Să dorești sărăcia lui Hristos, ca să dobândești ca bogăție acolo [în cer] dumnezeirea Sa. Să dorești frumusețea postului, scump lucru și plăcut lui Dumnezeu.
Postul este vehiculul ce [ne] urcă la cer. Postul naște pe profeți, oferă înțelepciune legiuitorilor. Postul este fortăreața de neînfricat a sufletului; credincios, împreună lucrător [cu] trupul. Postul este armă pentru cei puternici, luptă pentru atleți. Postul alungă ispitele, [te] pregătește pentru evlavie; este [pur] ca mireasa, este făptașul înțelepciunii. Postul este lupta eroică a războaielor. Postul aruncă puterea întunericului (Dan. 1:11-16); postul îngrădește gurile leilor (Dan. 1:11-16, 6:18); postul ridică rugăciunea la cer (Dan. 9:3,20). Postul este mama sănătății. Postul este înfrânarea tinereții, podoabă pentru cei bătrâni, companie plăcută pentru călători. Trupul celui ce postește este cuviincios, și sufletul lui cinstit [este]. Postul odihnește pe Lazăr în sânurile lui Avraam (Lc 16:22). Pe acesta, așadar să-l dorim noi, ca îmbrățișarea lui Avraam să ne primească și pe noi.
Să evităm senzualitatea și beția cea plină de veselie, [care este] mama desfrânării. Beția nu întâmpină pe Domnul. Beția îndepărtează pe Duhul cel Sfânt.
Postul este legea orașului, disciplina mulțimii. Postul este pacea caselor. Postul este corifeul și paznicul fecioriei. Postul este drumul pocăinței. Postul este făptașul plânsetelor. Postul nu iubește lumea, și nici lucrurile ce sunt în lume (1 In 2:15). Așadar, să nu ne extenuăm postind, căci există Îngerii, care înscriu pe cei ce postesc în fiecare biserică. Postul nu admite răzbunarea, căci cei ce pricinuiesc jale și răzbunări celor ai lor, și dacă încă cred că se roagă sau postesc, se aseamănă cu cei ce pompează apa și o pun în pahare sparte. Domnul [Iisus Hristos] nu primește rugăciunea celor ce se răzbună pe fratele său. Aceluia îi aparține slava și puterea, în vecii vecilor. Amin.
[traducere din lb. greacă de Drd. Alexandru Prelipcean, după originalul: Osiou Efraim tou Syrou, Erga, vol. 5, Keimeno-metafrasy-sxolia apo ton Konstantino G. Frantzola, Ed. „To Periboli tis Panaghias”, Tesalonic, 1998, pp. 141-142. Trimiterile biblice sunt ale editorului grec]