Unde se duc banii?

Cutremurul din rândul nașilor de tren a trecut, încasările au rămas aproape la fel



Marele dosar de corupție din rândul controlorilor de tren nu a dus la încasări mai mari în stația Suceava
Marele dosar de corupție din rândul controlorilor de tren nu a dus la încasări mai mari în stația Suceava

Marele dosar de corupție din rândul controlorilor de tren, instrumentat de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov și care vizează nu mai puțin de 15 șefi de tren și conductori din Suceava, nu a dus la o creștere importantă a încasărilor de la casele de bilete, așa cum așteptau unii șefi de la CFR. Creșterile se încadrează în marja de eroare, în condițiile în care personalul de control cercetat pentru acte de corupție a fost schimbat, iar numărul de supracontroale în trenuri a fost sporit.
Creștere nesemnificativă în stația Suceava
În urma unei solicitări oficiale a reporterilor Monitorul de Suceava către Compartimentul Comunicare al CFR Călători ni s-a transmis că în luna noiembrie a acestui an, imediat după acțiunea procurorilor din 25 octombrie, încasările de la nivelul Regionalei CFR Iași au fost cu 4% mai mari decât în perioada similară a anului trecut.
Conform unor informații neoficiale, însă cât se poate de sigure, la nivel de stație Suceava (Gara Burdujeni) creșterea nivelului de încasări din noiembrie 2012 față de luna octombrie este de doar 0,3%.
Având în vedere aceste cifre, se pot contura mai multe scenarii. Cel mai plauzibil, fie actualii controlori din trenuri continuă să ia șpagă aproape la fel ca și colegii suspendați, fie nivelul șpăgilor din sistem nu era atât de mare pe cât se estima, fie numărul de călători a scăzut, blatiștii orientându-se spre alte mijloace de transport.
Cum încearcă oficialul de la CFR Călători să vadă partea bună a lucrurilor
Iordan Vintilă, directorul sucursalei Iași a CFR Călători, vede lucrurile optimist și consideră că sporirea încasărilor cu 4% la nivel de Regională Iași este oarecum mulțumitoare: „Nu putem să spunem că suntem mulțumiți în totalitate de aceste cifre, dar important este că per ansamblu avem o creștere. Trebuie să ținem cont că față de anul trecut mai avem și o serie de linii secundare care au fost închiriate operatorilor privați, astfel că e bine că avem totuși o creștere.”
El a mai arătat că s-a înregistrat o creștere a numărului de abonamente, mai ales la tineri, elevi și studenți, și a apreciat că lucrurile ar putea merge mult mai bine în decembrie, când CFR a reușit per ansamblu să gestioneze bine traficul în condiții de iarnă, iar trenurile din Moldova nu au înregistrat întârzieri mari.
Pe de altă parte, această creștere a încasărilor este foarte mică dacă luăm în calcul că ancheta procurorilor din Brașov făcea referire, pe unele rute, la un nivel al blatismului de 30% din totalul călătorilor.
Controlorii de tren din Suceava, retrogradați pe posturi de muncitor necalificat
Compartimentul Comunicare al CFR Călători ne-a mai informat că în momentul de față toți salariații din Suceava cercetați în dosarul de corupție au fost transferați pe alte posturi, care nu implică gestiune. Practic, ei au fost retrogradați, până la posturile de muncitori necalificat de la întreținere linii.
În locul acestora, activitatea de control trenuri este desfășurată de alți șefi de tren și de conductori de tren din stația Suceava sau de la alte stații, prin redistribuirea prestațiilor. Pentru a putea acoperi lipsa colegilor retrogradați pe alte posturi, controlorii de tren desfășoară ore suplimentare, pentru care sunt plătiți conform Codului Muncii.
Multe controale, puțini blatiști prinși
În răspunsul oficial al CFR se mai arată că la nivelul Regionalei Iași numărul acțiunilor de control a crescut, atât cu personalul propriu, cât și în colaborare cu reprezentanții Poliției Transporturi Feroviare.
„În luna noiembrie au fost controlate 791 de trenuri, în care au fost depistați fără legitimații de călătorie valabile 1.713 pasageri, cărora le-au fost eliberate bilete de tarif de taxare în tren, în valoare de 15.728 de lei. Totodată, au fost depistate 24 de abateri în activitatea personalului de stații tren și a celui de pregătire a trenurilor”, se arată în răspunsul trimis de CFR Călători.
Se poate observa că în ciuda numărului mare de controale au fost depistați puțini blatiști. Explicația ar fi că acțiunile de control au avut în principal un caracter preventiv.
Blatiștii de pe trenurile de lung parcurs, „pândiți” și dați jos de polițiști în Gara Burdujeni
La nivelul Sucevei, de exemplu, lucrătorii de la Serviciul Județean al Poliției Transporturi au acționat la plecarea din Gara Burdujeni a trenurilor de rang superior, spre București, Brașov ori spre Ardeal, și i-au îndepărtat pe călătorii de pe distanțe scurte, de regulă navetiști, care și-au făcut obiceiul de a merge cu nașul în condiții mult mai bune decât pe garniturile Regio.
În momentul de față, toți șefii de tren și conductorii cercetați în dosarul de corupție al Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov sunt cercetați în stare de libertate, cu interdicția de a mai profesa. Dosarul urmează să fie trimis în instanță.
Mai trebuie reamintit că pe 25 octombrie, în ziua în care zeci de controlori de tren au fost săltați în dosarul de corupție, reporterii Monitorului de Suceava, cu camera ascunsă, au mers fără probleme cu nașul de la Suceava la Verești.