neregulilor, iar respectivului să i se găsească o încadrare corectă în legislația aflată în vigoare. Cred că pînă acum s-a aplicat amenzi de aproximativ 4 miliarde de lei.
– Care au fost greutățile pe care le-ați întîmpinat pînă acum în activitatea dumneavoastră ?
– Principala greutate se leagă de mentalitatea și de caracterul unor oameni. Mă refer aici atît la reprezentanți ai unor agenți economici, cît și la unii dintre colegii mei. Asta este principala problemă pe care în scurt timp vreau s-o rezolv.
– Ce tipuri de reclamații au predominat în acest an ? Vă rog să dați cîteva exemple.
– Primim reclamații din mai toate domeniile. Predomină însă reclamațiile la aparatele electrocasnice și la autovehiculele aflate în perioada de garanție, la telefoane mobile și la produsele alimentare. Spre exemplu o femeie a reclamat faptul că a mușcat-o un cîine comunitar și era supărată pe OJPC că nu a descoperit agentul economic „care a produs cîinele”. Altcineva a reclamat faptul că pe autobuzele care circulă pe ruta Verești – Suceava nu se face reducere la biletele pentru pensionari. I-am explicat că potrivit unei hotărîri de guvern acest lucru este valabil numai pentru traseele unde nu există legături CFR. El mi-a spus că același răspuns i l-a dat și directorul Autorității Rutiere Române filiala Suceava și că i-a cerut să-și dea demisia. I-am arătat că domnul director Hrebenciuc nu are nici o vină și că respectă o hotărîre dată de guvern și atunci omul a cerut demisia premierului Tăriceanu. O altă reclamație s-a referit la existența unui dispozitiv care montat pe motor reduce consumul de combustibil cu 15-20%. Semnalele le-am primit de la București, unde dispozitivul era comercializat printr-un reprezentant al unei firme din Cîmpulung Moldovenesc. Am luat legătura cu ARR să văd dacă dispozitivul era omologat și am descoperit că nu era. În plus cel care comercializa produsul nu avea nici o legătură cu firma din Cîmpulung. El avea și pagină de Internet pe care și-a dat chipurile niște recomandări care după părerea mea nu erau adevărate.
– Se întîmplă ca unii să reclame numai ca să facă rău cuiva ? Aveți asemenea cazuri ?
– Sînt și din astea. Reclamații de acest gen vin mai mult din mediul rural în care micile dispute între vecini se termină cu reclamații la diverse instituții ale statului. De obicei reclamațiile vin semnate de „ un grup de cetățeni” și, de regulă fiind anonime, nu le luăm în considerare. Cînd primesc astfel de sesizări îi sun mai întîi pe primarii din comunele respective care știu exact situațiile și numai dacă îmi confirmă anumite lucruri reclamate dispun verificări.
– „Sînt imun la amenințări. A fost un administrator de firmă care m-a amenințat la mine în birou”
– Au fost cazuri în care inspectorii OJPC au fost întîmpinați cu ostilitate de patroni ?
– Sigur, dar nu vreau să dau nume. Au fost situații în care a ieșit scandal. Unul de prin Burdujeni chiar a pus mîna pe o secure de a trebuit să apelăm la ajutorul Poliției. Lansez un avertisment celor care-i obstrucționează pe inspectorii noștri în desfășurarea controalelor. Dacă nu se conformează, următoarele controale le vom face cu Poliția sau cu Jandarmii, cu care avem încheiate protocoale. A mai fost un caz cu un administrator de firmă din Suceava care a venit în biroul meu și m-a amenințat voalat că-mi arată el nu știu ce. Obstrucționarea controlului se sancționează cu amenzi cuprinse între 10 și 100 de milioane de lei și am aplicat deja cîteva contravenții.
– Ce măsuri ați luat pentru a eficientiza activitatea instituției ?
– În momentul în care am preluat funcția am încercat să fac o evaluare a personalului instituției, să-mi dau seama exact cu ce fel de oameni lucrez și am început să iau niște măsuri pe care o să le finalizez prin ianuarie – februarie 2006. Măsurile au ca scop schimbarea mentalității unora dintre angajați. Primul pas făcut în urma evaluării personalului a fost acela că din decembrie OJPC va avea un nou șef de serviciu în persoana domnului Slavic Cristian. Fostul șef, Liviu Verbinschi, va fi trecut pe post de inspector. Prin această măsură sper ca activitatea instituției se fie mai dinamică și mai eficientă. Recunosc că mai trebuie lucrat un pic la mentalitatea unora dintre inspectori. Cine nu vrea să-și schimbe mentalitatea să meargă în altă parte, că nu e nici o problemă.
– Ați demarat o amplă campanie de informare a consumatorilor cu privire la drepturile ce le revin. A fost eficientă ?
– Campania inițiată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului în luna octombrie este încă în derulare. Scopul ei final este de a ne apropia foarte mult de consumator, de agent economic, astfel încît consumatorii să înțeleagă drepturile pe care le au și cum pot să uzeze de legislația care le apără drepturile, iar agenții economici să țină cît mai mult cont de problemele consumatorului. Inspectorii noștri au distribuit în teritoriu peste 1000 de broșuri.
– Care este principiul după care vă ghidați în activitatea zilnică ?
– Respectarea legislației în ceea ce privește protecția consumatorului și ajutorarea a cît mai multor consumatorii păgubiți de activitatea unor firme.
Ce doriți să schimbați anul viitor în activitatea instituției ?
– După cum am mai spus, mentalitatea. Vreau să merg în continuare pe obiectivele propuse de ANPC pe o cît mai bună promovare a politicii de protecția consumatorului și apropierea ei de ceea ce înseamnă protecția consumatorului în Uniunea Europeană.