Învățături

Cuvinte de la Paști despre Paști (II)



Dintre toate sărbătorile din anul bisericesc, în Ortodoxie, Paștile este singura sărbătoare la care se fac afirmații despre sărbătoarea însăși. Numai la Paști, în timpul slujbei, sunt cuvinte despre Paști. Numai la Paști sunt exclamații despre Paști, care se intercalează în atmosfera de bucurie specifică Paștilor. Astfel una din cântările de la slujba de Paști se ocupă în chip deosebit de Paști, căci glăsuiește:
“Paștile cele sfințite,Paștile cele nouă si sfinte, Paștile cele de taină, Paștile cele cinstite, Paștile Hristos Izbăvitorul, Paștile cele fără prihană, Paștile cele mari, Paștile credincioșilor, Paștile care au deschis nouă porțile raiului, Paștile cele ce sfințesc pe toți credincioșii, astăzi nouă s-au arătat”.
Într-o altă stihiră din aceeași serie, se adaugă în același sens:
“Paștile cele frumoase, Paștile Domnului, Paștile; Paștile cele preacinstite nouă ne-au răsărit; Paștile cu bucurie unul pe altul să ne îmbrățișăm; O Paștile, izbăvire de întristare!” Ne sunt cunoscute apoi si afirmații ca acestea: “Paștile lui Dumnezeu cele mântuitoare”, “Paștile cele veșnice”, “Paștile cele curățitoare”.
Șirul acestor cuvinte de la Paști despre Paști începe cu exclamarea: “Paștile Domnului, Paștile”! si cu lămurirea: “Că din moarte la viață și de pe pământ la cer, Hristos Dumnezeu ne-a trecut pe noi, cei ce-I cântăm cântare de biruință”.
Ce sărbătorim la Paști?
Știm că Paștile sunt mari și sfinte și sfințite și prea cinstite și mântuitoare și veșnice, și e firesc să ne întrebăm: Ce se prăznuiește în ziua de Paști sau la sărbătoarea Paștilor, ce trebuie să înțelegem prin cuvântul Paști?
Un răspuns lămurit la această întrebare ni-l dă Sinaxarul din ziua de Paști, unde citim: “În Sfânta și Marea Duminică a Paștilor prăznuim Învierea cea dătătoare de viață a Domnului și Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Numim sărbătoarea de azi Paști după cuvântul care în vechiul grai evreiesc însemnează trecere; fiindcă aceasta este ziua în care Dumnezeu a adus lumea dintru neființă întru ființă. Întru această zi smulgând Dumnezeu pe poporul Israelitean din mâna Faraonului, l-a trecut prin Marea Roșie și tot în această zi, S-a pogorât din ceruri și S-a sălășluit în pântecele Fecioarei. Iar acum, smulgând tot neamul omenesc din fundul iadului, l-a suit la cer și l-a adus iarăși la vechea vrednicie a nemuririi… Drept aceea, bucurându-ne peste fire, prăznuim cu strălucire, Învierea, închipuind bucuria cu care s-a îmbogățit firea noastră prin îndurarea milostivirilor lui Dumnezeu”.
La slujba de Paști în care e cuprins si Sinaxarul pomenit, cu privire la prăznuirea de Paști se spun următoarele: “Prăznuim omorârea morții, sfărâmarea iadului și începătura altei vieți veșnice”. Aceasta știind-o, nu rămânem numai la prăznuirea propriu zisă, ci adăugăm la ea si lauda din partea noastră, adusă Pricinuitorului: “…Si săltând lăudăm pe Pricinuitorul, pe Unul cel binecuvântat, Dumnezeul părinților si preaslăvit”.
Omorârea morții, sfărâmarea iadului si începătura altei vieți veșnice a realizat-o Mântuitorul prin Învierea Sa din morți. O mărturisim și aceasta tot la slujba de Paști, când vorbind cu Domnul cel ce a înviat, zicem:
“Pogorâtu-Te-ai întru cele mai de jos ale pământului si ai sfărâmat încuietorile cele veșnice, care țineau pe cei legați, Hristoase; si a treia zi, precum Iona din chit, ai înviat din mormânt “.
În aceeași ordine de idei vorbim cu Domnul Hristos si rostind sau cântând Condacul praznicului:
“De Te-ai si pogorât în mormânt, Cela ce ești fără de moarte, dar puterea iadului ai zdrobit și ai înviat ca un biruitor, Hristoase Dumnezeule, zicând femeilor Mironosițe: Bucurați-vă! și Apostolilor Tăi pace dăruindu-le, Cela ce dai celor căzuți sculare”.
Și pentru că la Paști în mod principal avem în vedere Învierea lui Hristos, si pe Hristos cel înviat, stăruim în vestirea că:
“Hristos a înviat din morți cu moartea pe moarte călcând si celor din mormânturi, viață dăruindu-le”.
Pe scurt, la Sfintele Paști, luarea aminte ne este la Învierea Domnului Hristos cel ce a înviat, iar prin Învierea Sa a nimicit moartea, a sfărâmat iadul și a pus temelia unei vieți noi, izvorâte din Învierea Sa. (Ieromonah SERAFIM PATRUNJEL)



Recomandări

Chemare la primenirea sufletului prin evlavie, smerenie și pocăință pentru primirea Sfintei Euharistii, izvorul legăturii noastre cu Hristos

Chemare la primenirea sufletului prin evlavie, smerenie și pocăință pentru primirea Sfintei Euharistii, izvorul legăturii noastre cu Hristos
Chemare la primenirea sufletului prin evlavie, smerenie și pocăință pentru primirea Sfintei Euharistii, izvorul legăturii noastre cu Hristos